Gå till innehåll

Par mätning led då och nu?


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har kört en hybridramp i ca 3 år nu. Jag kör den på 100%. Jag tror om jag hade kört den på 100 från början så hade jag säkert grillat mina koraller. Jag tror att clustertekniken är förödande för led då mitt i clustret blir väldigt varmt och då mattas leden.

detta är bara en teori, och då undrar jag om någon har sett mätningar på belysning när de är nya och när de är några år gamla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur varmt det blir i mitten av klustret beror på konstruktionen. Jag har gjort av med ungefär 100 st 100w dioder och inte hört talas om ett enda fel på lysdiodklustret ännu. Med en vettig konstruktion skall det skilja högst någon grad. Mina ligger på ungefär 50 grader C vid full effekt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Hur varmt det blir i mitten av klustret beror på konstruktionen. Jag har gjort av med ungefär 100 st 100w dioder och inte hört talas om ett enda fel på lysdiodklustret ännu. Med en vettig konstruktion skall det skilja högst någon grad. Mina ligger på ungefär 50 grader C vid full effekt.

 

 

Nä fel är det inte det jag är ute efter. Det är om de mattas av med tiden. 50 grader är ju ok temp. Jag är uppe i 63 grader, på kylfäns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den äldsta jag har har har gått i 6 år nu utan tecken på avmattning. Det är 22000 timmar på 80% av maxlast och 50 grader ungefär.

Ett annat fabrikat på ledchip lovar 50 000 timmar drifttid vid 85 grader innan ljuset sjunkit till 70% av nyvärdet.

Men typiskt nog säger de inget om färgändringar men det ser jag inte heller något av.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som elektriker är det så här man räknar på livslängd för led.

Livslängd LED-modul
LED-moduler redovisas som L70, L80 eller L90. L-värdet beskriver hur högt ljusflöde i procent av nyvärdet, som kan förväntas när angiven tid uppnåtts och kombineras med en förväntad användningstid eller brinntid. Detta kombineras med ett B- eller C-värde.

B-värdet beskriver noggrannhet eller variation. B-värdet är för de flesta produkter B50, vilket innebär att det deklarerade ljusflödet, L-värdet, kan ses som ett medelvärde. I B-värdet inkluderas inga totala bortfall av moduler.

Exempel: L80B50 70.000 h betyder att efter 70.000 timmar kommer ljusflödet motsvara 80 % av det ljusflöde produkten hade som ny.c4702a7f5fc00e300d9fe6bc92131074.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...