Gå till innehåll

aktivtkol till mjuka koraller.


Qurex

Rekommenderade inlägg

Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. 

 

Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? 

 

Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. 

 

Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tumregel skulle kunna vara att använda aktivt kol i alla tätbefolkade kar, både om korallerna sitter tätt ihop eller om vattenvolymen är liten (särskilt om sump saknas). Om du har mycket mjukkoraller och bara ett fåtal stenkoraller så kanske inte de senare trivs lika bra som annars, men jag vet inte om det finns några säkra kännetecken på vattenförgiftning. Sämre tillväxt och dålig polypexpansion kan ju bero på andra saker.

 

Vet inte om knappar är giftigare än andra nässeldjur (förutom de med palytoxin förstås). Stjärnpolyper växer väl bokstavligen över andra koraller, så där är kanske inte gifter lösta i vattnet det främsta problemet.

 

Här är en artikel som verkar bra: http://www.cdmas.org/articles/article-library/salt-water/corals/stocking-the-reef-aquarium-coral-compatibility.html

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...