Gå till innehåll

Lågt KH


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har kört mitt akvarie nu i ca 3 månader ( ca 130L totalt).

Har under uppstart stoppat i lite koraller som ser ut att må väldigt bra, fina färger och de växer, tillsätter Red sea corall nutrition i princip dagligen enligt föreskrifter.

Har två clowner och en sandvändare, några sniglar och några eremiter.

men nu när jag mätte med Red sea testkit (två gånger) visar KH 4.5.

Bör jag försöka rätta till detta eller ska jag avvakta lite? (ska göra ett vattenbyte imorgon, ca 10%).

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4.5 är ganska lågt, helst ska det vara 7 eller mer. Att det sjunkit såpass fort kan bero på korallernas tillväxt, vilket innebär att även kalcium och magnesium kan ha förbrukats.

 

Ett enstaka vattenbyte på 10% gör inte så stor skillnad, däremot kan upprepade små vattenbyten (t ex ett per vecka?) vara bra i längden. Bikarbonat från mataffären kan höja KH i nödfall.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket värde hade du på karet när det var nystartat?

 

Eftersom jag själv är nybörjare skulle jag först utesluta att jag inte mäter fel. När du har blandat nytt vatten till vattenbytet testa det vattnet och se om kh stämmer hyffsat mot vad saltet säger att det ska ha för kh..

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattentester 2018-01-19
Salt   1.026
pH   8.2
KH   11
NO3 Nitrat 5
NO2 Nitrit 0
NH3/NH4 Ammonium

0

 

Efter det har det legat ganska stabilt.

Har inte testat vattnet så offta, men brukar göra det innan vattenbyte.

Sedan 1,5 månader tillbaks byter jag 10% var annan vecka.

Använder bara Osmos vatten och coral pro salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att red sea nutrition innehåller spårämnen?

Att bara dosera det är lite som att bara äta vitaminer utan mat. Har jag rätt med vad nutrition ger så behöver du även dosera kh/ca/mg. Exakt hur du vill göra det är helt individuellt.

Det kan eventuellt räcka med typ 20% vattenbyte varje vecka, lite beroende på vilket salt du använder och vad det nya vattnet har för innehåll.  Hur mycket och ofta byter  du idag?

Ammonium känns som en felmätning, ett kar som är 3 månader bör inte ha mätbara nivåer om man inte slarvar något enormt och samtidigt matar massor.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, danne031 sa:

Jag har för mig att red sea nutrition innehåller spårämnen?

Att bara dosera det är lite som att bara äta vitaminer utan mat. Har jag rätt med vad nutrition ger så behöver du även dosera kh/ca/mg. Exakt hur du vill göra det är helt individuellt.

Det kan eventuellt räcka med typ 20% vattenbyte varje vecka, lite beroende på vilket salt du använder och vad det nya vattnet har för innehåll.  Hur mycket och ofta byter  du idag?

Ammonium känns som en felmätning, ett kar som är 3 månader bör inte ha mätbara nivåer om man inte slarvar något enormt och samtidigt matar massor.

 

Ja, dom har lite olika program:

 

Red Sea Nutrition innehåller, vitaminer, kolhydrater, aminosyror, proteiner.

 

Red Sea Foundation Innehåller kh/ca/mg.

 

Red Sea Trace-Colors innehåller spårämnen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Johnny Tveit said:

Tycker jag matar tillräckligt, lite små typ pellets, 1 halv mysis kub och en halv av en annan kub. Detta ges i gång per dag.

Det är absolut inte för lite till bara två clowner och en sandvändare (snarare tvärtom, såvida inte clownerna är fullvuxna). Att du ändå mäter noll på nitrat och fosfat kan möjligen bero på effektiv vattenrening och mycket koraller, eller felaktiga testresultat.

 

23 minutes ago, danne031 said:

Ammonium känns som en felmätning, ett kar som är 3 månader bör inte ha mätbara nivåer om man inte slarvar något enormt och samtidigt matar massor.

Ja, och då borde det väl även synas på N- och P-värdena. Dessa kan iofs också visa fel, jag hade NO3- och PO4-testset förra året som båda felaktigt började visa noll flera månader före utgångsdatum.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Jag har för mig att red sea nutrition innehåller spårämnen?

Att bara dosera det är lite som att bara äta vitaminer utan mat. Har jag rätt med vad nutrition ger så behöver du även dosera kh/ca/mg. Exakt hur du vill göra det är helt individuellt.

Det kan eventuellt räcka med typ 20% vattenbyte varje vecka, lite beroende på vilket salt du använder och vad det nya vattnet har för innehåll.  Hur mycket och ofta byter  du idag?

Ammonium känns som en felmätning, ett kar som är 3 månader bör inte ha mätbara nivåer om man inte slarvar något enormt och samtidigt matar massor.

Prepparaten jag använder för corallerna är Red Sea Reef Energy Coral Nutrition A + B

Jag bytte ca 10% idag (14 liter) Saltet jag använder är Red Sea Coral Pro med Osmos vatten.

Sen har jag precis börjat dosera lite Red Sea NO3PO4-X för att försöka bekämpa alger.

Vet inte varför jag fick ett litet utslat på Ammonium, men ska mäta om det.

Vissa av mina tester är Salifert, vad jag har hört så är dom inte super exakta men ger en indikering.

Allt ser ut att må bra i alla fall.

 

Akvarium 39 20180421.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då saknar du som sagt var de viktigaste komponenterna, kh/ca/mg.

Antingen går du Red Seas väg enligt ovan med Foundation eller så kör du något annat. Det finns en uppsjö och allt handlar om olika metoder att bibehålla de vitala värdena på konstanta nivåer. "Balling metoden", kallas originalet om man säger så.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minutes ago, Johnny Tveit said:

Sen har jag precis börjat dosera lite Red Sea NO3PO4-X för att försöka bekämpa alger.

Hur länge har du doserat, och vilka alger har du problem med? Om det gått ca en månad kanske doseringen är förklaringen till de låga N- och P-värdena. Men om du hade omätbara värden på N och P redan innan så gör nog doseringen ingen nytta alls, eller skapar i värsta fall algproblem.

 

Quote

Vissa av mina tester är Salifert, vad jag har hört så är dom inte super exakta men ger en indikering.

Det var mina felaktiga testset också, när jag sedan köpte nytt NO3-test (också Salifert) visade det 25ppm. :-/

 

Quote

Allt ser ut att må bra i alla fall.

Ja det ser bra ut. Fast korallerna är ganska små, så jag undrar om de lyckas ta upp all överskottsnäring från fiskmaten helt på egen hand.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

Då saknar du som sagt var de viktigaste komponenterna, kh/ca/mg.

Antingen går du Red Seas väg enligt ovan med Foundation eller så kör du något annat. Det finns en uppsjö och allt handlar om olika metoder att bibehålla de vitala värdena på konstanta nivåer. "Balling metoden", kallas originalet om man säger så.

Från början så har min inställning varit att inte behöva dosera massa ämnen.

Men det kanske man måste i slutänden för att lyckas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J sa:

Hur länge har du doserat, och vilka alger har du problem med? Om det gått ca en månad kanske doseringen är förklaringen till de låga N- och P-värdena. Men om du hade omätbara värden på N och P redan innan så gör nog doseringen ingen nytta alls, eller skapar i värsta fall algproblem.

Två dagar

 

Det var mina felaktiga testset också, när jag sedan köpte nytt NO3-test (också Salifert) visade det 25ppm. :-/

Det är Red Sea. kanske får se över den.

 

Ja det ser bra ut. Fast korallerna är ganska små, så jag undrar om de lyckas ta upp all överskottsnäring från fiskmaten helt på egen hand.

Ingen aning :). men de växer och har fina färger så det tyder ju på att dom mår bra i alla fall

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Johnny Tveit sa:

Från början så har min inställning varit att inte behöva dosera massa ämnen.

Men det kanske man måste i slutänden för att lyckas?

 

Du doserar ju nutrition? ;)

Svaret är ja och kanske inte. Koraller växer, när de växer förbrukar de saker ur vattnet. Har man få koraller så kan det räcka med att byta en del vatten varje vecka för att på så sätt ersätta de ämnen som förbrukats.

Förbrukar korallerna mer än vad som tillsätts genom att byta vatten - ja då är man så illa tvungen att dosera de väsentliga bitarna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, sant.

Det är så skönt att detta forum finns, med all denna kunskap.

Ni är fan grymma :).

Trodde att ljuset var det viktigaste för koraller. men det finns ju dom som behöver mer än så.

Och det är ju korallerna (för min del) som gör akvariet :).

Är i funderingar kring att bygga ett nytt, större kar.

Får ta med allt sån i den planen, doseringspump, reaktor mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt rätt att ljus är den viktigaste yttre komponenten för de allra flesta korallerna. Men jämför det lite slarvigt med syre för oss, viktigt men meningslöst om vi inte äter och dricker.

 

På samma sätt gör ljus ingen nytta för koraller om inte vattnet innehåller rätt saker (vårt vatten och mat).

Det är såklart mer komplext än så, men för att förstå att det handlar om en helhet iallafall :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Det är helt rätt att ljus är den viktigaste yttre komponenten för de allra flesta korallerna. Men jämför det lite slarvigt med syre för oss, viktigt men meningslöst om vi inte äter och dricker.

 

På samma sätt gör ljus ingen nytta för koraller om inte vattnet innehåller rätt saker (vårt vatten och mat).

Det är såklart mer komplext än så, men för att förstå att det handlar om en helhet iallafall :)

Bra formulerat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Än så länge är det bara alkaliniteten/KH som bör höjas (görs enklast med bikarbonat), kalcium och magnesium har fortfarande utmärkta värden. Nopoxdoseringen skulle jag upphöra med tills du är säker på att N- och P-värdena verkligen är för höga.

Ok, avvaktar lite med den.

Har även minskat ljustiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...