Gå till innehåll

Vad är bästa slangen?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Funderar och googlar på olika typer av slangar och bruksområden.

 

Tanken slog mig då jag själv har råkat ut för att en pvc slang nedstucken i saltvatten över längre tid har svullnat upp vilket i sin tur medför att diametern blev mindre och doseringarna från dosern blev helt fel.

 

Så jag undrar: Vilka slangar kör ni och mellan vilka enheter använder ni vilken typ av slang? 

 

Använder ni pvc-slang till allt eller silikon? Vad slang är bäst när man skall pumpa saltvatten genom den? När man skall pumpa kolkälla? Har det betydelse om slangen är nedstucken i vätska t.ex. saltvatten eller kolkälla? Använder ni armerade slangar eller utan förstärkningar?

 

Enligt min slangleverantör fungerar vanliga pvc-slangar dåligt många olika saker han avrådde bland annat från att ha dem i vätska eller pumpa starka vätskor som t.ex. sprit. Där rekommenderade han istället och bara silionslang eller rör. 

 

Vad är era erfarenheter och vilken typ av slang använder ni vid doseringar? Har ni den nedstucken i vätska eller använder ni rör?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en livsmedelsklassad PVCslang 4/7 mm för min doserpump sedan juni 2012 och när jag klämde på den idag var den som ny.

En gång har jag kapad av 1 cm vid pumpen eftersom jag märkte att en av  de 4 satt lösare

Men grövre slangar till pumpar kör jag alltid med slangklämmor av nylon. De brukar stelna och lossna med tiden om man inte har slangklämmor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Risken med en transparent slang är kanske att det börjar växa alger i den, fast är det osmosvatten borde väl risken vara liten. Är slangen för mjuk kan det även bildas veck på den så inget vatten kommer fram.

 

PVC kan avge mjukmedel (ftalater) som eventuellt är hälsofarligt förutom att slangarna kan bli hårdare med tiden. Enligt https://www.kemi.se/vagledning-for/konsumenter/kemiska-amnen/ftalater har europeisk industri slutat med ftalater, men det kan fortfarande användas i andra delar av världen t ex Kina.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pvc#Health_and_safety skriver även att PVC kan innehålla bly.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J sa:

Risken med en transparent slang är kanske att det börjar växa alger i den, fast är det osmosvatten borde väl risken vara liten. Är slangen för mjuk kan det även bildas veck på den så inget vatten kommer fram.

 

PVC kan avge mjukmedel (ftalater) som eventuellt är hälsofarligt förutom att slangarna kan bli hårdare med tiden. Enligt https://www.kemi.se/vagledning-for/konsumenter/kemiska-amnen/ftalater har europeisk industri slutat med ftalater, men det kan fortfarande användas i andra delar av världen t ex Kina.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pvc#Health_and_safety skriver även att PVC kan innehålla bly.

Blir dyrt med flera meter silikonslang till 2 pumpar så fall :) 

Då borde man ha silikonslang till ballingen oxå kanske?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonslang känns som ganska standard från doserpumpar+ato, mjuk ofarlig och framförallt väl beprövad.

Själv kör jag en del med transparent pvc i några applikationer där exempelvis osmosvatten flyttas mellan 2 behållare, biltemas för färskvatten känns rätt safe. Har det någon gång blivit stående en längre tid så tappar jag ur några sekunder först. Håller med Mattias, något konkret problem är nästan svårt att hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MattiasN said:

Du lär knappast förgifta karet med några meter "vanlig" slang.... Har pratats om mjukgörare från slangar i alla år, aldrig hört någon kunnat härleda problem till detta på något sätt...

Det är säkert inte akut farligt, men kan eventuellt ha mer subtila effekter vid t ex fortplantning (gäller både människor och djur). Jmf den här gamla tråden om Rubbermaid-tunnor: https://web.archive.org/web/20130123135323/http://forum.marinedepot.com:80/Topic101230.aspx --jag klistrar in hela inlägget här som backup:

 

" Eric Borneman Posted 8/22/2009 4:39:33 AM

During our annual spawning work in Puerto Rico, we had one night where we collected about 600,000 gametes. On putting them under the scope, we found that sperm motility was bad to none. Hence, fertilization was very very low. This was very unusual. Over the next few days of development, many of the fertilized eggs had arrested development, abnormal development, died, or underwent embryonic fusion.

Since a major focus of the work was to cryopreserve sperm for genetic banking, we quickly wondered what could have gone wrong. I had purchased the standard grey Brute trashcan that almost everyone I know uses (you can put rollers on the bottom). When rinsing it, the water beaded on the surface but it was rinsed well and wiped with DI water. Nonetheless, the egg bundles were kept for experiments in 0.22 micron filtered water taken from that trash can that itself was filled with 0.5 micron filtered NSW.

Upon adding tiny amounts of this water to sperm acquired from another source and not exposed to the water in the trash can, the sperm became immotile within minutes.

Basically, the plasticizers in the trash can are highly highly toxic to sperm. Another group had a similar experience using new plastic containers (not the Brute trash can) on another night but did not test or have available healthy sperm to check for plasticizers being a cause.

The point here is that for all of you (including me) who use plastic containers, and definitely the almost industry standard" grey Brute trashcans to store water or kalkwasser, have highly toxic plasticizers. We do not know if these would leach out if soaked, exposed to UV, acid-base washed, if it is a coating, or impregnated. But, at the very least using water from these containers, definitely when new, will cause reproductive failure and who knows what other chronic effects it may have.

Some of you may be saying - as I have - that you have used them for years with no problems. Well, no problems you can directly find or can observe. It's like our test with Instant Ocean salt mix - I used it for years with no apparent issues, but in a controlled experiment, it perfomed terribly, caused chronic cyanobacterial films, and species died. Perhaps the resilience of healthy diverse tanks mitigates the issues, but when used alone, the effects are obvious. Perhaps the plasticizer is a new one, or perhaps it leaches out in time. We don't know."

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...