Gå till innehåll

Dödsfall pga slarvig acklimatisering?


Christian J

Rekommenderade inlägg

12 hours ago, Lasse said:

Transporttid för dina fiskar? Har du någon behandling som koppar i ditt vatten. ammoniumblockerare kan göra eventuell koppar mycket giftigare. Vid en kort transport skulle jag inte använda stressguard eller någon annan ammoniumblockerare

Transporttiden var högst en timme. Har inte använt koppar eller några andra tillsatser förutom Stressguard. Man kan förstås inte utesluta koppar eller annat från vattenledningsvattnet, får erkänna att jag ibland fyllt på med ljummet vattenledningsvatten (varmvatten kan ju enligt vattenverket innehålla förhöjda halter koppar, bly etc). Å andra sidan överlevde en räka i samma kar i flera månader, även medan de första fiskarna dog. EDIT: Nästan så jag skulle vilja investera i ett Tritontest för att kunna utesluta...

 

Quote

Jag tror att det är ditt karantänskar och ev tillsatser som ställer till det. Vid nästa inköp så skulle jag koppa in fiskarna i det vatten som finns i ditt huvudkar. Ta ut en halv hink och se till att du har cirkulation däri. Du kan mycket väl ha haft ammoniak i karantänskaret.

Det kanske är bäst att tömma hela karantänskaret för säkerhets skull. God idé att använda vatten från huvudkaret. Kanske man skulle kunna sätta upp en tillfällig karantän med vatten, LS och filtermaterial därifrån.

 

Quote

Nu blir jag nog skjuten igen - men jag har aldrig gillat det här med karantänskar som står fisklösa långa tider - eller i värsta fall rengörs och startas om efter varje inköp. Skulle jag personligen använda karantän (vilket jag inte gör) så skulle det vara ett fullt fungerande kar med lite fisk i hela tiden (kan vara black molly, guppy eller mollys). Nyinköp skulle få gå där några veckor och sedan flyttas över.

Vad tror du om att spökmata karet medan det går tomt, eller måste det verkligen vara riktiga fiskar? Acklimatisera sötvattensfisk låter tidsödande, kanske någon billig frökenfisk blir enklare.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om de du fick fisken ifrån använder låga koppar halter i sina kar i förebyggande syfte. 1 timmes transport -  inte nödvändigt med behandling för ammoniak - där finns ingen. 

 

Hur styr du mängden NH3/NH4 med spökmatning - med fisk styr du det med matningen. Varför göra allt den komplicerade vägen - American style? 

 

Gäller även invändning av guppy och mollies. Vanlig koppning under någon timme räcker eller direkt i. 

 

Med uppgiften om räkan pekar det på ditt kemiska preparst6

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

5 hours ago, Lasse said:

Vet du om de du fick fisken ifrån använder låga koppar halter i sina kar i förebyggande syfte.

Ingen aning, oavsett så kastar jag butiksvattnet och förra gången kom fiskarna från en annan butik.

 

Quote

1 timmes transport -  inte nödvändigt med behandling för ammoniak - där finns ingen.

Instämmer, jag tillsatte mest Stressguarden ifall det skulle uppstå ammoniak i karet.

 

Quote

Hur styr du mängden NH3/NH4 med spökmatning - med fisk styr du det med matningen. Varför göra allt den komplicerade vägen - American style?

Tänkte mest för att bibehålla en lagom stor bakteriekultur i filtret. Behövs det fisk för det?

 

Quote

Gäller även invändning av guppy och mollies. Vanlig koppning under någon timme räcker eller direkt i. 

Jag hade läst nånstans att det tog ett par veckor...

 

Quote

Med uppgiften om räkan pekar det på ditt kemiska preparst6

Ja vad kan det annars vara? Fast Seachem säger "StressGuard does not have a finite date of expiration, and should remain effective indefinitely if stored out of extreme heat or cold."

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att du rengör karantänen grundligt. Fyll den sen mad vatten från huvudkaret när du byter vatten. Det behövs ingen sten eller sand i den. Ha en grotta i form av plaströr eller annat inert material. Belysning behövs inte heller mycket. Bara så dom kan äta ett par gånger om dagen. koppa in fiskarna i en hink där du blandar i akvarievatten.

Har aldrig behövs använda tillsatser som stressguard. prova utan

 

Låter som det kan va för hög halt av någonting. kan va gift eller något ämne

Räkan kan ha anpassat sig när ämnet ackumulerats med tiden

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Felix.W said:

Låter som det kan va för hög halt av någonting. kan va gift eller något ämne

Räkan kan ha anpassat sig när ämnet ackumulerats med tiden

Frågan är vad, t ex svavelväte borde väl ha brutits ner. Räkan hade bara bott i karet i 4 månader, det verkar konstigt om något ackumulerats på så kort tid samtidigt som räkan vant sig.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sättet de dog tyder på förgiftning. Vad blir nog svårt att lista ut. Håller med om att svavelväte låter otroligt eftersom det oxideras snabbt vid kontakt med syrgas. Oxideras I detta fall betyder att det blir ofarligt 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Seachems hemsida står det att Stressguard förbrukar syre. Antagligen var det en kraftig överdosering.

 

https://seachem.zendesk.com/hc/en-us/articles/115003985794-FAQ-Can-I-use-StressGuard-together-with-with-

StressGuard will not directly interact with any of the other Seachem products, but a large overdose of reducing agents (conditioners like Prime, ammonia detoxifiers, stress reducers, and some medications) can start to reduce the oxygen levels of the tank.  It's just fine to use multiple reducing agents if you have good filtration and you're not using extra products unnecessarily, but if you need to use 3 or more reducing agents at the same time, it may be best to wait an hour or so between products to avoid a sudden drop in oxygen levels.  

Here's some Seachem products that are considered reducing agents

Prime Betta Basics Acid Regulator StressGuard
Safe Gold Basics Alkaline Regulator ParaGuard
AmGuard Neutral Regulator Discus Buffer Clarity
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan pH-chock vara en förklaring? Jag var ju ganska slarvig med acklimatiseringen eftersom salthalten var så nära, men skillnaden i pH vet jag inget om. När jag sedan flyttade fiskarna till huvudkaret kanske de fick en chock till.

 

@stigigemla jag tillsatte två kapsyler till mitt 100l kar, vilket är normaldos enligt förpackningen (1 kapsyl/5ml till 40l vatten, "Dose may be safely doubled"). Om det var fel koncentration från fabriken skulle ju syrebrist kunnat vara en förklaring, men det var inga problem när jag använde samma flaska för två år sedan. Möjligen skulle koncentrationen i flaskan ha kunnat öka efter flera år genom avdunstning (om korken varit dåligt åtskruvad), men den är fortfarande 75% full trots att jag använt en del.

 

Och borde inte fiskarna ha återhämtat sig från syrebrist när jag flyttade dem till det andra karet? Fisken som klarade sig längst sprattlade i håven (så den verkade inte ha problem med musklerna eller nervsystemet) och den fortsatte andas en timme till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För en månad sen slängde jag i några tomma snäckskal i karantänskaret. Ett par veckor senare såg jag små kräftdjur på glaset och en levande Cerithium-snäcka som troligen följt med snäckskalen. Jag har också sett pyttelite växt av kalkalger, både rosa och Halimeda. Grönalger (med tjocka styva trådar) och Valonia har funnits hela tiden men växt väldigt långsamt.

Igår köpte jag ett par Black Molly som experiment. Dessa droppacklimatiserades i 3 timmar, först med vatten från visningskaret för att se om de alls klarade saltvatten (i visningskarets vatten överlever iaf saltvattensfisk). Seachem StressGuard användes inte denna gång. Efter acklimatiseringen släppte jag i fiskarna direkt i karantänskaret (salthalten skilde bara 1 promille, temperatur och KH bör ha varit ungefär lika men jag testade inte). Först simmade fiskarna omkring normalt, men efter en timme hade de gömt sig bakom filtret. Efter 3 timmar i karet levde de fortfarande, men efter 15 timmar var båda döda utan några yttre symptom. 

 

Sammanfattning:

 

- Seachem StressGuard verkar inte bära skulden.

 

- Syrebrist verkar osannolikt eftersom patronfiltret varit igång i flera månader och avdunstat vatten ersatts med syrerikt sötvatten varje vecka.

 

- Är det något gift så verkar det enbart döda fisk, inte alger, kräftdjur eller Cerithium-snäckor.

 

- Är det något organiskt gift (skapat under anareroba förhållanden) så verkar det inte ha brutits ner i filtret på flera månader. Möjligen kan det ha stannat kvar i bottensanden och läckt ut lite i taget så fort sanden rörs om.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Christian J sa:

För en månad sen slängde jag i några tomma snäckskal i karantänskaret. Ett par veckor senare såg jag små kräftdjur på glaset och en levande Cerithium-snäcka som troligen följt med snäckskalen. Jag har också sett pyttelite växt av kalkalger, både rosa och Halimeda. Grönalger (med tjocka styva trådar) och Valonia har funnits hela tiden men växt väldigt långsamt.

Igår köpte jag ett par Black Molly som experiment. Dessa droppacklimatiserades i 3 timmar, först med vatten från visningskaret för att se om de alls klarade saltvatten (i visningskarets vatten överlever iaf saltvattensfisk). Seachem StressGuard användes inte denna gång. Efter acklimatiseringen släppte jag i fiskarna direkt i karantänskaret (salthalten skilde bara 1 promille, temperatur och KH bör ha varit ungefär lika men jag testade inte). Först simmade fiskarna omkring normalt, men efter en timme hade de gömt sig bakom filtret. Efter 3 timmar i karet levde de fortfarande, men efter 15 timmar var båda döda utan några yttre symptom. 

 

Sammanfattning:

 

- Seachem StressGuard verkar inte bära skulden.

 

- Syrebrist verkar osannolikt eftersom patronfiltret varit igång i flera månader och avdunstat vatten ersatts med syrerikt sötvatten varje vecka.

 

- Är det något gift så verkar det enbart döda fisk, inte alger, kräftdjur eller Cerithium-snäckor.

 

- Är det något organiskt gift (skapat under anareroba förhållanden) så verkar det inte ha brutits ner i filtret på flera månader. Möjligen kan det ha stannat kvar i bottensanden och läckt ut lite i taget så fort sanden rörs om.

 

Har du gjort ett tritontest?

Har du sand i karantänen? Jag hade nog bara haft sand om det skall karantänas något som kräver sand. 

Vad det är som händer i ditt akvarium kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men håller koll på tråden för att förhoppningsvis lära mig något. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minutes ago, Kimozabe said:

Har du gjort ett tritontest?

Har funderat på det, men det kan väl främst visa om något spårämne är onormalt högt, inte om det finns organiska gifter. Sen gäller det att bevisa att spårämnet ifråga verkligen är orsak till fiskdöden...

 

52 minutes ago, Kimozabe said:

Har du sand i karantänen? Jag hade nog bara haft sand om det skall karantänas något som kräver sand.

Jag la i några deciliter när jag köpte min sandvändare om jag minns rätt.

 

52 minutes ago, Kimozabe said:

Vad det är som händer i ditt akvarium kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men håller koll på tråden för att förhoppningsvis lära mig något.

Ja jag har själv haft det igång för att försöka lära mig något men funderar på att tömma det nu, förutom Tritontest finns det väl inte så mycket mer att undersöka. Möjligen om jag hade ett mikroskop och kunde leta efter farliga anaeroba bakterier.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Christian J sa:

Har funderat på det, men det kan väl främst visa om något spårämne är onormalt högt, inte om det finns organiska gifter. Sen gäller det att bevisa att spårämnet ifråga verkligen är orsak till fiskdöden...

Det är ju sant, men då har du varjefall uteslutit den möjligheten för en blygsamma kostnad :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också testat med Molly (segelfens) aklimatiserade den över flera timmar, men den levde bara halva dagen. I början såg den ut att trivas, simmade runt och käkade lite alger osv, men sen vart den som för dig, började gömma sig och så. Tror invänjningstiden till salt måste gå under flera dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Akvaristen sa:

Jag har också testat med Molly (segelfens) aklimatiserade den över flera timmar, men den levde bara halva dagen. I början såg den ut att trivas, simmade runt och käkade lite alger osv, men sen vart den som för dig, började gömma sig och så. Tror invänjningstiden till salt måste gå under flera dagar

Hej

det tar veckor att vänja guppy och molly till våra salthalter

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

1 hour ago, Akvaristen said:

Tror invänjningstiden till salt måste gå under flera dagar

 

4 minutes ago, mcjagg said:

det tar veckor att vänja guppy och molly till våra salthalter

Jag har ingen aning, jag gick på @Lasses info:

 

On 5/24/2018 at 2:55 PM, Lasse said:

Gäller även invändning av guppy och mollies. Vanlig koppning under någon timme räcker eller direkt i. 

I den här Reef Central-tråden skriver flera att det rentav fungerar bättre med snabbare eller ingen acklimatisering. Kan det kanske bero på att ammonium skapar problem om man drar ut på det? pH brukar ju ofta stiga samtidigt med salthalten (beroende på vilket sötvatten man har --mitt Göteborgsvatten skall ha pH 7).

 

Idealet är kanske långsam acklimatisering i en större behållare med filter, eller använda media som absorberar ammonium.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Christian J sa:

 

 

Jag har ingen aning, jag gick på @Lasses info:

 

I den här Reef Central-tråden skriver flera att det rentav fungerar bättre med snabbare eller ingen acklimatisering. Kan det kanske bero på att ammonium skapar problem om man drar ut på det? pH brukar ju ofta stiga samtidigt med salthalten (beroende på vilket sötvatten man har --mitt Göteborgsvatten skall ha pH 7).

 

Idealet är kanske långsam acklimatisering i en större behållare med filter, eller använda media som absorberar ammonium.

 

 

Hej

när jag skulle vänja några guppyn i mitt karantänkar så provade jag över 5 dagar och alla tre dog sen körde jag över drygt 2 veckor då klarade alla fyra sig de till och med fick yngel i karet bötjade på 1007 och gick sakta upp till 1019 sen när fisken jag hade i karantän gått där i 2 månader så höjde jag sakta till 1026 som jag har i visningskaret 

Jo jag har läst den tråden men det funkade inte för mig mitt  karantänskar är på 240l med sumpen

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kan handla om olika typer av guppys/mollies. Är de odlade i många generationer så kanske de är mer känsliga. De guppy jag refererade till var från Endlers guppies som var relativt lite framodlade. Deras föräldrar var af första eller andra generationen från vildfångat. Vad gäller svarta mollies eller segefensmollies har jag inte provat. Men de gånger jag provat med endlers - rakt i bara.

 

De med ammoniumet/ammoniak kan gälla om fisken är transporterad mer än 24 timmar eller många i samma påse under kortare tid

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Nu har jag äntligen testat vattnet: https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/87472/

 

Tydligen är det höga värden av tenn. Varifrån kan det ha kommit (kranvattnet?), och kan det förgifta fiskar? EDIT: enligt https://www.reef2reef.com/threads/very-elevated-tin-levels.337574/ verkar förhöjd tennhalt inte vara något större problem.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...