Gå till innehåll

Höjd på sten och sammanfoga sten


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Pga skada så står mitt projekt mer eller mindre stilla. 

Men har några frågor. 

 

Om vattendjupet i akvariet blir ca 54-57cm, vilka olika höjder ska man försöka hamna på för kunna ha mixat rev med sps,lps och även lite skivor. 

 

Nästa fråga är vad ni hade använt för att kunna bygga olika stenformationer så att dom verkligen håller?

Har sett en snubbe på instagram som använder någon form av cement. Jag har revmörtel/revkeramik som man blandar själv men frågan är om det blir tillräckligt starkt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kombination av akrylstav och epoxy kör jag, lite som med armering i betong skulle epoxyn släppa eller spricka så håller staven. Känns kanonsäkert.

Höjder går inte att rekommendera, beror ju helt på vad det blir för koraller sen.. Å ena sidan kan det vara snyggt med sten som snuddar ytan, men 20-30cm är lämpligare om man vill ha hårda pinnar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjden beror kanske även på hur mycket spridning ljuset har? Det är kanske bara med en väldigt bred ljuskägla (många T5-rör) som ljuset blir starkt vid hela ytan och sedan minskar jämnt djupare ner. Med en mediumbred ljuskägla (LED utan linser eller MH) blir ljuset starkast vid ytan rakt under, och lite svagare på sidorna och djupare ner. Med en koncentrerad ljuskägla (LED-belysning med linser) blir ljuset nästan lika starkt på botten som vid ytan, men mycket svagare i skuggiga partier och ute vid sidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pga skada så står mitt projekt mer eller mindre stilla. 
Men har några frågor. 
 
Om vattendjupet i akvariet blir ca 54-57cm, vilka olika höjder ska man försöka hamna på för kunna ha mixat rev med sps,lps och även lite skivor. 
 
Nästa fråga är vad ni hade använt för att kunna bygga olika stenformationer så att dom verkligen håller?
Har sett en snubbe på instagram som använder någon form av cement. Jag har revmörtel/revkeramik som man blandar själv men frågan är om det blir tillräckligt starkt. 
 
Mvh
Kim

Bäst är att varken limma eller gjuta fast stenar mot varandra i själva akvariet. Gör man rätt så rasar det aldrig. Däremot går det ju att göra revpelare etc. som man lyfter in i akvariet (då vet man ju att man orkar få ur dem igen).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-16 at 16:30, Kjelle sa:


Bäst är att varken limma eller gjuta fast stenar mot varandra i själva akvariet. Gör man rätt så rasar det aldrig. Däremot går det ju att göra revpelare etc. som man lyfter in i akvariet (då vet man ju att man orkar få ur dem igen).

Vad innebär då rätt? :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innebär då rätt?  
Mvh
Kim

Större stenar i botten och bygga på. Gör inte som de gjort på mästarnas mästare då får du sova med ett öga öppet jämt. Dessutom om det hela är löst har du ju möjlighet att ta bort bitar om det skulle behövas för att komma åt något.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...