Gå till innehåll

Kan akvariets rutor förstärka oväsen från pumpar?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har en Tunze 6020 Nanostream som hummar kanska mycket, men jag upptäckte att om jag håller den löst i handen i mitten av 100l-karet så hörs den knappt alls. Håller jag den nära rutorna (fortfarande i handen) låter den lika mycket som om den satt fast med magneterna. Det spelar ingen roll om jag håller den framför mitten av rutan eller mot en sida/hörn.

Det verkar alltså som om silikondämparna på hållaren inte fyller någon funktion, utan oljudet fortplantar sig genom vattnet och får hela rutan att vibrera som en högtalare. Går detta att undvika på något sätt? Med tjockare glas kanske? Är det bra för glas att utsättas för 50Hz(?)-hum under längre tid?

 

Funderar på om man kan sätta en 5mm distans mellan pumpen och glaset, ju större avstånd desto lägre borde oljudet bli. Eftersom glaset är ganska tunt på ett 100l-kar borde magneterna klara att hålla fast pumpen ändå. Tyvärr skulle det nog krävas flera centimeter för riktigt bra effekt.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är något fel på pumpen? Tunze brukar vara ganska tysta annars. Och låter den lika mycket när du håller den i handen som när du har den i hållaren så borde ju silikondämparna göra sitt jobb. Annars skulle den låtit mer i hållaren än när du har den i handen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minutes ago, turboadde said:

Det kanske är något fel på pumpen? Tunze brukar vara ganska tysta annars.

Jag hade nyss gjort rent den igår så den lät värre än vanligt, idag är själva pumpen tystare. Men fenomenet med rutan gäller nog alla pumpar oavsatt märke.

 

Quote

Och låter den lika mycket när du håller den i handen som när du har den i hållaren så borde ju silikondämparna göra sitt jobb. Annars skulle den låtit mer i hållaren än när du har den i handen.

Jag kanske var lite otydlig, det är när den befinner sig nära glasrutan som det låter mer (väldigt mycket mer), oavsett om jag håller den i handen eller den sitter i magnethållaren. Silikondämparna kan ju bara dämpa vibrationer genom hållaren, inte oljud genom vattnet. Det som överraskade mig är just att oljudet genom vattnet verkar förstärkas nära rutan, medan 10-15cm vatten tar bort nästan allt oljudet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever samma fenomen som du, dock utan att reflektera över det förrän nu.

Eftersom ljudet verkar transporteras genom vattnet har du nog en poäng i att placera en plastdistans på insidan av glaset för att få ut den ljudalstrande pumpen en bit. Du får testa :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla sladden med! Min erfarenhet är att fästena ofta dämpar vibrationer från pumpen i sig, men vibrationerna kan fortplanta sig genom sladden istället och ligger den mot täckglas eller sidorutorna kan det skapa massa oljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Slanten said:

Jag upplever samma fenomen som du, dock utan att reflektera över det förrän nu.

Eftersom ljudet verkar transporteras genom vattnet har du nog en poäng i att placera en plastdistans på insidan av glaset för att få ut den ljudalstrande pumpen en bit. Du får testa :) 

Jag provade med en 15mm tjock frigolitbit, det blev kanske en aning tystare men samtidigt var det på gränsen att pumpen satt kvar.

 

Tyvärr verkar inte distanserna som följer med Tunzes Comlinefilter (avsedda för montering under akvarieram) gå att montera på Nanostream 6020-pumpen, det hade varit perfekt här. Däremot kanske de kan hjälpa till att göra Comlinefiltret tystare.

 

1 hour ago, mikoto said:

Kolla sladden med! Min erfarenhet är att fästena ofta dämpar vibrationer från pumpen i sig, men vibrationerna kan fortplanta sig genom sladden istället och ligger den mot täckglas eller sidorutorna kan det skapa massa oljud.

Nej det kontrollerade jag noga (även om det stämmer generellt).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men de e precis det jag menar med dämparna :). Dom gör ju sitt jobb för annars skulle du ha ännu mer ljud i form av vibrationer i glaset. Men dom gör ingen nytta för de ljudet du har eftersom det finns även om den inte sitter fast i glaset.

Det kan ju vara en liten obalans i propellern eller nått och vatten dämpar ljudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...