Gå till innehåll

Mazi’s comeback - 130


Mazi

Rekommenderade inlägg

Tjena!

 

Det är mer än 10 år sedan jag skrev något i detta forumet sist, och sedan jag lade denna hobbyn på hyllan. En del av er veteraner kanske känner igen mitt namn sen den tiden (stort tack för ert tålamod och all hjälp som en otålig tonåring kanske inte uppskattade fullt ut då), men det har förstås hänt mycket sedan dess. Som 15-åring började så klart en värld öppna sig utanför akvariet, och intresset svalnade helt enkelt. Efter gymnasiet flyttade jag utomlands för att plugga (det blev aldrig någon marinbiolog av mig, utan psykolog), och där blev jag tills i höstas. Jag är nu åter etablerad i Skåne, och trillade av en slump in på denna hemsidan igen.

 

Det krävdes inte mer än så för att bestämma sig; jag klickade mig in på köp&sälj avdelningen, och hämtade nästa dag ett Red Sea Max 130. Så nu är det dags att dra igång denna hobby igen! Ska spendera de kommande veckorna med att köpa på mig utrustning, friska upp gammal (o)kunskap, samt sakta dra igång. Tyvärr har man inte längre 24 timmar om dygnet att lägga på detta intresse. Hur som helst ska det bli väldigt kul att komma igång igen. Och med det sagt vill jag igen hälsa till och tacka alla som följt mig ”sist”.

 

Nu till själva karet, ett RSM130, med det mesta i original förutom lite extrautrustning som ATO, streamers med wavemaker, osv. Färsk som man är blir det att köra med denna setup ett tag innan jag funderar seriöst över att uppgradera utrustning osv.

 

Det hamnade i ett hörn i vardagsrummet, och står nu bara och väntar på nästa steg, som är att fyllas. Om någon skåning med större kar har ett upcoming vattenbyte de kommande veckorna så kommer jag gärna inom med ett par dunkar och en fika.

 

 

4C38A79E-1B33-4891-A31E-B21A3E8C177F.jpeg

8839FD8E-BBA5-4998-A125-4487554E460E.jpeg

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var det igång :) Ganska nöjd med denna setup även om jag gärna hade haft en extern sump. Dock har jag märkt att karet går väldigt varmt nu när jag har all utrustning igång. Kom hem igår och såg att tempen låg på 31 grader efter att ha haft lysrören igång i 5 timmar. Kopplade därför ur doppvärmaren och drog igång kylfläktarna på baksidan. Efter nu ca 12 timmars mörker+kylning ligger det ändå på ca 28 grader. Har beställt utbyten till alla 4 fläktar men gissar på att det ändå blir svårt att hålla temperaturen nere när belysningen är igång längre och när det blir varmare utomhus. I övrigt är rumstemperaturen ca 22 grader och det som är igång i karet är returpumpen, skummaren, och två streamers. Kan detta bidra så mycket till värmeutvecklingen? 

 

66EA85FD-5363-48E6-B162-710B6E3BAE1A.png

5EA960BB-AA6E-4E76-AF9B-F6C94EE14F28.png

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

 

Lyckades hitta värmekällan som visade sig vara skummarpumpen. Med denna avstängd håller sig karet stabilt på 26 grader. Har nu beställt en Tunze 9001 som dessutom ska vara tystgående, vilket i kombination med nya fläktar gör karet i stort sett ljudlöst, till skillnad från brummandet vid uppstart som ej uppskattades av frugan.

 

Har nu haft igång karet en vecka och diverse liv börjar synas, därtill alger. Värdena ser OK ut förutom nitratet som ligger väldigt högt. Får låta algerna frossa på det ett tag, jag reser nu bort en vecka och kan därefter installera nya skummaren och införskaffa lite städare. 

 

Jag följer Red Sea’s reef mature kit, vilket rekommenderar 10 timmar ljus om dagen. Det känns lite att ta i med tanke på algtillväxt osv, men kanske nödvändigt för en komplett ”cycle” samt att kunna binda oönskade ämnen för export, t.ex nitratet?

 

Salt: 1.024

Temp: 26

PH: 7.9

KH: 8.9

NH4: 0

NO2: 0

NO3: ~60 ppm

PO4: 0.7 ppm

 

 

 

FB6FF6AC-3718-47C3-90CF-1A5C12539F51.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 5/6/2018 at 4:52 PM, Lasse said:

Välkommen tillbaka - när blir det större  ? :) Det har hänt mycket de här 10 åren som du nog kommer att upptäcka.

 

MVH Lasse

Jadu, det skissas redan på nytt i smyg, men bor högst tillfälligt i nuvarande lägenhet så tyvärr får det nog vänta till husköp. Visst har det hänt mycket - framförallt förvånad att se att MH i stort sett försvunnit och ersatts av LED. Inte lika förvånad över att prislapparna på dessa också är rejäla ;) Om jag inte minns fel kör du/har kört med Coral Box Moon? Går i funderingar att köpa en sådan och köra "hoodless", då jag efter att ha bytt ut skummare, fläktar och returpump fortfarande har temperaturer som går upp till 28-29 under dagen. Ett alternativ vore förstås att bygga in den i huven, antar att de ger av betydligt mindre värme än nuvarande 2x55w T5or.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagom lägligt så kom jag hem från jobbet idag till ett mörkt kar. När jag försöker dra igång rören blinkar de ett par sekunder och dör sedan. Lyckades ej få rätt på det så beställde därför Coral Box LEDen.

 

Så nu är det endast glaset och bänken som återstår i originalutförande av detta kar. Lite tråkigt när man trodde sig köpa ett ”plug and play”, men samtidigt alltid kul med nya leksaker. Får hoppas att nya belysningen levereras innan helgen, kör nu med ett par timmar morgonsol + 4 blåa dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numera "hoodless". Var rädd att det skulle se illa ut men tycker det är en klar förbättring, och tycker mycket om det skimrande lyset som möjliggörs av LED. Även investerat i en Aqua Medic temp controller som jag kopplat in fläktar och doppvärmaren i, så nu hoppas jag att stegrande temperaturer är a thing of the past. Om allt flyter på så blir det nog inflytt för en fisk eller två till helgen.

 

IMG_6526.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Koraller och kalkalger växer stadigt, och ett par clowner har fått flytta in. Har gjort om gamla skummarutrymmet till ett mini refugium då Tunze 9001 är ca en tiondel så stor som originalskummaren. Även fått upp en lampa till, har köpt på mig 3 st inför uppgradering till större. Idag fick jag även äran att överta all teknik från Tribianis akvarium som lagts ner, så jag har nu allt utom karet redo. Mycket annat att göra nu, men på semestern blir det att skissa seriöst på uppgradering :)

D304E6A3-4F15-4A95-A340-759C011A7ACC.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Förändringens vindar blåser här hemma - denna tråden blev inte lika långvarig som planerat ;) Nu står det på en tillfällig plats i väntan på att invånarna ska få flytta till ett nytt, större hem.

0AF79B05-F886-434A-9FF6-E4E5C9E66971.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...