Gå till innehåll

Maxdosering av spårämnen Tritons Balling?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Jag ligger lite ojämnt i doseringen av de fyra dunkarna av Triton Balling (dospumpen som inte varit 100% kalibrerad). Främst är det dunk 3a som det har blivit doserat för lite ur.

Så min fråga; hur snabbt kan jag tillsätta den saknade lösningen? KH, Ca och Mg har ju sina rekommenderade dagliga maxdoser, men hur är det med spårämnen?

Ps. Jag ligger lite lågt på de flesta spårämnen enligt Tritontest, så det saknade behöver tillsättas. Ds.

 

//Martin

 

Sent using Jedi mind-trick.

 

 


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt rekommenderar de max 4ml per 100L vid varje doseringstillfälle. OM det är core 7 du pratar om.

 

Sen har jag aldrig sett siffror på hur mycket som vad höjer osv, kan väl vara rimligt att dosera enligt ovan och mäta före samt efter någon timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Om jag minns rätt rekommenderar de max 4ml per 100L vid varje doseringstillfälle. OM det är core 7 du pratar om.
 
Sen har jag aldrig sett siffror på hur mycket som vad höjer osv, kan väl vara rimligt att dosera enligt ovan och mäta före samt efter någon timme.


Vanliga Ballingen har jag. Så då skulle det bli 28ml/100 l per tillfälle...
3a och 3b på vanlig (ej Core7) är spårämnen och lite magnesium så vitt jag vet. Ca och KH är i flaska 1 och 2... Så det är lite svårt att mäta sig till en rimlig dosering annat än då magnesium och det är ju ganska förlåtande att dosera.

Sent using Jedi mind-trick.


  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, danne031 sa:

Om jag minns rätt rekommenderar de max 4ml per 100L vid varje doseringstillfälle. OM det är core 7 du pratar om.

 

Sen har jag aldrig sett siffror på hur mycket som vad höjer osv, kan väl vara rimligt att dosera enligt ovan och mäta före samt efter någon timme.

den rekommendation är bara för att deras KH dunk innehåller Na2CO3, så rekommendationen är enbart för att inte höja pH för mkt. Så från den andra dunkarna gäller inte detta. Där blir ju maxdosen per tidsenhet beroende på hur stor brist man har på ett visst ämne. Det finns nog ingen som vet hur snabbt man kan höja Kalium, vanadium, Sr osv, så det är ju bara en gissning. jag tror inte personligen ett system är alls känsligt för rätt snabb höjning av ngt som det är brist på, särskilt inte om det därefter ligger någorlunda stabilt. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den rekommendation är bara för att deras KH dunk innehåller Na2CO3, så rekommendationen är enbart för att inte höja pH för mkt. Så från den andra dunkarna gäller inte detta. Där blir ju maxdosen per tidsenhet beroende på hur stor brist man har på ett visst ämne. Det finns nog ingen som vet hur snabbt man kan höja Kalium, vanadium, Sr osv, så det är ju bara en gissning. jag tror inte personligen ett system är alls känsligt för rätt snabb höjning av ngt som det är brist på, särskilt inte om det därefter ligger någorlunda stabilt. 
 
 
Nä, har inte hittat nåt vettigt jag heller (annat än då Tritons rek.)
Så jag har haft dubbla doseringen i ett par dagar nu, så det inte blir en ketchup-ökning, och så åker resten i fram tills onsdag då jag åker bort, så det är i fas då...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-14 at 17:27, Lasse sa:

I deras vanliga Balling använder de inte natriumkarbonat utan bara bikarbonat tror jag. Där behöver det inte vara risk för för mycket dosering. 

 

MVH Lasse 

Det stämmer bra, för räknar man på mängden pulver som deras "KH" flaska innehåller och det KH som den lösningen skall ge, stämmer det perfekt att den "bara" innehåller NaHCO3.:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer bra, för räknar man på mängden pulver som deras "KH" flaska innehåller och det KH som den lösningen skall ge, stämmer det perfekt att den "bara" innehåller NaHCO3.:-)
 
Då jag gick över till Tritons balling (från Stigs) så försökte jag, via en Core7-kalkylator på Tritons hemsida, räkna fram vad deras vanliga Balling borde innehålla och fick fram cirka 83,4g/l av NaHCO3... Är det vad du får fram oxå?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Då jag gick över till Tritons balling (från Stigs) så försökte jag, via en Core7-kalkylator på Tritons hemsida, räkna fram vad deras vanliga Balling borde innehålla och fick fram cirka 83,4g/l av NaHCO3... Är det vad du får fram oxå?

Sent using Jedi mind-trick.
 

ja, det är korrekt. Det är den vanliga HCO3 halten (kan variera lite men ej så det betyder nåt) i alla Ballingrecept som baseras på en klassisk Balling, så där har du NaHCo3 halten i även Tritons vanliga Balling. Man har ju valt denna halt för att det går inte lösa så mkt mer NaHCO3 i 1 liter. Sen får de andra ämnena, dvs cirka 72 gram CaCl/1 liter, etc , rätta sig efter det. 

 

Men i en core 7, så byter man ut NaHCO3 mot Na2CO3, där dessa 84 gram NaHCO3 motsvarar av ungefär 51 gram Na2CO3. Men då Na2CO3 har dessutom högre löslighet, runt 200g/l, så kan man alltså göra en i princip 4 ggr starkare KH lösning med Na2CO3. Och CaCl, ja den löser sig ju med hela 1000g/1 liter, dvs den begränsar ej. Sen kan det va klokt att lägga sig lite under ggr 4 på KH delen så det löser sig hyffsat lätt, varvid man valt 3.5 ggr. Sen är det ju dubbel dos från KH delen, varvid man får 7 ggr mer KH per dos (fast alltså dubbel volymdos). Det är sen inga svårigheter att höja Ca med ggr 7, det blir ungefär 72g*7, dvs 490-500 gram/1 liter, dvs fortfarande med god löslighet. Ja, där har vi core 7 tänket. 

 

Jag har valt att stanna vid 3.5 ggr i mitt recept för att slippa 2 KH dunkar eller dosera dubbelt från en. Det gör att man aldrig behöver mer än 3 pumpar samt kan behålla grundprincipen att dosera lika från alla tre pumpar. 

 

Mg, det löser sig mkt mkt bra, så där är det heller inga problem att höja dosen med 7 ggr (eller med 3.5 som jag gör).

 

Mg halten kan diskuteras. Jag har valt att låta den utgöra 5% av den totala mg+ca poolen. Vad triton har där vet jag ej,  men hittills har min 5% idag dos räckt. Andelen Mg som koraller tar upp är ju inte mer än nån procent, o kalkalger 4%. Därav att jag lagt mig lågt. 

 

Nu blev det ett långt inlägg, fast jag bara hade tänkt svara: ja

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...





Nu blev det ett långt inlägg, fast jag bara hade tänkt svara: ja
 
/Jonas
 


Haha, men oftast lär man sig en del oxå då du svävar ut (även om det ibland blir för avancerat iaf för mig)

Jag doserade de cirka 8dl av 3a (och kanske 3dl av 3b) som fattades på 5 dagar och såg noll skillnad i karet, så det är nog så små ökningar vi pratar om att de mer eller mindre kan bortses ifrån. Däremot hoppas jag att långtidsvärderna blir bättre/närmre nsw på nästa Tritontest av det...

Jag har börjat komma upp i så pass höga dygnsdoser nu (ökat 60% på en månad, och jag ligger ff lite lågt (men stabilt) på KH 6.7dKH...och jag vägrar att öka KH fort för det har bara gått dåligt för mig innan, så jag segar upp det så mycket jag kan) att jag nog måste börja med antigen Core7 eller din Mezzoforte så jag får in lite natriumkarbonat i blandningen, för pH har börjat stagnera på 8.1 dagtid och 7.75-7.8 nattetid och det är större svängningar än vad jag vill ha!
Dock en fråga på det; jag har ett antal veckor kvar på min nuvarande, vanliga Balling, men kan jag ta lite vanlig bikarbonat och baka den till Na2CO3, späda ut i ro-vatten och försiktigt dosera från en av mina tomma kanaler tills det är dax att byta Balling för att peta upp pH cirka 0.15 tills vidare? Eller sabbar jag nån annan balans med detta?

Sent using Jedi mind-trick.


  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått över till triton - other methods och jag gör så att jag doserar in alken mellan 20:00 och 11:00 (en gång i timmen) Eftersom jag ligger på ca 40 ml av lösningen per dag och kanal (4 kanaler) blir det ca 4 ml i timmen (3a + 3B -> 40 + 40 = 80 ml) Detta gör att mitt pH ligger mellan 8,2 och 8, 4. Sjukt nöjd med Triton Core 7

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Jag har gått över till triton - other methods och jag gör så att jag doserar in alken mellan 20:00 och 11:00 (en gång i timmen) Eftersom jag ligger på ca 40 ml av lösningen per dag och kanal (4 kanaler) blir det ca 4 ml i timmen (3a + 3B -> 40 + 40 = 80 ml) Detta gör att mitt pH ligger mellan 8,2 och 8, 4. Sjukt nöjd med Triton Core 7
 
MVH Lasse


Får du inte en stor dipp i KH under den ljusa delen av dygnet då?? Eller missar jag något?

Edit: det ÄR under den ljusa delen av dygnet du dosar alk...20.00 till 11.00 blir sexton doseringar, 11.00-20.00 blir tio doseringar.... Got it!

Sent using Jedi mind-trick.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får troligtvis en varierat KH under dygnet - bygger upp under den "mörka tiden" - konsumerar under den ljusa tiden när kalcifieringen sägs ske. Det motsäger lite @jonasromanteori om superstabilt KH men det har fungerat bra på de koraller jag har för närvarande. Mina röda montiporor hade en tillväxt på nästan 10 mm under de första 16 dagarna jag var på sjukhus nu. En mussla jag köpte precis innan jag blev sjuk visar på en vit tillväxt på nästan detta också. Musslorna går sjukt bra just nu.

 
MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får troligtvis en varierat KH under dygnet - bygger upp under den "mörka tiden" - konsumerar under den ljusa tiden när kalcifieringen sägs ske. Det motsäger lite @jonasromanteori om superstabilt KH men det har fungerat bra på de koraller jag har för närvarande. Mina röda montiporor hade en tillväxt på nästan 10 mm under de första 16 dagarna jag var på sjukhus nu. En mussla jag köpte precis innan jag blev sjuk visar på en vit tillväxt på nästan detta också. Musslorna går sjukt bra just nu.
  MVH Lasse  
Ok vänta nu, så du dosar alltså alk tio ggr mellan kl.22-11 (dvs under den mörka perioden) och låter det sedan konsumeras under den ljusa perioden?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar 16 gånger (1 per timmen mellan 20:00 på kvällen till 11 ungefär nästa morgon) - 4 ml kombinerad 3 A+B. Måste då köra två pumpar på grund av begränsningar i doseringsprogrammet. Hade velat dosera 1 ml / kvart i stället under denna tid. Sedan förbrukas det under dagen. 20:00 är valt för att då släcks en del av belysningen (2* 54 W actinic)

 

Skall senare konstruera en avancerad styrning av doseringspumpen för alk så att den körs med ca 1 ml åt gången och att den inte går vid för höga pH. Men det blir lite senare

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Doserar 16 gånger (1 per timmen mellan 20:00 på kvällen till 11 ungefär nästa morgon) - 4 ml kombinerad 3 A+B. Måste då köra två pumpar på grund av begränsningar i doseringsprogrammet. Hade velat dosera 1 ml / kvart i stället under denna tid. Sedan förbrukas det under dagen. 20:00 är valt för att då släcks en del av belysningen (2* 54 W actinic)
 
Skall senare konstruera en avancerad styrning av doseringspumpen för alk så att den körs med ca 1 ml åt gången och att den inte går vid för höga pH. Men det blir lite senare
 
MVH Lasse


Ok, jag får ändå inte ihop det (2ml/flaska x 16ggr/dygn =32ml/dygn och inte 40ml??)...men det är inte viktigt i denna tråd så vi kan släppa det.

Jag kör 70% av dygnsdoseringen vid ljuset på och 30% vid ljuset av (totalt tio doseringar under dygnet), med 1,5 timmes intervaller under ljustiden och fyra timmar under natten. 16ml/dosering för tillfället. Har inte gjort regelbundna mätningar under dygnet utan mäter bara för dosjustering vid samma tid varje gång, så jag har ingen koll på hur KH varierar under dygnet för mig. Ska göra det vid tillfälle tänkte jag...

Jag litar inte riktigt på min pump (AM Evo4) på enstaka ml vid dosering så jag vill gärna ha det lite mer utspätt så jag får dosa iaf 7-10ml per dosering...Så med Core7 så späder jag nog ändå ut det två/tre ggr tills förbrukningen gått upp.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffat 2 X GHL doser 2.1 för precisionen skull. Inte monterat dem. 
 
Det är rätt - det blir 32 men jag kör en del 5 ml dosering också men orkade inte skriva det
 
MVH Lasse 
Jag kör med mina (har en slav med) Evo4 ett tag till iaf. Men lite mer precision och kvalitet skulle göra gott för nattsömnen...men hålet i akvariebudgeten som Apexen gjorde måste läka först!

Aha, men då så! Då blir det ju närmare 40ml

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-30 at 07:41, Lasse sa:

Jag får troligtvis en varierat KH under dygnet - bygger upp under den "mörka tiden" - konsumerar under den ljusa tiden när kalcifieringen sägs ske. Det motsäger lite @jonasromanteori om superstabilt KH men det har fungerat bra på de koraller jag har för närvarande. Mina röda montiporor hade en tillväxt på nästan 10 mm under de första 16 dagarna jag var på sjukhus nu. En mussla jag köpte precis innan jag blev sjuk visar på en vit tillväxt på nästan detta också. Musslorna går sjukt bra just nu.

 
MVH Lasse

 

väldigt avis på dina musslor;-)...jag har gjort ett sista försök...mina kejsare är alltför nyfikna men vi får se...en liten guldbrun sak, kanske en Derasa.

 

Ang KH, vill förtydliga mig lite: Jag menar inte att ett superstabilt KH är nödvändigt för ett lyckat kar och/eller tillväxt. Massor med kar funkar såklart  bra med den dygnssvängning som föreligger. Jag menar egentligen i första hand att det är de stora svängningarna över lite längre tid som är skadligt. Dvs om du har en dygnskurva som rör sig upp o ner lite men gör det ganska likartat från dag till dag, så har du enligt mig en sorts stabilitet beträffande KH. Tex min maskin, är mer kanske till för att undvika det där plötsliga dyket när doserstationen går sönder, eller ballingdunken tar slut o du är inte hemma, eller den där smygande höjningen o sänkningen du ej märker o vips så har du 3 veckor senare ett KH som är 1.0 för högt eller lågt mot vad du började med. Dvs en sorts stabilitet, men kanske inte nödvändigt med det där helt raka strecket. 

Sen mina andra kommentar är denna: Om ett akvarium går bra, vilket många gör, o inte minst ditt, så kanske det hade lyfts ännu en nivå, dvs från nuvarande nivå oavsett vilken den är, till ett par till, med stabilare KH. Dvs ett fungerande kar motsäger inte mina tankar. 

 

Jag har ju tillskansat mig en lite unik erfarenhet nu vad KH kan göra, i o med dels kanske 4-5000 mätningar på ett år, samt sett att karet i vissa avseenden mår bättre än nånsin. 

 

Två saker har jag lärt mig, om det är rätt eller fel vet jag inte men det är mina teorier utifrån mina erfarenheter av stabilt KH, som "aldrig" ballar ur:

1) Tillväxthastigheten tror jag är högre med ett ganska lågt KH fast stabilt, ÄN ett högt KH som varierar rätt mkt. Der motsäger alltså en del av red seas idéer om accelererad tillväxt vid suprahögt KH. Jag har sett högre tillväxt i mitt kar nu med ett stabilt KH på 7.5, än när jag tidigare låg runt 8.5-9 men större variationer. 

2) Inte ett spår av dino. Jag har alltid haft mer eller mindre problem med dino. Försvann sen i höstas. Självklart kan det bero på annat, men jag knyter ihop det med min tidigare teori om att högt KH kan ge dino. Så lägre KH men också stabilt, verkar motverka dino. Obs, min tes alltså. väldigt svårt att föra sånt här i bevis. Men jag har inget behov av det heller, för så länge det funkar, är jag nöjd. 

3) Inte en enda vävnadsdöd nånstans på nån korall. Inte ens toppar som mår dåligt. Endast vid ett tillfälle lite vita toppar som berodde på lågt kalium. 

 

Mvh

Jonas 

 

PS: Gott att du e tillbaks Lasse:-) Det gläder mig väldigt mkt:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-29 at 11:43, BatmanGefle sa:


 

 


Haha, men oftast lär man sig en del oxå då du svävar ut (även om det ibland blir för avancerat iaf för mig) emoji6.png

Jag doserade de cirka 8dl av 3a (och kanske 3dl av 3b) som fattades på 5 dagar och såg noll skillnad i karet, så det är nog så små ökningar vi pratar om att de mer eller mindre kan bortses ifrån. Däremot hoppas jag att långtidsvärderna blir bättre/närmre nsw på nästa Tritontest av det...

Jag har börjat komma upp i så pass höga dygnsdoser nu (ökat 60% på en månad, och jag ligger ff lite lågt (men stabilt) på KH 6.7dKH...och jag vägrar att öka KH fort för det har bara gått dåligt för mig innan, så jag segar upp det så mycket jag kan) att jag nog måste börja med antigen Core7 eller din Mezzoforte så jag får in lite natriumkarbonat i blandningen, för pH har börjat stagnera på 8.1 dagtid och 7.75-7.8 nattetid och det är större svängningar än vad jag vill ha!
Dock en fråga på det; jag har ett antal veckor kvar på min nuvarande, vanliga Balling, men kan jag ta lite vanlig bikarbonat och baka den till Na2CO3, späda ut i ro-vatten och försiktigt dosera från en av mina tomma kanaler tills det är dax att byta Balling för att peta upp pH cirka 0.15 tills vidare? Eller sabbar jag nån annan balans med detta?

Sent using Jedi mind-trick.

 

 

Det kan du göra. Inga problem. Der är ju alltid så att när man tex vill höja KH selektivt, dvs höja bara KH kanalen, får man teoretisk ett litet extra tillskott av Natrium också, men det är helt försumbart. Dessutom kanske du hade natriumbrist i karet innan eftersom du låg lite lågt i KH, så det finliret är oviktigt. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...