Gå till innehåll

Moderna Hang On Back-skummare, finns det?


Rekommenderade inlägg

Står sig Deltec mfl fortfarande vad gäller effektivitet och ljudnivå? Finns det övht några HOB-skummare med ytavsug?

 

Orsaken till att jag funderar på HOB är att jag vill slippa se teknisk utrustning inuti karet, annars får det nog bli en innerskummare. Har inte sump och är lite tveksam till att skaffa en pga utrymmet, kostnaden och komplexiteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står sig Deltec mfl fortfarande vad gäller effektivitet och ljudnivå? Finns det övht några HOB-skummare med ytavsug?
 
Orsaken till att jag funderar på HOB är att jag vill slippa se teknisk utrustning inuti karet, annars får det nog bli en innerskummare. Har inte sump och är lite tveksam till att skaffa en pga utrymmet, kostnaden och komplexiteten.


Jag hade verkligen tänkt både en och två gånger innan du väljer att skippa sump. Du blir så fruktansvärt begränsad i vad du kan ha för utrustning utan att karet ser ut som en maskinpark om du väljer den vägen.

Allt är givetvis relativt men det behöver varken bli komplicerat eller dyrt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/9/2018 at 4:37 PM, MichaelE said:

Jag hade verkligen tänkt både en och två gånger innan du väljer att skippa sump. Du blir så fruktansvärt begränsad i vad du kan ha för utrustning utan att karet ser ut som en maskinpark om du väljer den vägen.

Allt är givetvis relativt men det behöver varken bli komplicerat eller dyrt.

Du har förstås rätt. Akvariet har redan varit igång några år, min ursprungliga plan var att köra low-tech vilket inte gått något vidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
On 2018-04-09 at 15:05, Christian J sa:

Står sig Deltec mfl fortfarande vad gäller effektivitet och ljudnivå? Finns det övht några HOB-skummare med ytavsug?

 

Orsaken till att jag funderar på HOB är att jag vill slippa se teknisk utrustning inuti karet, annars får det nog bli en innerskummare. Har inte sump och är lite tveksam till att skaffa en pga utrymmet, kostnaden och komplexiteten.

Tunzes tar väl vatten från ytan? Deras nya finns med ställbar dcpump. 

Vet att där var några andra oxå, letade efter en tidigare till min fiskkarantän men valde istället att göra en lite box i ena hörnan så jag kan ha en kompakt ”traditionell” skummare. 

https://www.bulkreefsupply.com/protein-skimmers/hang-on-skimmers.html

 

Diy? Med hjälp av pvcrör och slang försöka dig på att skapa ytavrinning till den skummaren du använder idag/gillar?

 

Till min korallkarantän har jag en minipump från eheim skims350 eller nåt som suger ner ytvatten igenom ett filter men det är bara för att jag inte vill ha en oljig hinna, ingen direkt belastning i det akvariet :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/6/2018 at 8:41 AM, Kimozabe said:

Tunzes tar väl vatten från ytan? Deras nya finns med ställbar dcpump.

Ja fast det är ju innerfilter, inte HOB. Men det lutar åt att jag skaffar en sump trots allt.

 

On 10/6/2018 at 8:41 AM, Kimozabe said:

Till min korallkarantän har jag en minipump från eheim skims350 eller nåt som suger ner ytvatten igenom ett filter men det är bara för att jag inte vill ha en oljig hinna, ingen direkt belastning i det akvariet :)

Ett sånt har jag testat, men det blev snabbt mättat och sedan rann ythinnan tillbaka upp (mot gravitationen) från filtret till vattenytan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Christian J sa:

Ja fast det är ju innerfilter, inte HOB. Men det lutar åt att jag skaffar en sump trots allt.

 

Ett sånt har jag testat, men det blev snabbt mättat och sedan rann ythinnan tillbaka upp (mot gravitationen) från filtret till vattenytan igen.

Njaeeee, tunze skummare....inte filter!

 

Sen har Tunze ett rätt stort filter som tar ytvatten oxå, sånt har jag till fiskkarantänen. Inbyggd pump på 1800L/h eller nåt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Christian J sa:

Oops, inneskummare menade jag.

Ahhh, du vill ha en skummare som hänger på utsidan av glaset? ( var tvungen att googla lite, trodde alla tillhörde HOB-kategorin :) ). 

Ja då hade jag definitivt kört på sump. Skummar inte koppen över ut på golv etc om du har en HOB-skummare? :D 

 

En sump är väl egentligen inte jättekomplext. Gör 2 fack, ett för skummare och annan teknik om det går och ett returfack. Jag har min sump delad mer eller mindre på mitten men det är bara för att jag ska göra vattenbyte från returfacket. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...