Gå till innehåll

Matning i/vid karantän av fiskar, hur gör ni?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hur gör ni med matningen i karantän utav fisk? 

 

Ofta är ju karantänsakvarierna små och vattnet blir fort smutsigt. Matar ni likväl och byter vatten eller matar ni sparsamt?

 

Har en del fisk som går i 150 liters akvarium för karantän just nu och de äter bara fryst artemia, cyclops och mysis vilket jag upplever skitar ner vattnet mycket även om jag sköljer av det innan jag matar.

 

Vad skulle ni ge i en sådan situation? 

 

Just nu tinar jag en kub av varje och så matar jag med pipett så att allting blir uppätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket fisk har du däri? För mig låter det mycket med tre fryskuber.... Har du nån filtrering?
Samtidigt så vill man ju få igång ev matkinkig fisk, så man behöver ju mata...

Jag har matat sparsamt men ofta och sedan bytat vatten en gång i veckan. Fast då har jag inte haft så mycket fisk i karet, som är på 200l, max 5st G Loreto och 1 P Diacanthus.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, MattiasN sa:

Hur mycket fisk har du däri? För mig låter det mycket med tre fryskuber.... Har du nån filtrering?
Samtidigt så vill man ju få igång ev matkinkig fisk, så man behöver ju mata...

Jag har matat sparsamt men ofta och sedan bytat vatten en gång i veckan. Fast då har jag inte haft så mycket fisk i karet, som är på 200l, max 5st G Loreto och 1 P Diacanthus.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Jag som varit otydlig.

Jag har 2 st 150 liters akvarium som karantän. Jag tinar 3 kuber som jag sedan fördelar på de båda akvarierna. 

Jag matar med pipett så att det inte skall bli så mycket ouppäten mat kvar i akvariet. 

I det ena går det 7 fiskar. Väldigt små kirurger och några små wrassrar. I det andra går det 3 wrassrar och en fjäril. 

Har bytt vatten några gånger sedan jag startade.. en gång för kvaliten och en gång för att jag dabbade mig med ett uv och tömde ut all skit som fanns i filtret rakt ner i akvariet :(


Planlägget ett vattenbyte i morgon och så skall det få stå i en veckas tid tänkte jag. 

Hur länge kör du karantän? Med uv?

 

Jag har inte karantän fullt ut i 72 dagar utan bara så pass länge att jag ser att fiskarna äter och att de inte dör inom det som normalt är "utbrottstiden" för de vanligaste parasiterna.. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé skulle kunna vara att tillsätta ammoniumbindare, det borde teoretiskt hålla vattnet rent även om man matar mycket.

 

Mitt karantänskar brukar annars vara fullt med gröna trådalger och små kräftdjur, så fiskarter som äter något av det får hitta mat själva. Fast jag tror inte man behöver mata enormt mycket under karantänen; om fisken är välfödd räcker det kanske med mindre mängder, och är den utmärglad kanske man bör öka försiktigt och inte chocka den med massor av mat iaf i början. Vill man lära fiskarna att äta olika fodersorter bör det också räcka med små mängder. Ett undantag är kanske känsliga planktonätare typ anthias, men de har jag aldrig provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J sa:

En idé skulle kunna vara att tillsätta ammoniumbindare, det borde teoretiskt hålla vattnet rent även om man matar mycket.

 

Mitt karantänskar brukar annars vara fullt med gröna trådalger och små kräftdjur, så fiskarter som äter något av det får hitta mat själva. Fast jag tror inte man behöver mata enormt mycket under karantänen; om fisken är välfödd räcker det kanske med mindre mängder, och är den utmärglad kanske man bör öka försiktigt och inte chocka den med massor av mat iaf i början. Vill man lära fiskarna att äta olika fodersorter bör det också räcka med små mängder. Ett undantag är kanske känsliga planktonätare typ anthias, men de har jag aldrig provat.

Har prövat det i några omgångar men de fungerar dåligt. "Fräter" på fisken. :(

Det är så jag matar nu.. bara det att jag matar med fryst som jag egentligen inte vill.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 3-4 veckor, för att ge nykomlingen/arna möjlighet att komma igång med mat, återhämta sig efter transport, kolla efter sjukdomstecken och ev behandla.

Var har du läst 72 dagar? Så lång karantän har jag inte sett rekommenderas någonstans, ur prickperspektiv ger det väl inget extra, det är ju i kar som är tomma på fisk man kör så länge för att parasiten inte ska överleva, men har du fisk i karet överlever ju parasiten ändå... Vill du föra över garanterat prickfria fiskar till huvudkaret måste du väl köra kopparbaserad medicin eller ttm på all fisk.....
Jag har inte prickfritt i huvudkaret så jag kör inte någon av metoderna, skulle någon av nykomlingarna få prick i karantänen (inte hänt än) så tar jag det där.
Jag har däremot kört förebyggande kur prazipro på min Diacanthus i karantänen för att vara säker på att den inte hade andra invändig parasiter då den är lite känslig och kinkig med maten.

Jag har inte kört uv på karantänen men tänkte skaffa när tillfälle dyker upp

En månad med sparsam matning och några vattenbyte bör hålla vattnet tillräckligt bra utan problem. Som lättast har jag bara blandat direkt i en 25l dunk, går fort och enkelt att byta lite så och blir ändå 15-20% byte beroende på hur fullt karet är

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, MattiasN sa:

Jag kör 3-4 veckor, för att ge nykomlingen/arna möjlighet att komma igång med mat, återhämta sig efter transport, kolla efter sjukdomstecken och ev behandla.

Var har du läst 72 dagar? Så lång karantän har jag inte sett rekommenderas någonstans, ur prickperspektiv ger det väl inget extra, det är ju i kar som är tomma på fisk man kör så länge för att parasiten inte ska överleva, men har du fisk i karet överlever ju parasiten ändå... Vill du föra över garanterat prickfria fiskar till huvudkaret måste du väl köra kopparbaserad medicin eller ttm på all fisk.....
Jag har inte prickfritt i huvudkaret så jag kör inte någon av metoderna, skulle någon av nykomlingarna få prick i karantänen (inte hänt än) så tar jag det där.
Jag har däremot kört förebyggande kur prazipro på min Diacanthus i karantänen för att vara säker på att den inte hade andra invändig parasiter då den är lite känslig och kinkig med maten.

Jag har inte kört uv på karantänen men tänkte skaffa när tillfälle dyker upp

En månad med sparsam matning och några vattenbyte bör hålla vattnet tillräckligt bra utan problem. Som lättast har jag bara blandat direkt i en 25l dunk, går fort och enkelt att byta lite så och blir ändå 15-20% byte beroende på hur fullt karet är

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Samma som mig då. 

Kör karantänen för att få dem att äta rätt foder och för att vara säker på att jag inte får in någonting som är värre än det jag redan har. 

 

Hur stor karantän har du? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma som mig då. 

Kör karantänen för att få dem att äta rätt foder och för att vara säker på att jag inte får in någonting som är värre än det jag redan har. 
 
Hur stor karantän har du? 
Jag kör ett 200l kar, inte alltid helt fyllt.... Har två Jebao rw4 tror jag det är som cirkulation. Hade först två levande stenar kvar från när karet agerade tillfälligt kar under tiden jag byggde upp mitt nya, hade då gott om borstmask, pods o annat småliv i karet. Men nu är karet tomt och urstädat, såg ingen nytta med att bara låta det stå igång och kände det var dax att städa ur inför nästa fiskinköp när det nu blir

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 240L med uvc, ”invändig” box med skummare och returpump, 2st rw4 och en revkeramik-pelare. 

Kör karantän av samma anledning, se till att dom äter och försöka minimera risken att dom för något vidare till stora akvariet. 

 

Går nu ett clownpar och en Ramosus i karantänen och är jäkligt glad att jag valde större kar än jag tänkte från början (110L) då jag inte kan göra klart mitt stora än. 

Tror mina 3 fiskar kan gå i karantänen ett tag utan att må dåligt. 

 

Tanken är att efterkommande omgångar fisk ska gå 2 månader innan dom åker i det stora. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...