Gå till innehåll

Frågor relaterade till nystartad nanotank!


Eroll026

Rekommenderade inlägg

Hej! Vill börja med att tacka för ett väldigt informativt forum med mycket bra guider.

Jag har nyligen startat mitt första saltvattensakvarium efter att ha hållit på med sötvatten. 

Storleken på karet är 50 liter. 

Jag började cykla karet igår och har lite frågor nu. Den levande sanden gör vattnet väldigt grumligt vilket jag har läst är normalt, men brukar ni köra med filterpumpen av eller på under det värsta grumlandet? Jag har cirkulationspumpen avstängd.

 

I och med att jag har både levande sten och levande sand i, bör jag ha lampan tänd något under cyklingen för att ge ev. liv något ljus, eller ska jag köra mörklagt tills dess att det är dags för städpatrull / fiskar?

 

Jag gjorde en liten felbedömning vid köpet av allt och beställde endast 2 kg levande sten. Jag har för avsikt att beställa ytterligare 3 kg framöver, men kommer 2 kg räcka till 50l vatten för att genomföra cyklingen av tanken?

 

Är det nödvändigt att tillsätta tillexempel en upptinad räka eller ren ammoniak i vattnet för att trigga en reaktion om jag använder levande matrial under cyklingen? 

 

Tack på förhand! 

Mvh Christian

Ändrat av Eroll026
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumlingen från sanden bör lägga sig efter några dagar, men du kan även filtrera bort den. Låt cirkulationspumpen vara igång oavsett.

Belysningen spelar nog ingen roll (iaf ett par veckor), men det är viktigt att sätta i algätare (främst eremitkräftor?) i tid innan gröna trådalger hinner växa till sig.

2kg sten räcker utmärkt, du kanske inte ens behöver mer än så, iaf om du har skummare eller annat filter ("1kg sten per 10l vatten"-regeln är lite föråldrad). Om du lägger i mer levande sten senare kanske inkörningsprocessen förlängs (beroende på inkörd den nya stenen redan är).

Har du levande sten behöver du inte tillsätta något mer, stenen innehåller allt som behövs. När du senare skaffar fisk och andra djur kan det däremot vara bra att öka matningen långsamt så bakteriekulturerna hinner anpassa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Christian J sa:

Grumlingen från sanden bör lägga sig efter några dagar, men du kan även filtrera bort den. Låt cirkulationspumpen vara igång oavsett.

Belysningen spelar nog ingen roll (iaf ett par veckor), men det är viktigt att sätta i algätare (främst eremitkräftor?) i tid innan gröna trådalger hinner växa till sig.

2kg sten räcker utmärkt, du kanske inte ens behöver mer än så, iaf om du har skummare eller annat filter ("1kg sten per 10l vatten"-regeln är lite föråldrad). Om du lägger i mer levande sten senare kanske inkörningsprocessen förlängs (beroende på inkörd den nya stenen redan är).

Har du levande sten behöver du inte tillsätta något mer, stenen innehåller allt som behövs. När du senare skaffar fisk och andra djur kan det däremot vara bra att öka matningen långsamt så bakteriekulturerna hinner anpassa sig.

 

Tack för utförliga svar! Nu känns det som att jag har lite mer klarhet. Jag är beredd att sätta i en städpatrull om några veckor när tillväxten av alger börjar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Slanten sa:

Lasse har en bra metod för att starta nya akvarier: Se här

 

Ja den är väl beprövad och jag övervägde att använda den metoden, men valde tillslut att använda en såkallad "fisklös" metod som ser ut som bifogad bild. Hoppas resultatet blir det samma i slutändan. 

Screenshot_20180409-125333.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kurvorna har jag aldrig sett i ett akvarium.

Nitrattesterna visar mycket högt värde (felvisning) i samband med nitrit så där kommer en nitrattopp. Och sedan sjunker visat nitratvärde när nitriten sjunker.

Har du färsk levande sten i akvariet är det tillräckligt mycket dött där för att dra igång nedbrytningen. En räka är i storleksordningen 100 gånger för stor för ditt kar.

Viktigare är att tillsätta startbakterier från början. 

Man kan tillsätta 4% ammoniak i starten för att snabba upp processen. 3 droppar räcker. Droppa inte i akvariet utan i en testbägare eller ett glas som du efteråt sköljer i karet. Det kan snabba upp det ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/10/2018 at 15:40, stigigemla sa:

De kurvorna har jag aldrig sett i ett akvarium.

Nitrattesterna visar mycket högt värde (felvisning) i samband med nitrit så där kommer en nitrattopp. Och sedan sjunker visat nitratvärde när nitriten sjunker.

Har du färsk levande sten i akvariet är det tillräckligt mycket dött där för att dra igång nedbrytningen. En räka är i storleksordningen 100 gånger för stor för ditt kar.

Viktigare är att tillsätta startbakterier från början. 

Man kan tillsätta 4% ammoniak i starten för att snabba upp processen. 3 droppar räcker. Droppa inte i akvariet utan i en testbägare eller ett glas som du efteråt sköljer i karet. Det kan snabba upp det ett par dagar.

 

Tack för svaret! Jag har valt att inte tillsätta något annat än det levande matrialet hittills då jag inte vill skapa obalans som jag inte kan hantera sen.

Karet har varit igång i en vecka nu och det har inte hänt så mycket vilket är väntat. 

 

En följdfråga, stenen är täckt av dött matrial som hänger kvar och svänger med strömmarna, räcker detta som mat åt nyttobakterierna eller bör jag komplettera med lite fiskmat (såkallad spökmatning) för att "göda" mer?

 

Bör jag vänta tills jag faktiskt ser alger bildas med att sätta i eremiter och snäckor eller kan jag utgå från att runt vecka 3 och framåt så börjar det finnas mat att tillgå för dom även om jag inte ser gröna trådar?

 

Tack! 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är kvar av döda djur och alger räcker flera gånger om för en nystart. Men startbakterier gör att det hela går fortare.

Jag tycker du kan vänta någon vecka till med ljuset. Eremiterna och snäckorna är det lagom att sätta i när du drar igång ljuset.

De äter också bakteriefilm och river runt i döda rester på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/15/2018 at 11:59, stigigemla sa:

Det som är kvar av döda djur och alger räcker flera gånger om för en nystart. Men startbakterier gör att det hela går fortare.

Jag tycker du kan vänta någon vecka till med ljuset. Eremiterna och snäckorna är det lagom att sätta i när du drar igång ljuset.

De äter också bakteriefilm och river runt i döda rester på stenen.

 

Återigen tack för ett utförligt svar! 

Akvariumet har nu varit igång i 12 dagar med cirkulation men utan ljus. Idag såg jag för första gången tecken på liv i form av en ytterst liten fläck av grön alg vilket får ses som positivt då något händer. 

 

Liten grön alg i nedre vänstra delen av stenen, lite svår att se:

QvsI6Of.jpg

 

En ny fundering har uppkommit. Till akvariumet jag köpte ingick ett såkallat HOB- (hang on box) filter. I filterboxen ligger 2 svampar likt dom i sötvattenfilter. Som jag har förstått det så används uteslutande biologisk filtrering i form av levande matrial, och att dessa svampar lätt kan bidra till negativa värden när smuts fastnar osv?

Bör jag ta bort svampmatrialet och endast använda filterboxen som extra cirkulation eller ska jag fylla filterboxen med levande sten för ytterligare filtrering alternativt behålla svamparna och rengöra dom vid vattenbyten?

 

Tack för svar!

Mvh 

Ändrat av Eroll026
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, Eroll026 said:

En ny fundering har uppkommit. Till akvariumet jag köpte ingick ett såkallat HOB- (hang on box) filter. I filterboxen ligger 2 svampar likt dom i sötvattenfilter. Som jag har förstått det så används uteslutande biologisk filtrering i form av levande matrial, och att dessa svampar lätt kan bidra till negativa värden när smuts fastnar osv?

Bör jag ta bort svampmatrialet och endast använda filterboxen som extra cirkulation eller ska jag fylla filterboxen med levande sten för ytterligare filtrering alternativt behålla svamparna och rengöra dom vid vattenbyten?

Man kan mycket väl använda svampar som filtermaterial även i saltvatten. Tack vare tillgången på syrerikt vatten uppstår nitrifikation i svampen, vilket omvandlar ammonium till nitrit och sedan nitrat. Om detta är bra eller dåligt beror främst på om man har problem med för mycket eller för lite nitrat. (Har man problem med ammonium i ett inkört kar bör man absolut använda filtrering, och helst en starkare skummare också.)

 

I syrefattiga delar av levande sten kan det äga rum denitrifikation, där nitrat omvandlas till syre och kvävgas (som försvinner ur karet), men jag undrar om de stenbitar som får plats i en filterbox är tillräckligt stora för att innehålla syrefattiga delar. För nitrifikation däremot är nog en svamp effektivare.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/21/2018 at 20:11, Christian J sa:

Man kan mycket väl använda svampar som filtermaterial även i saltvatten. Tack vare tillgången på syrerikt vatten uppstår nitrifikation i svampen, vilket omvandlar ammonium till nitrit och sedan nitrat. Om detta är bra eller dåligt beror främst på om man har problem med för mycket eller för lite nitrat. (Har man problem med ammonium i ett inkört kar bör man absolut använda filtrering, och helst en starkare skummare också.)

 

I syrefattiga delar av levande sten kan det äga rum denitrifikation, där nitrat omvandlas till syre och kvävgas (som försvinner ur karet), men jag undrar om de stenbitar som får plats i en filterbox är tillräckligt stora för att innehålla syrefattiga delar. För nitrifikation däremot är nog en svamp effektivare.

 

 

Kanon tack! Då kör jag på med filtersvamp tills vidare!

 

Jag har ytterligare en fråga. Jag vet att teststickor generellt inte är rekommenderat och att vätsketest är bäst för korrekt avläsningar av värden, men jag hade bara stickor att tillgå just nu. 

 

Karet har varit igång i 3 veckor nu med levande sten och levande sand, och idag fick jag följande läsningar på stickorna. 

Skulle detta kunna tolkas som att karet genomgått cykeln eller åtminstonde är på god väg?

etChHyO.jpg

KPl3qVS.jpg

Jag har både bruna alger (diatomer?) Lilaaktiga alger och en del gröna lövlikande alger på stenarna, jag har också sett 2 ytterst små "featherdusters". Ger detta någon indikation på var jag kan befinna mig?

lMd7xxh.jpg

 

Tack för alla svar!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det stickorna mäter (uppifrån och ned)? Även vätsketest kan förresten vara missvisande (ibland väldigt mycket), så man bör alltid observera själva karet i första hand.

 

Algerna på sanden ser ut som diatomeer, det är normalt i början. Det lila är nog kalkalger, de har troligen följt med stenen men växer de så tyder det på bra vatten. Det gröna lövliknande låter som någon makroalg, det tyder också på bra vatten liksom featherdusters. Cyklingen är nog ganska färdig, så du kan säkert börja sätta i algätande djur (t ex eremiter), och därefter fisk och annat (lite i taget).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Vad är det stickorna mäter (uppifrån och ned)? Även vätsketest kan förresten vara missvisande (ibland väldigt mycket), så man bör alltid observera själva karet i första hand.

 

Algerna på sanden ser ut som diatomeer, det är normalt i början. Det lila är nog kalkalger, de har troligen följt med stenen men växer de så tyder det på bra vatten. Det gröna lövliknande låter som någon makroalg, det tyder också på bra vatten liksom featherdusters. Cyklingen är nog ganska färdig, så du kan säkert börja sätta i algätande djur (t ex eremiter), och därefter fisk och annat (lite i taget).

 

 

Den översta är nitrat och den undre är nitrit. 

Okej det låter bra! Jag satte på ljuset idag och har det rullande på 8 timmar så låter ljuset rulla några dagar innan jag släpper i något levande.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Eroll026 said:

Den översta är nitrat och den undre är nitrit.

Nitraten ser ut att vara mellan 10 och 25ppm, men den sjunker nog om du inte matar för mycket. Vad är den tredje röda nederst till för?

 

Quote

Okej det låter bra! Jag satte på ljuset idag och har det rullande på 8 timmar så låter ljuset rulla några dagar innan jag släpper i något levande.

Vänta i så fall inte med algätare, om du just satt på ljuset kan trådalger i värsta fall dyka upp väldigt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Christian J sa:

Nitraten ser ut att vara mellan 10 och 25ppm, men den sjunker nog om du inte matar för mycket. Vad är den tredje röda nederst till för?

 

Vänta i så fall inte med algätare, om du just satt på ljuset kan trådalger i värsta fall dyka upp väldigt fort.

 

Den 3e röda är GH, vilket ska vara vattnets hårdhet. 

Igår gjorde jag första vattenbytet på ca 10% och idag fick jag följande resultat på stickan:

4t6ls4H.jpg

Om man bortser från att detta inte är det mest tillförlitliga test så är alla värden inom godkänt. 

På måndag åker städpatrullen i, fungerar det med 2 eremiter, en sandvändande snäcka och 2 turbosniglar eller bör jag mixa annorlunda?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Eroll026 said:

Igår gjorde jag första vattenbytet på ca 10%

Ett enda 10% vattenbyte gör inte så stor skillnad att det märks (bara 10%), men om du t ex byter 10% varje vecka så blir det en hel del på en månad. Men jag tror inte vattenbyten behövs alls förrän man börjar mata fiskar och liknande, och även då främst om nitraten stiger.

 

Quote

På måndag åker städpatrullen i, fungerar det med 2 eremiter, en sandvändande snäcka och 2 turbosniglar eller bör jag mixa annorlunda?

Om eremiterna är väldigt små kan du nog köpa fler, och gärna fler algätande snäckor av olika arter (ofta dör hälften av snäckorna direkt av okända anledningar). Jag vet inte om sandvändande snäckor (Nassarius) är bra eller dåligt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att snäckorna dör borde väl bero på att man köpt in för många direkt innan det finns alger att äta? Inte en enda av mina städare har dött. Jag såg även en youtube kanal (brstv) som varna för att dumpa massor av städare direkt i ett nystartat. Har de inget att äta så kanske de dör och då orsakar problem isig istället. Men jag är ju nybörjare så kanske inte stämmer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi talar om mikroalger. Du ser dem inte även om de är tillräckligt för dina snäckor och eremiter. I ett akvarium blir det snabbt tillräckligt av mat för mycket eremiter och snäckor. Att dessa skulle dö på grund av för lite mat är IMO en av de större myterna i denna hobby. Om dina alger blir så många att du ser dem med dina egna ögon - då är det en alltför hög biomassa för även väldigt stora mängder betare kan klara av - det är då du skapar olika algakvarier. Jag har väl troligtvis 50 + snäckor och minst lika många eremiter i mitt akvarium - jag ser sällan alger och när jag ser dem är de på mina rutor och man kan se hur snäckorna betat på dem. betänk att mikroalger har ofta en tillväxt som betyder fördubbling av biomassan under ett dygn. Att få så många betare så att hungerkravaller inträder är ganska svårt. Vad gäller you tube - det påstås det mesta där - behöver dock inte vara sant. Vet inte om de har provat med ordentliga städpatruller redan från början - jag har dock gjort det sedan 2006 och jag har inte högre dödlighet på min städpatrull än alla andra. Det finns en bildsvit i min tråd om mitt Molly hotel som visar algtillväxt och algbetning i ett nystartat kar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Qurex said:

Att snäckorna dör borde väl bero på att man köpt in för många direkt innan det finns alger att äta?

Nej jag syftade på att snäckor ibland dör inom något dygn av okända anledningar. Kanske det beror på acklimatiseringen, jag vet inte.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara många saker som spelar in. Acklimatisering, ålder, hur länge de varit i affären och under vilka förhållanden, tillgång på föda och hur förhållandena är när de väl kommer fram till sitt nya hem. Vad jag har upplevt i mina akvarier är att de rekommendationer om 1 snäcka per fem liter eller liknande exempel oftast är för mkt. Jag har 5 trochus 1 eremit och 1 Salarias i 130l display och de håller stenen fläckfri. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...