Gå till innehåll

Hjälp med planering av liten sump


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på hur liten sumpbehållare man kan klara sig med till en (troligen) Tunze 9410-skummare med returpump? Utrymmet under mitt visningskar är ganska begränsat. Exempelvis är Tunzes egen sump (Kit 15) på bara 32x30x46cm (LxBxH), räcker det? Tunzes saknar även mellanväggar och bubbelfälla, men det kanske är onödigt med Tunze-skummarens filterpåse. Har inga planer på annan utrustning i sumpen, möjligen en värmare.

 

Alternativt skulle jag kunna placera sumpen bredvid visningskaret, kanske inuti ett Ikea köksskåp, men då finns kanske risk att någon sätter sig på sumpmöbeln så att den välter eller benen viker sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha en sump utan mellanvägg är lite vanskligt, eftersom avdunstningen gör att vattennivån i sumpen kommer variera. Detta påverkar skummaren som är beroende av en konstant vattennivå för att fungera optimalt.

Nästa problem är om röret/rören ner från akvariet slutar fungera kommer returpumpen pumpa upp vatten ända tills vattennivån når pumpen. I ditt fall rymmer sumpen mer än 30 liter. Kan ditt akvarium ta ett sån tillskott utan att svämma över?

Jag föreslår en mellanvägg till returpumpen för att avgränsa vattenmängden som kan hamna i akvariet. Tänk dock på att all nivåförändring pga avdunstning sker i detta utrymme, så det bör inte vara för litet heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

3 hours ago, Slanten said:

Att ha en sump utan mellanvägg är lite vanskligt, eftersom avdunstningen gör att vattennivån i sumpen kommer variera. Detta påverkar skummaren som är beroende av en konstant vattennivå för att fungera optimalt.

Glömde nämna att jag har osmolator, så vattennivån i sumpen borde inte vara något problem (förrän något går sönder).

 

Quote

Nästa problem är om röret/rören ner från akvariet slutar fungera kommer returpumpen pumpa upp vatten ända tills vattennivån når pumpen. I ditt fall rymmer sumpen mer än 30 liter. Kan ditt akvarium ta ett sån tillskott utan att svämma över?

Visningskaret har marginal för ca 45 liter. Däremot kommer förstås osmolatorn att fortsätta pumpa i sötvatten i visningskaret, visserligen skall den stoppas automatiskt efter 10 minuter så hela förrådsbehållaren (28 liter) borde inte tömmas om inte osmolatorn hakar upp sig samtidigt.

 

Slangen från osmolatorn sitter dessutom lite under kanten på visningskaret, så förhoppningsvis bildas en hävert så överskottsvatten kan rinna tillbaka till osmolatorbehållaren vid ett totalhaveri.

 

Men om returpumpen stoppar samtidigt som osmolatorn hakar upp sig och översvämmar visningskaret så kommer kanske vatten att rinna ner i sumpen genom returpumpsslangen. Eller hjälper det isf att sätta mynningen på returslangen aningen över vattenytan i visningskaret?

 

Quote

Jag föreslår en mellanvägg till returpumpen för att avgränsa vattenmängden som kan hamna i akvariet.

Instämmer, det borde väl även blockera eventuella bubblor från ytavsuget, eftersom allt vatten måste gå genom skummarens filterpåse.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Slanten said:

Jag föreslår en mellanvägg till returpumpen för att avgränsa vattenmängden som kan hamna i akvariet.

Fast spelar detta någon roll i mitt fall, eftersom visningskaret rymmer hela sumpens vattenvolym? Dessutom gör kanske mellanväggen att jag behöver en större sump så att skummare och returpump får plats i sina respektive fack.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Christian J said:

Men om returpumpen stoppar samtidigt som osmolatorn hakar upp sig och översvämmar visningskaret så kommer kanske vatten att rinna ner i sumpen genom returpumpsslangen.

Dessutom lär väl vatten rinna ner genom ytavsuget som vanligt, så sumpen behöver kanske rymma hela osmolatorns förrådsbehållare trots allt om man vill vara riktigt säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...