Gå till innehåll

Vägledning för rookie när det gäller saltvatten.


Gigas

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvärr ligger vattentäckten nära en stor och lång grusås som ger en viss halt av radon i vattnet. Vet inte om det går att ventilera bort med syresten under ett dygn. Tanken är också att försöka med lite videotagning i 4K men stillbildsfotograferingen blir det primära. Kan bottenfilter och korallgrus fungera som bottenlager med levande stenar och kan detta filtersystem vara effektivt för nitrifieringen. Jag vill prova utan skummare och köra med biobollar och andra skumfilter om möjligt. Vad har ni för tips! Tackar på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du inte ha fisk så kan du absolut klara dig utan skummare.

 

Nitrit är rätt ofarligt i saltvatten, det är därför man saltar när fisken mår dåligt av nitrit i sötvatten.

 

Kör på ett större kar om du har möjlighet, det blir stabilare då och inte bara i den bemärkelsen man tänker på i sötvatten, utan även dom ämnen korallerna tar upp är enklare att hålla stabil nivå på.

 

Det man brukar vilja ha stabilt i saltvatten är framförallt karbonathårdheten, ph (över 8) och relativt låga näringsvärden (nitrat och framförallt fosfat).

 

Karbonathårdheten kommer du klara med enbart vattenbyten tills du fått en del koraller.

För ph är det bra med en skummare som luftar ut koldioxid ur vattnet. Om du inte vill ha skummare så kan det vara värt att skaffa ett refugium eller en algreaktor där du odlar alger på omvänd dygnsrytm för att förbruka koldioxid när huvudkaret är släkt, det kan fungera utan men märker du att ph sjunker för mycket under nätterna så kan det vara värt att investera i.

 

Näringen tar du enklast hand om genom att odla alger och använda fosfatremover, samt vattenbyten. Det finns mängder av sätt att göra rätt på men det är vad jag skulle välja.

 

Bara sten, alger, sand och vattenbyten brukar vara tillräcklig filtrering.

 

Det blir alltid mer utrustning i salt än sött så jag skulle starkt rekommendera en sump för att det inte ska bli så belamrat i karet. Du bör även skaffa en automatisk vattenpåfyllning för att hålla salthalten på jämn nivå utan att behöva springa och fylla på för hand hela tiden. (salthalten ökar när vattnet avdunstar) Ett par "smarta" cirkulationspumpar som kan ge vågrörelse är också bra att ha. Koraller behöver även bra belysning men vad som är tillräckligt varierar mellan olika koraller.

Ändrat av addo
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mindre kar kan faktiskt vara bättre för fotografering, glaset är tunnare och djuren befinner sig närmare rutan.

 

Syresten leder till enorma mängder saltstänk, använd isf hellre skummare.

 

Om du bara har lägre djur behövs nog inte så mycket annan vattenrening eftersom de själva tar upp näring ur vattnet. Nitrifikation äger rum både i levande sten och bottensand, troligen räcker detta men ett skumpatronfilter fungerar också. Vanligt bottenfilter (där vatten sugs ner genom sanden) brukar aldrig användas. Omvänt bottenfilter (dvs vattnet trycks upp genom sanden) kanske kan fungera, men den ende jag vet som använder det är Paul B: http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/7-paul-baldassanos-40-year-old-reef

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...