Gå till innehåll

Första utvärderingen av min egna Balling mezzoforte plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

 

En del har nog sett att jag gjort ett eget Balling-recept som är 3.5 ggr starkare än vanlig Balling. Valt 3.5 istället för 7 av 3 skäl:

1) lite större doser från doserpumparna=högre noggrannhet

2) Man slipper ha 2 KH behållare=sparar en pump. Eller för de som väljer att bunta ihop KH dunkarna i tex core7, så slipper man med mitt recept ändra doseringen, utan kan i alla fall köra samma dos från alla 3 pumpar

3) Det Nacl-fria saltet går helt  i lösning, dvs blandningen blir helt balanserad.

 

Har nu provat mitt recept i ett par månader, och skickat in mitt första ICP-OES test för att få ett sorts "avtryck" vad denna blandning ger avseende dess spårelement, och kan säga att det är "grönt" på allt, och EJ för mkt järn, men ändå god tillväxt på refugiet.

 

Så så här långt verkar receptet fungera bra ihop med algrefugium.

 

Mvh

Jonas R

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2018-04-11 at 14:01, jonasroman sa:

Hej

 

En del har nog sett att jag gjort ett eget Balling-recept som är 3.5 ggr starkare än vanlig Balling. Valt 3.5 istället för 7 av 3 skäl:

1) lite större doser från doserpumparna=högre noggrannhet

2) Man slipper ha 2 KH behållare=sparar en pump. Eller för de som väljer att bunta ihop KH dunkarna i tex core7, så slipper man med mitt recept ändra doseringen, utan kan i alla fall köra samma dos från alla 3 pumpar

3) Det Nacl-fria saltet går helt  i lösning, dvs blandningen blir helt balanserad.

 

Har nu provat mitt recept i ett par månader, och skickat in mitt första ICP-OES test för att få ett sorts "avtryck" vad denna blandning ger avseende dess spårelement, och kan säga att det är "grönt" på allt, och EJ för mkt järn, men ändå god tillväxt på refugiet.

 

Så så här långt verkar receptet fungera bra ihop med algrefugium.

 

Mvh

Jonas R

 

Det ser mycket lovande ut! Ger receptet fortsatt önskade värden @jonasroman

Jag står i begrepp att själv koka ihop en batch, därav intresset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att det verkar fungera!
Du utgår från Fauna Marins trace i den va? Har själv bytt från Stigs till FM för ett tag sedan, största skillnaden jag se är jod som jag fått okej på tidigare men fick 0 på i sista icp-testet. Men då har jag skickat Marin-lab innan och Triton senast så det kan lika gärna vara där skillnaden ligger...
För egen del är förbrukningen så låg just nu, efter närmst total koralldöd, att jag lika bra kan köra vanlig balling, men när karet kommer igång blir det ju klart aktuellt att byta recept! Dessutom har jag en doserpump med lite låg precision nu, men med ökad förbrukning och Dosetronic på marknaden(ska se till att skaffa Alkatronic först oxå....) så blir det nog MezzoForte plus :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej vänner:-)

 

Jag har nu doserat ner en hel del totalt sett av min Balling mezzoforte plus. Kontrollerat den med ICP med 4 mätningar regelbundet, och det ser ut att stämma bra med spårelementen. Så det ser ut som att jag kan fastslå detta recept som en bas, sen kan man alltid behöva småjustera lite om man  har stort refugium osv. 

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...