Gå till innehåll

Semester


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Ska någon komma o kolla till karet? 

Lägg lite pellets i små glas, räcker varannan eller var tredje dag, så ovan matare inte ger för mycket, vilket har hänt otaliga gånger, som man kan läsa då folk varit akvarievakt och gjort fel.

 

Se hur länge akvariet klarar sig med aton, är det en vecka så är det ju lungt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är att inget av utrustningen hänger sig.

Gör en lista med alla pumpar, är det luft i skummaren, är temperaturen rätt och är ljuset tänt på dagen - släckt på natten? Är det vatten till ato:n?

Ett vanligt sätt att krascha kar är att mata för mycket t.ex om akvarievakten missat att mata en eller två dagar och häller i all den maten på en gång så att det inte skall synas efteråt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minutes ago, osby0479 said:

Ska någon komma o kolla till karet? 

Lägg lite pellets i små glas, räcker varannan eller var tredje dag, så ovan matare inte ger för mycket, vilket har hänt otaliga gånger, som man kan läsa då folk varit akvarievakt och gjort fel.

 

Se hur länge akvariet klarar sig med aton, är det en vecka så är det ju lungt.

Jag tror ingen ska komma och se till det.

Skulle en automatare vara ett bra alternativ? Tänkte att den kan mata flakes då det vet jag att alla fiskar äter.

Fyllde på ato'n igår är ganska säker på att den ska räcka en vecka men ska verkligen dubbelkolla det, jag har två ato hemma just nu så man kanske ska sätta en temporär i reserv. På så sätt om den ena slutar funka tar den andra över.

 

11 minutes ago, stigigemla said:

Det viktigaste är att inget av utrustningen hänger sig.

Gör en lista med alla pumpar, är det luft i skummaren, är temperaturen rätt och är ljuset tänt på dagen - släckt på natten? Är det vatten till ato:n?

Ett vanligt sätt att krascha kar är att mata för mycket t.ex om akvarievakten missat att mata en eller två dagar och häller i all den maten på en gång så att det inte skall synas efteråt. 

Jag har en Reefangel jag inte riktigt har ställt in ännu så jag kan ha den att övervaka med.

Jag har även en webbkamera uppsatt mot karet.

 

 

En annan grej jag har tänkt är att ha vatten till ett vattenbyte förgjort så vid en paniksituation så kan jag kanske gå igenom över telefon hur man gör ett byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del bra tips finns här: https://reefbuilders.com/2016/05/14/traveling-reefer-blues-and-the-anxieties-of-the-vacationing-aquarist/ t ex:

"The first part of this plan is the easiest part, all it entails is not adding anything new to your tank for at least two weeks before you leave on vacation."

och

"Don’t try to make any adjustments right before you leave. Any servicing of the aquarium equipment should be done at least a week in advance"

 

Jag skulle hoppa över vattenbyte dagen innan (en sak mindre som kan gå snett) och istället mata mindre än vanligt (hälften?) med automaten när du är borta. Glöm inte att testa automaten innan. Fiskar kan iofs överleva en vecka utan mat men risken blir kanske större att olika djur ger sig på varandra.

 

Salthalten stiger nog inte katastrofalt på bara en vecka ens utan påfyllning (beroende på hur hög den var från början), exakt hur mycket skulle du kunna testa i förväg. Däremot kanske det blir problem om t ex lägre vattennivå får pumpar att skvätta, och en osmolatorpump som går torr kanske går sönder.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Lasse said:

I mitt system så bidrar den dagliga dunstningen med ca 0,1 - 0,2 ändring i promillehalt om jag inte fyller på nytt vatten.

 

MVH Lasse

Det låter väldigt lite, har du täckglas? I mitt öppna karantänskar stiger salthalten med ca 5 promille på en vecka beroende på årstid/luftfuktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dunstar ca 3 - 4 liter per dag i mitt på totalt ca 350 liter. tar jag ut 3 liter ur mitt kar och fyller på med 3 liter kranvatten så sjunker salthalten med ca 0,2-0,3 promille - idag exempelvis från 34,8 till 34,6 när jag ersatte 3 liter akvarievatten med 3 liter kranvatten.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med webkamera..kan någon åka hem och hjälpa dig om du skulle se att något gått åt helvete?

Tänk dig paniken om du ser något du inte vill, och ingen finns att be om hjälp - då är resten av den semestern förstörd. Jämfört med att helt enkelt inte veta förrän du kommer hem, det kan vara ganska skönt ändå :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 08/04/2018 at 6:52 PM, danne031 said:

Det där med webkamera..kan någon åka hem och hjälpa dig om du skulle se att något gått åt helvete?

Tänk dig paniken om du ser något du inte vill, och ingen finns att be om hjälp - då är resten av den semestern förstörd. Jämfört med att helt enkelt inte veta förrän du kommer hem, det kan vara ganska skönt ändå :)

Ja, jag kan nog få dit brorsan vid en paniksituation, han vet inget om akvarium, men låt oss säg att karet börja läcka (liten chans jag vet) då är det nog bättre att ha nån på plats inom nån timme istället för att man upptäcker det när man kommer hem. Men jag förstår ditt resonemang. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...