Gå till innehåll

Lösningsförslag till konformat mediafilter??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en stor reaktor som i utgångspunkt är tänkt till biopellets men jag har försökt bygga om den till att bli en recirkulerande reaktor där jag skall använda mig av rowaphos.

 

Problemet är att botten på filtret är konformat och trycket från vattnet som flödar uppåt blir "ojämt" så att mediat rör mer på sig på en sida i filtret. Detta skapar för mycket rörelse och får mediat att röra sig oregelbundet.

 

Hur hade ni gjort och vad har ni gjort mer era filter för att flödet skall bli jämt fördelat?

 

I utgångspunkt kommer filtret med 2 filtermattor som skall vara i botten och toppen. Har prövat med dessa men trycket blir så stort att den undre välter och så rinner all media ner i botten och lägger sig runt utblåsröret.

 

Har testat att göra en egen bottenplatta av acryl och borrat hål i den. Fungerar ibland men är mycket jobb med att få det till att vara optimalt.

Har försökt limma på en filtermatta (blå) på acrylstativ som ligger runt botten på filtret. Fungerade också bra en stund.

 

Vad mer kan man försöka sig på? 

Märker att median räcker nästan dubbelt så lång tid om jag kör recirkulerande med lägre utström från filtret så vill gärna få detta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar mig själv då jag kom på en bra lösning.


Kör med egenborrad acrylplatta i botten med en extra tjock filtermatta som gör över kanten för "konen". Det i sin tur gör att det är enklare att få fördelat vattnet runtomkring och filtret rör sig jämnare än förr.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...