Gå till innehåll

Salthalt


Keller

Rekommenderade inlägg

Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. 

 

Ja ja, vad ligger ni andra på? 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Keller sa:

Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. 

 

Ja ja, vad ligger ni andra på? 

 

 

 

Hej

1026 är absolut inte dåligt för ett revakvarium tvärtom jag har alltid kört 1026 och tycker det funkar bra

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja men det kvittar väl egentligen vad man använder för skala. Men då ligger du neråt 1,023 eller så då? Lite lägre än mig i alla fall. 

 

Jag har läst att fiskar gillar lite lägre salthalt medans lägre djur tycker om lite högre salthalt. Det här är ju ändå ganska intressant o se om det finns någon gyllene medelväg. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja men det kvittar väl egentligen vad man använder för skala. Men då ligger du neråt 1,023 eller så då? Lite lägre än mig i alla fall. 
 
Jag har läst att fiskar gillar lite lägre salthalt medans lägre djur tycker om lite högre salthalt. Det här är ju ändå ganska intressant o se om det finns någon gyllene medelväg. 
35ppt är runt 1.025-26 s.g. vid 20 grader C på den skalan (är inte hemma så jag kan inte kolla exakt).
Den salthalten stämmer även bra med vad jag får på Tritontester.
S.g. varierar ju med temperaturen så man får ha i åtanke vid vilken temperatur det är mätt/angett...

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förlåt, det är ju givetvis relevant. Du har helt rätt. 
 
Min temp är 26,5. Egentligen vill jag ner till 25 men det får vänta tills jag har köpt den där kontrollern från Aqua Medic. Verkar smart. 
Jag har den controllern sedan ett tag och den funkar bra för mig.
Väldigt skönt att ha som försäkring då jag är borta mycket.

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...