Gå till innehåll

130l Nemohotell teknikfrågor


Fp730a

Rekommenderade inlägg

Hej vänner.

 

Jag har länge planerat att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat hjälpligt med sötvatten både fisk- samt växtakvarium.

Min plan har varit att skaffa ett stort (för mig) saltvattensakvarium på c.a. 400 liter med tillhörande sump.

 

För att lära mig lite har jag försökt läsa forum, böcker etc. Jag kände dock att riktig kunskap får man först när man testar lite själv och får en relation till det man läser om. Därför bestämde jag mig för att köpa ett s.k. Nemo hotell (~130l) med ”sumpen” eller teknikfack bakom själva akvariedelen. 

 

I kitet jag köpte ingick en trasig MH lampa som var ersatt med en LED belysning från Aqua Medic. 

Det ingick också en skummare, nitrat reaktor(ett rör med ett rör inuti fyllt med biobollar - vad gör denna?), doppvärmare, 1st streamer, återcirkulationspump och ett gäng tester samt en refraktormeter.

 

Vidare var akvariet jävligt grisigt så jag har rengjort det noga. Jag tog isär all teknik och lät vissa av dom bada i ättiksprit. Tekniken har nu blivit ren och akvariet likaså. Till det tråkiga.

Jag tror slangen som förser skummaren med syre är trasig i infästningen nertill.

detta medför att skummaren pumpar vatten den vanliga vägen och även suger vatten nedtill där den borde suga luft. (Den sprutar vatten rakt upp i en vacker men något opraktisk vattenplym.... ☺️).

 

Eventuellt att jag försöker mig på att laga infästningen med någon typ av lim, eller att jag helt enkelt hivar skummaren på soptippen. Jag har trots allt läst att i princip är skummare det absolut viktigaste hjälpmedlet i kombination med belysning.

Vidare har jag i efterhand förstått att JAD skummare knappast är något akvarister i allmänhet tycker är premium... (Men jag vet också att vissa akvarister är riktiga märkes b*gar)

Om jag nu vill ersätta skummaren bör jag göra det med en som är gjord för invändigt bruk i akvariet.?

Har ni några förslag på en bra och prisvärd skummare? (1000-1800kr)

Kan jag köpa vilken skummare som helst som rent fysiskt får plats i ”hålet” där den ”bor” eller finns det något jag bör tänka på?

 

Vidare kräver ju belysningen lite kärlek. Väljer jag att gå vidare med den Ledarmaturen måste jag tillverka någon egen form av lock av glas. Men jag antar att det är gynnsamt med tanke på värme, förbrukning och ljudnivå att slippa MH lampan (Den innehåller en dålig fläkt).

 Alternativet är att byta MH lampan mot en ny (Finns rätt prisvärt på eBay). Byta ut fläktarna i locket mot tystgående och använda befintligt lock.

 

Ber i förväg ursäkt för om inlägget blev ostrukturerat. Svårt att formulera sina tankar när man knappt vet dom själv.

 

MVH

 

John Ö

 

ps. Min ambition är att få i något korall eller anemonliknande i akvariet) ds.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet är alla skummare för mindre akvarier gjorda för invändigt bruk. Tunze 9004 är en bra skummare om den får plats, på dessa sitter det fästmagneter på baksidan medan vattnet rinner in från framsidan, så de bör(?) ha en glasruta bakom och fritt vatten framför. Dessutom krävs utrymme ovanför så att man kan lyfta ur skumkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är facket där skummaren ska vara? Kan du lägga upp några bilder på skummaren med, så går det se vad som är kass och hur den är uppbyggd. Jag har haft en Jad skummare, och den var skräp :-) Men min var någon liten nano skummare, det finns i princip inga bra sådana. Skummare blir bättre desto större de är tyvärr.

 

Testa köp en billig MH lampa du, som du skriver finns de för nästan gratis på ebay. Då märker du hur varmt det blir i vattnet och så samt om du gillar ljuset den ger. Det luriga med dessa kar är att lampan sitter så nära ytan och locket sluter ganska tätt. Två spännande egenskaper, därav fläkten.

 

Bilder på akvariet med! Du har inga före och efter? Det brukar vara kul att se förändringen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag ska knäppa några foton på karet. Det är egentligen inget speciellt men det blev renare än förut ty han som haft det hade slutat bry sig (separation) i oktober och hon som bodde kvar hade ryckt ur sladden kring jul. Äcklig sörja var det som fanns kvar. Hur man ens kan ha så i sin lägenhet är konstigt men.... ja...

 

 

Apropå skummare så kommer jag nog att köpa en sådan 9004. Verkar bra i sin prisklass. Det finns två varianter av den. En för ca 1200kr samt en för ca 1800kr. Antar att det är samma skummare men i den dyrare ingår någon form av controller. Vad gör man med denna är det värt ca 600kr att kunna reglera (vad man nu kan reglera ☺️).?

 

Mvh

 

J

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju som nytt ut!

 

Den dyrare tunze är styrbar och pumpen är lite starkare med så den har något högre kapacitet. Men jag hade nog tagit den billigare modellen. Den bör räcka väl till ditt akvarium.

 

Låter helt bedrövligt med hur akvariet sköttes på slutet. Men det är lätt att dömma folk man inte känner. Det blir nog bra hos dig iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan skummare?   

Isf, de är sådär, väsnas lite visst skummar de när de är inkörda, men inte speciellt bra.

om slangkopplingen är sönder vid översta strecket så är det bara att värma slangen i varmt vatten och trä på den så den kommer över kopplingen vid det nedre strecket.

Du kan behöva lite längre  syreslang 4/6mm  men det är billigt.

 

 

skim1.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Fp730a said:

Hej. Jag ska knäppa några foton på karet.

Får det plats en 9004 i facket bakom, det ser lite trångt ut på bilderna? Men man kanske inte behöver magnetfästena till skummaren, istället kanske man skulle kunna använda lite filtermatta för vibrationsdämpning, eller placera skummaren i visningsdelen i värsta fall.

 

Quote

Apropå skummare så kommer jag nog att köpa en sådan 9004. Verkar bra i sin prisklass. Det finns två varianter av den. En för ca 1200kr samt en för ca 1800kr. Antar att det är samma skummare men i den dyrare ingår någon form av controller. Vad gör man med denna är det värt ca 600kr att kunna reglera (vad man nu kan reglera ☺️).?

Här är en bra post från Roger Vitko (Tunzes support): https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877 --lägg märke till den kortare livslängden, detta gäller även DC-streampumpar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev att skruva isär möbeln idag. Tänkte köpa Mdf skivor och såga ut i precis samma form för att sen lacka vitt... Kan ju fundera över hur värt det var att köpa ett akvarium där jag inte kommer använda skummaren eller orginalmöbeln :):):)

 

En av LED raderna fungerade inte på lock armaturen. De såg fastlödda ut.(I dom svarta små kopparna) Något man kan byta själv?? 

57E61932-BA2E-4526-8FCE-F60BEC949CF1.jpeg

155BEEA3-40B8-4C25-9725-CD3C30536F10.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ambitiöst! 

 

Jag har ingen fantastisk bild av dina LED där men det ser ut att vara helt vanliga små lysdioder. De kan du nog byta utan bekymmer, bör bara vara två lödpunkter på baksidan av kretskortet per LED. Om det är en av de som gått sönder, du kan nog testa de med ett batteri. 3v borde räcka, använder du vanliga AA eller AAA batterier behöver du två(1,5v styck).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen! Har haft lite att göra på tomten.

 

Sågade ut en helt ny möbel med de gamla bitarna som mall. Har lagt på primer och ska lacka skåpet i vitt med några schyssta stolsben i metall framtill. Blir nog häftigt.

 

har utarbetat en plats för karet och där kommer jag kunna hänga LED lampan från taket vilket jag kommer göra. Kommer beställa täckglas från den lokala glasfirman när jag har skummare på plats! Skippar mh lampan för att minimera oljud! 

6FDB594B-170C-4C06-928B-8549D1E146E6.jpeg

2DCFCBFF-4BC1-4223-99C1-B0BF3D467D7B.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Byggde ett garage och en altan i somras så tiden sprang iväg. Nu har jag i alla fall fått igång mitt första alldeles egna revakvarium. Det ska bli jätteskoj att se hur det går. Köpte ca 15kg levande sten som jag pangade i. Blev en stor klump av allt men får se om jag kanske ändrar design men känner mig rätt nöjd nu! 

 

Fick med en sk borstmadk och lite små sjöstjärneliknande djur. Är det någon form av fripassagerare man ska vara super orolig för?? 

 

 

88CB1726-EF4D-419A-B3B4-943BE52972C2.jpeg

BDBFB569-EAB2-4A1D-BF32-3EE8143DDF76.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en jättebra länk. Det är troligen en bristleworm jag har, verkar ju inte vara något problem direkt... Jag köpte levande sten som gått i saltvattensaffärn ett tag med fisk (en del) och lite annat levande i. Jag transporterade hem stenen och den var i spat efter ca 1.5 timme. 

 

Jag ska mäta lite värden ikväll när lilleman har somnat. 

Har ju läst mycket om uppstarter osv och det verkar ju skilja en del på om man har levande LS eller död LS. Jag gör bedömningen att min var/ är levande. För att nitrifkationsbakterier och allt vad det nu heter ska få sitt. Bör jag tillsätta något levande djur eller kanske rent av skicka i två döda räkor? (Från fiskdisken på Ica).

 

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte upp följande värden med mitt Red Sea kit:

Första gången jag använde dessa kit men är hyggligt noggrann och har gjort liknande för sötvatten förut så det blev nog ganska bra.

 

PH: 8.2

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

NO3: 5

NH3: 0

NO2: 0

KH: 13

 

Kommentarer från den samlade expertisen?

 

 

Uppskattar verkligen att ni duktiga tar er tid och svarar!

 

Vidare finns det tydligen en bok (bland många) vilken folk brukar rekommendera. Vilken tycker ni lämpar sig som startlitteratur?

 

MVH

 

J

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Fp730a sa:

Mätte upp följande värden med mitt Red Sea kit:

Första gången jag använde dessa kit men är hyggligt noggrann och har gjort liknande för sötvatten förut så det blev nog ganska bra.

 

PH: 8.2

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

NO3: 5

NH3: 0

NO2: 0

KH: 13

 

Kommentarer från den samlade expertisen?

 

 

Uppskattar verkligen att ni duktiga tar er tid och svarar!

 

Vidare finns det tydligen en bok (bland många) vilken folk brukar rekommendera. Vilken tycker ni lämpar sig som startlitteratur?

 

MVH

 

J

 

 

Saltvattensakvariet guide för nybörjaren (eller snarlikt) skriven av Daniel Knop är den mest omtalade och kanske enda på svenska.

Sen är saltvattenskemi för dummies oerhört bra att skriva ut och ha tillgänglig :)

Jag är en sucker för Youtube, det finns så ohyggligt mycket bra att se så länge man är lite källkritisk. 

Inte mycket att säga om värdena, de är obefintliga där de bör vara. KH är i högsta laget men det är bara kinkiga koraller som bryr sig och där är du ju inte ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok får beställa boken. Tycker det blir lite fragmenterat att läsa på nätet. Man läser/ser en snutt här, en snutt där. Svårt att få till den röda tråden...

Har adderat två stycken frökenfiskar igår. Skoj tycker både jag och familjen!

 

Har matat dom en gång efter 24 timmar.

 

Har följande värden nu efter drygt ett dygn med fisk:

PH: 8.2

Salthalt: 1.024 (refraktometer)

NO3: 2

NH3: 0,2

NO2: 0

KH: 12

 

 

När jag "koppade" i fisken la jag påsen i vattnet och öppnade ett hål och adderade lite vatten åt gången. Detta under kanske 20 minuter. Sen valde fiskarna att själva smita ut i akvariet. Verkar ha gått bra. Hällde i resterande vattnet från butiken i akvariet vilket kanske var korkat då det kan innehålla någon illasinnad bakterie? Alternativt att det var bra ty jag behöver ju någon form av fiskavfall och bakteriefauna.

Besprutade också glasrosen med medlet aiptasia X  hoppas jag får önskad effekt.

 

 

Har ni något tips på bra guide där man kan läsa om de vanligaste saltvattenfiskarterna?

 

MVH

 

J

Ändrat av Fp730a
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr svårt att rekommendera någon samlad information, skulle personligen säga att det är för att väldigt mycket i hobbyn är på sätt och vis inte svart eller vitt, rätt eller fel. Det finns dom rent biologiska och kemiska grunderna som är faktum, mycket av det finns i filen saltvattenskemi för dummies. Sen blir det mer att "nörda ner sig" på forum som här och världens största som är reef2reef.com.

Det finns så oerhört många sätt att driva en lyckad saltburk på, det som funkar i ett kar funkar inte i ett annat.

 

Lite samma sak blir det med fiskar och koraller, rent vetenskapligt finns se.reeflex.net, den fungerar väldigt dåligt på mobil av någon anledning men har absolut bra och rätt information. En annan är liveaquaria.com som också ofta rekommenderas.

 

Apropå att inte hälla ut butikens vatten i akvariet så kan det innehålla skit ja, framförallt medicin och koppar (används i medicinskt syfte), som kan vara förödande i ett kar med koraller och lägre djur.

 

Det blev lite osammanhängande men jag hoppas något klarnar. 

En nyttig grundregel är att något sällan bör tas som en sanning för att du läst eller sett det en gång, källkritik :)

Det du det däremot kan börja ta som sanning är när något sagts 4 gånger.

 

Och sen kanske jag skrev det högre upp men personligen har jag troligtvis sett tusentals timmar på Youtube, men där ska man såklart vara medveten om att precis samma sak gäller, det gäller att hitta något/någon man kan lita på så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lägger in lite nya värden från akvariet. Tre eremitkräftor bor i akvariet, 2 frökenfiskar och fyra turbosniglar.

Har också adderat en skummare till setup. Som har väsnats i cirka en veckas tid. Finns det folk som kör sina skummare på timer under nattetid med bra resultat? (Förstår att man bara får halva filtreringen men man slipper också 100% av ljudet... Eftersom man sover på natten)

  

Inte gjort några vattenbyten sen akvariet är uppstartat (Cirka en månad). Min filosofi (förr) har alltid varit att göra så få vattenbyten som möjligt, dels för att det är tråkigt men också för att i minsta möjliga mån förändra vattenvärden.

 

Borde jag göra ett vattenbyte nu?
 

Någon snäll admin kanske kan flytta min tråd till "Mitt avkarium delen och byta ämne" känns som teknikfrågan är utredd. (Och ja, en skummare av modell 9004 får plats i mitt första fack :)... Med 0.5cm marginal)

 

Ha en fortsatt trevlig helg.

 

 

 

 

Akvarium.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en fundering jag har är hur eremitkräftorna egentligen har det på glasbotten. Ser inte så jättelätt ut att gå omkring med spretiga klor på en glashal botten. Förvisso rör som sig lite hit och dit och försöker vara på stenen i största möjliga utsträckning. 

 

Konkret fråga: Eremitkräfta utan sand är det OK?

 

MVH

 

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...