Gå till innehåll

Förfinat mitt Ballingrecept


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej. Har förfinat mitt recept(Romans Balling mezzoforte plus) och nu är det lite mer åt hållet anpassat för refugium beträffande spårelementen, men också finjusterat mot ett icp test jag precis fått. Kortfattat så har jag ökat på spårelementen i Kalciumdunken (Sr, K, vanadium, fluor) och minskat ngt på de i karbonatdunken (jod, Bromin). Detta recept skall jag nu köra med i 4 veckor till, o sen göra ett nytt icp test igen. Ni som kör mitt recept, råder jag er till att följa detta nya redan ny, dvs bara addera lite till av spårelementen i Kalciumdunken, se pdf.
 
Jonas

Romans Balling Mezzoforte plus:Refugium method.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle flytta fluor från Kalcium till karbonatdunken. Vad jag vet har alla de stora tillverkarna separerat halogenerna från metallerna.

Och jämfört med Fauna Marins kombination skulle jag flytta vanadin till de andra metallerna. I alla fall om du gör egen spårämnesblandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag förstår inte hur det blir att koncentrationen blir 3,5 högre än klassisk balling. De recept jag läst ska man lösa 2kg kalciumkloriddihydrat i 5ldunk och detta 225g i 1l.

 

Varför väljer man inte att blanda högsta koncentration av varje del och sen tillsätta den volym var varje del för att få balans..

Ändrat av Qurex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det receptet du refererar till är inte balling classic utan Fauna Marins balling light där man kör andra koncentrationer och inte använder natriumkloridfritt salt ("dunk 3" i classic)
Balling classic är balanserad så man tillsätter normalt lika mycket ur alla 3 dunkar och inte får någon jonobalans som man får med balling light(jonobalansen hanteras genom rekommenderade vattenbyte).
I balling classic har du 72g kalciumkloriddihydrat per liter i dunk 1 och 82g natriumvätekarbonat per liter i dunk 2 sedan 25g natriunkloridfritt salt per liter i dunk 3. Med reservation för att minnet sviker nått gram hit eller dit :)

Och jämfört med balling classic blir det alltså 3,5 gånger starkare

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man säljer akvarieprodukter ser man en fördel till med Balling classic och liknande.

Genom att man doserar ungefär lika av alla tre vätskorna händer inget oförutsett om man skulle råka förväxla dunkar när man fyller på eller servar systemet.

Normalt sett så ser man bara att värdena förändrats lite när man testar nästa gång.

Och detta har hänt och kommer att hända igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har ett balling classic recept eller kan bekräfta MattiasNs siffror.

Gärna med magnesium också. Hittar bara light varianten och ett där man skriver blanda 66g cacl2 med osmos till en total volym av 1l. Blir ju knepigt att skala upp eller ner. Lättare att väga vatten och salt för sig och blanda..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...