Gå till innehåll

Kraftig algtillväxt i refugium/reaktor ger kaliumbrist?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Kaliumbrist pgr av stort algrefugium? Det tror vi väl?
Annars får man ju traditionellt inte kaliumbrist i korallkar om man inte kör Zeovit, men stora algrefugium borde va den andra orsaken till hög kaliumåtgång. Jag har för första gången fått riktigt lågt Kalium, o doserar nu upp från 300-385. Har ett algrefugium på 120 l där det på 4 veckor exploderat i form av fin frisk chateomorpha. Är det därför som Triton säljer kalium i enlitersflaskor? Att det är ett vanligt fenomen vid "tritonmetoden"?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger förbrukar kalium i storleksordningen dubbelt så mycket som fosfor eller en tredjedel av kväve. (en tiondel av nitrat)

De absoluta värdena skiljer mycket mellan olika algsläkten men i stort sett är det så här.

Har nitratvärdet minskat med 10 eller fosfatvärdet med ett kan inte kalium minskat nämnvärt mer än storleksordningen 2 mg/l.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-16 at 21:30, Maglofster sa:

Samma här. Jag som dessutom har en rätt överdimensionerad algreaktor får dosera rätt ordentligt. På 300 liter är jag inne på min andra Triton 1-litersflaska med kalium sedan januari.

se där...mäter du kalium med salifert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-14 at 17:31, Lasse sa:

Jag har haft en stadig nedgång i mitt nya. Tolkat det som Jonas

 

MVH Lasse 

lasse, doserar du separat då? Hur mkt går det ner?  Mäter du K manuellt eller baserar du den dosen på ICP? Hut ofta mäter du med ICP isåfall?:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, turboadde sa:

Det ända jag kan referera till är att det händer när jag får väldigt låga näringsnivåer och att det slutar sjunka när jag har högre. Är dock inget jag har dokumenterat eller följt nogrant.

det borde va tvärtom, tror det är nåt annat som är kopplingen. Låga näringsnåer av N o P, ja då blir ju N och/eller P det som begränsar, varvid Kalium slutar att konsumeras. 

 

Visserligen kan det ju va kopplat till kraftig bakterieväxt, dvs om du doserat mer kolkälla, så har du gasat på bakterierna, i kombo med "höga" ingångsvärden på alla tre, OCH att vare sig N eller P begränsat, dvs du har lyckats komma ner i låga nivåer på N o P, och därmed har ju alla tre, N,K,P, sjunkit i motsvarande relation, typ 10/1/1...osäker dock på o kalium förbrukas en tiondel av N hos bakterier ,men hos makroalger lär det vara ungefär den relationen, men för makroalger är det för övrigt en helt annan NP kvot så där blir det 80/8/1(NKP)

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ingen kolkälla förut som jag tillsatte men nu har jag börjat med några AF produkter så nu vet jag inte men borde vara väldigt små mängder i så fall då rekomendationen på flaskorna är 3droppar per 100l per dygn och jag kör 2droppar per dygn i ett reefer 350. 

Men kan Tyvär inte säga att du har rätt eller fel om det då jag inte är påläst i ämnet men det är det som händer i alla fall i mitt akvarium.

Skummare och kol i strumpa var min rening. Uppstartat med marko rocks och Ati sand. Matar pellets och frysfoder. Vattenbyte 10% i veckan. Balling utan spårämnen och efter ett tag halva mängden. Märken på salt och ballin var FM och nu AF. Samma tendens med båda. Nitrat test ofärgat och likaså fosfat testen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...