Gå till innehåll

Gisermann Gemini Hybrid ramp


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag har ingen, om man gillar vara dryg måste jag även erkänna att du stavat Giesemann lite lustigt i titeln med :-)

 

Vad gör dig intresserad av rampen? Den verkar ju inte jättespännande på LED sidan då den bara har tre sorters LEDs, nästan en tredjedel av de är ju dessutom vita och de trodde jag du svurit dig fri ifrån? :-)

 

Förutom att den nog troligtvis har fin byggkvalitet så ser jag inte riktigt varför den skulle vara mer intressant än tex en av ATis hybridramper som även jobbar med kylning av T5 rören tex som tar lite mer innovation till konstruktionen.

 

Deras hemsida för gemini rampen har för övrigt en hiskeligt ful akvarium "mockup" där på bilden av ett akvarium under en trappa, måtten asläckra men jösses vilka fula fiskar. Den artisten borde få smisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Är du nöjd med den ?

 

MVH Lasse

Jag är den typen som är svår att göra helt nöjd :)

Det är enda hybridtampen jag haft och jag har inga incitament för att byta den. Det enda jag i så fall skulle tänka mig att byta till är t5-ramp, men jag ser inte det komma. 

Hög kvalitet, helt tyst. Däremot så förstod jag på FB igår att vissa menar att de håller låg kvalitet. Någon har kanske haft otur med sin ramp, eller så har jag haft tur? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till föregående text.

Har ett missljud på viss % av blåa ljuset så hoppar detta. Skulle skicka tillbaka den men skulle få stå för frakt etc och då är man ju utan lampa. Samt om det nu ej var nått fel så skulle man även få stå för ev felsökning.
Sämre support får man leta efter.
Blev ej ens erbjuden ersättnings lampa under tiden.

Skulle visserligen kunna göra detta nu då jag har en sfilligoi 400watts liggandes 4x24watt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot så förstod jag på FB igår att vissa menar att de håller låg kvalitet. Någon har kanske haft otur med sin ramp, eller så har jag haft tur? 

Kan du länka den FB sidan med det du skriver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår har Auroran aktiv kylning och mycket större inställningsmöjligheter (fler kanaler på LED och dimmbara T5:or osv) och eftersom prisskillnaden inte är så stor så kanske inte Geezerman Gemini är allas förstaval. Å andra sidan, vill man ha något enkelt så är den nog helt okej. Giesemann gör väl inga dåliga grejer? 

 

Lite nyfiken på en Aurora själv. Frågan är bara vilken modell man ska ta. Mitt akvarium är 100x65 och då ska en 60 cm ramp räcka enligt specifikationerna, men den har bara en platta LED på 75W och om jag ska köpa sånt dyrt lyse vill jag inte bli begränsad. Frågan är om man måste gå upp på 90 cm varianten? Vad tror folk? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår har Auroran aktiv kylning och mycket större inställningsmöjligheter (fler kanaler på LED och dimmbara T5:or osv) och eftersom prisskillnaden inte är så stor så kanske inte Geezerman Gemini är allas förstaval. Å andra sidan, vill man ha något enkelt så är den nog helt okej. Giesemann gör väl inga dåliga grejer? 
 
Lite nyfiken på en Aurora själv. Frågan är bara vilken modell man ska ta. Mitt akvarium är 100x65 och då ska en 60 cm ramp räcka enligt specifikationerna, men den har bara en platta LED på 75W och om jag ska köpa sånt dyrt lyse vill jag inte bli begränsad. Frågan är om man måste gå upp på 90 cm varianten? Vad tror folk? 
 
 

Nej den har passiv kylning (ingen fläkt)
Kör på 90cm
2kanaler T5 (1 per par)
4kanaler led

Köp min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe sånt här gör alltid att jag får från att vara ganska övertygad om en grej till väldigt velig. För då måste du ju vara rätt missnöjd med den. 

 

Funderar också på deras MH/T5 kombo. Problemet är att jag inte vet hur mycket den kommer värma upp vattnet plus hur det funkar med solupp och nedgång. Vet inte hur det funkar på sådana där. Ja ja, det ligger en bit bort i vilket fall som helst. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-03-23 at 11:09, wrang sa:


Nej den har passiv kylning (ingen fläkt)
Kör på 90cm
2kanaler T5 (1 per par)
4kanaler led

Köp min emoji848.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Men varför skriver de så här då? 

 

The active cooling system of the AURORA ensures very long color stability of all light sources since they are always operated in the optimum temperature range.

 

För om det inte finns nån aktiv kylning så går säkert T5:orna för varma... Å andra sidan blir det väl tyst. Men man vill ju veta vad som gäller liksom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Keller sa:

 

Men varför skriver de så här då? 

 

The active cooling system of the AURORA ensures very long color stability of all light sources since they are always operated in the optimum temperature range.

 

För om det inte finns nån aktiv kylning så går säkert T5:orna för varma... Å andra sidan blir det väl tyst. Men man vill ju veta vad som gäller liksom. 

 

Vad jag förstår är det Gemini som har passiv kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...