Gå till innehåll

Fosfat, alger och koraller :)


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite dumma frågor om fosfat :D 

 

Innehåller alger fosfat som går att mäta och kan koraller så fall nyttja detta?

 

När jag skrapade alger i min korallkarantän och sög ut dessa så sjönk mitt redan låga fosfat. 

Vilket värde är det jag får när jag mäter med Hanna URL, det som finns totalt i vattnet eller det som finns tillgängligt för tex koraller, bakterier etc?

 

Vilket är bästa sättet att höja/bibehålla fosfat, mata med korallfoder eller tillsätta ”rent” fosfat?

 

Tack på förhand

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt levande inkl alger innehåller fosfor i alla möjliga kemiska föreningar, men jag vet inte om just föreningen fosfat lagras. För att kunna mäta det måste man nog sönderdela organismen i sina beståndsdelar, så det märks alltså inte i något vattentest. Koraller kan fånga phytoplankton med fosfor i, och få näring genom sina egna zooxantheller, men de kan nog inte komma åt fosfor som är bundet i andra sorters alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J

Ok, om det inte ger utslag på Hanna kan det kanske vara en kombination av att där legat lite snaffs från stomatella i algerna + under ”fragg-stället”. 

Trodde bara inte det skulle göra så mycket på sig. 

 

Vad tror du om att höja fosfatet, tillsätta kemiskt eller göra matningar med korallfoder?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minutes ago, Kimozabe said:

@Christian J

Ok, om det inte ger utslag på Hanna kan det kanske vara en kombination av att där legat lite snaffs från stomatella i algerna + under ”fragg-stället”. 

Trodde bara inte det skulle göra så mycket på sig.

Om du menar detritus så vet jag inte riktigt, det kan t ex innehålla fosfat som bundits till kalciumkarbonat, iaf om man använder kalkvatten. Vet ej angående bakterier mm.

 

Quote

Vad tror du om att höja fosfatet, tillsätta kemiskt eller göra matningar med korallfoder?

Har du något mindre problem med karet som beror på fosfatbrist så skulle du kunna mata mer. Är det akut (=döende koraller) kanske tillsätta kemiskt. Annars är det nog bäst att inte göra någonting, jmf tex med den här artikeln: https://reefs.com/magazine/skeptical-reefkeeping-ix-test-kits-chasing-numbers-and-phosphate/ (även om den främst riktar sig till de som vill minska fosfat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-08 at 19:26, Kimozabe sa:

Här kommer lite dumma frågor om fosfat :D 

 

Innehåller alger fosfat som går att mäta och kan koraller så fall nyttja detta?

 

När jag skrapade alger i min korallkarantän och sög ut dessa så sjönk mitt redan låga fosfat. 

Vilket värde är det jag får när jag mäter med Hanna URL, det som finns totalt i vattnet eller det som finns tillgängligt för tex koraller, bakterier etc?

 

Vilket är bästa sättet att höja/bibehålla fosfat, mata med korallfoder eller tillsätta ”rent” fosfat?

 

Tack på förhand

Kim

Hej, mina försök till svar på dina frågor:

 

1) Ja, alger innehåller fosfor i form av organisk fosfor. Algen har från början tagit upp oorganisk fosfor, sk fosfat, och sen "bakat" in denna fosfor i större organiska molekyler, och då kallar vi det organiskt bunden fosfor. Så länge fosforn är bunden till ngt organiskt, tex inne i en alg som här, kan du inte mäta den fosforn. Den är inlåst där så att säga. Skall du mäta hur mkt fosfor det finns i en viss mängd alg, måste du först sönderdela algen på ngt sätt så fosforn frisätts igen. 

Men algerna frisätter en del organiska ämnen, en del av de ämnen som dom en gång först bildat själva. tex aminosyror, socker, fettsyror osv. Dessa organiska molekyler kan innehålla fosfor, och sådana organiska molekyler kan tas upp av korallen, och därmed kan en del av algernas organiskt bundna fosfor till sist komma korallerna till gagn.

 

2) När du mäter själv så är det oorganisk fosfor du mäter, dvs alla former av sk fosfat. Och sådan oorganisk fosfor, dvs fosfat, är bara tillgängligt för vissa organismer, i första hand alger och vissa bakterier,  och zooxanthellen (som vi räknar som en alg). Korallen kan alltså inte primärt ta upp fosfat, utan det måste så att säga ske via zooxanthellen. Zoxanthellen arbetar ju sen som vilken alg som helst, med att bygga upp organiska molekyler som ett led i dess fotosyntes. En del av dessa organiska molekyler kommer sen korallen till gagn, och på det sättet får till slut också korallen nytta en den fosfat som fanns i vattnet. Dvs samma mekanism som när ett algrefugium släpper tillbaka lite organiska ämnen till vattnet som sen korallen kan ta upp. 

 

3) För lågt fosfat är sällan problemet. Oftast är det ju på sikt för högt som man ofrivilligt får och får arbeta ner med olika exportmetoder. Algfilter och/eller konsumtion av bakterier via den sk kolkällemetoden är två sätt. Ett tredje är kemisk absorbering med järnhydroxid eller aluminiumhydroxid som kemiskt binder oorganisk fosfor, dvs fosfat. 

Men om du har för lågt och absolut vill höja det, ja då är det ju bara att dosera en lösning med Kaliumfosfat, som man kan blanda själv genom att via en växtakvarist köpa kaliumfosfat. Men det är sällsynt och jag tycker du skall vara försiktig med det. Att dosera nitrat är vanligare o inte lika riskabelt för där har vi ett bredare "fönster" vad som är okej. Fosfat skall ju idealiskt ligga mellan 0.02-0.06, och det krävs inte mkt för att du skall dosera över det. Sen kom ihåg en sak:Har du omätbart fosfat på Hanna så är det inte alls säkert att det stämmer. Väldigt ofta har du ändå fosfat fast i de lägre området. Hobbytester är inte så exakta så man med säkerhet kan basera en dosering utifrån den. 

 

Mvh

Jonas Roman

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@danne031 jo jag vet :) , finns ju en omräkningsformel för att få fram fosfatet. 

 

@jonasroman

tack för ett bra förtydligande på en lagom komplex nivå.

Jag har ingen filtrering eller annan utrustning. Inte heller haft något som håller bakterier etc så har köpt några stenar som ska kunna hushålla bakterier och förhoppningsvis skapa lite stabilitet i karantänen. 

 

Får återkomma med fler frågor om det forsätter i den negativa utveckling det haft senaste 1-2 veckorna. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...