Gå till innehåll

Filtrera vatten till hanna checker


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej

jag filtrerar alltid vattnet numera och det är skillnad på resultatet jag får lägre värde med filtrerat vatten än utan 

då är det phosphaten jag kollar har hi713 och hi736 checkern 

hanna har filter en hundring för 100st så får man till en liten tratt

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

jag filtrerar alltid vattnet numera och det är skillnad på resultatet jag får lägre värde med filtrerat vatten än utan 

då är det phosphaten jag kollar har hi713 och hi736 checkern 

hanna har filter en hundring för 100st så får man till en liten tratt

mvh Frank

Har du en länk till vad det är för produkt eller ett artikelnr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Datzun sa:

Skulle man kunna använda kaffefilter eller liknande? 

Hej

jag har testat att använda två olika sorter av kaffefilter men jag fick helt galna värden så det pappret måste vara behandlat med blekningsmedel eller nån annan kemikalie

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partiklar och luftbubblor kan ge felaktiga värden - till lika om man tar vattnet i ytan. Bukar ta och suga upp vatten 10 cm under ytan. Låta det stå och sedimentera samt sedan suga upp 10 ml för analys. Partiklar påverkar inte fosfathalten men läsaren visar fel

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partiklar och luftbubblor kan ge felaktiga värden - till lika om man tar vattnet i ytan. Bukar ta och suga upp vatten 10 cm under ytan. Låta det stå och sedimentera samt sedan suga upp 10 ml för analys. Partiklar påverkar inte fosfathalten men läsaren visar fel
 
MVH Lasse 
Hej
Jo jag tar 10-15cm under ytan och när jag filtrerat det då är pariklarna borta då är phosfaten väldigt nära mina icp test annars så visade testet .03 mer än icp

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

jag har testat att använda två olika sorter av kaffefilter men jag fick helt galna värden så det pappret måste vara behandlat med blekningsmedel eller nån annan kemikalie

 

mvh Frank

Ouch. Blir till att köpa filtrena och testa helt enkelt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mcjagg sa:

Jo jag fick andra värden men det är som Lasse säger i tidigare inlägg

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Jo, jag har också svårt att få jämna värden så tänker det kan vara intressant att testa filtrera. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, jag har haft väldigt svårt att få värden i nivå med icp-resultat sedan jag bytt kar och har nya reagenser till min Hanna, alltid mätt låga värden tidigare, nu får jag väldigt höga.... Senaste månaderna har jag helt slutat mäta med Hanna eftersom det blir så tokhögt och istället riskerar leda till åtgärder som nollar fosfat, men det riskerar bli lite ryckigt då icp-test ändå inte skickas så ofta....
Helt klart värt att prova detta!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, jag har haft väldigt svårt att få värden i nivå med icp-resultat sedan jag bytt kar och har nya reagenser till min Hanna, alltid mätt låga värden tidigare, nu får jag väldigt höga.... Senaste månaderna har jag helt slutat mäta med Hanna eftersom det blir så tokhögt och istället riskerar leda till åtgärder som nollar fosfat, men det riskerar bli lite ryckigt då icp-test ändå inte skickas så ofta....
Helt klart värt att prova detta!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


När jag mäter med phosphourus checkern så har jag betydligt högre värden än vad icp testen visar däremot när jag mäter med hi713 checken så stämmer värdena väldigt bra då är vattnet filtrerat i båda fallen innan jag började filtrera så hade jag väldigt varierande värden ena testet kunde vara bra tog ett nytt dagen efter då kunde jag ha sky höga värden

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 24.4.2018 at 16:33, mcjagg sa:

Hej

jag filtrerar alltid vattnet numera och det är skillnad på resultatet jag får lägre värde med filtrerat vatten än utan 

då är det phosphaten jag kollar har hi713 och hi736 checkern 

hanna har filter en hundring för 100st så får man till en liten tratt

mvh Frank

hur stor skillnad och viktigast har dina värden varit mer konsekventa med filter?

Mina varierar så enormt att det blir svårt att tro på något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Dimorb sa:

hur stor skillnad och viktigast har dina värden varit mer konsekventa med filter?

Mina varierar så enormt att det blir svårt att tro på något.

Jag får också härlig spridning på värdena :) 

17 på displayen utan filter, 0 med filterat vatten...Jag vet inte vad jag ska tro. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Datzun sa:

Jag får också härlig spridning på värdena :) 

17 på displayen utan filter, 0 med filterat vatten...Jag vet inte vad jag ska tro. 

 

Tar du ny reagens till varje test eller mäter du bar "om" med samma vatten i behållaren?

Kan du redogöra för hur du tar dina tester i detalj? 

jag prövar ett nytt sätt med reagensen nu som jag inte har gjort förr.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Dimorb sa:

 

Tar du ny reagens till varje test eller mäter du bar "om" med samma vatten i behållaren?

Kan du redogöra för hur du tar dina tester i detalj? 

jag prövar ett nytt sätt med reagensen nu som jag inte har gjort förr.

Jag har gjort ett helt nytt prov mellan gångerna. Enda skillnaden är att jag först filtrerade vattnet genom Hannas filter den andra gången. 

I övrigt gör jag som i klippet nedan. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

 

Mailade hanna nu för å se om kanske batchen med reagens är dålig.

De har haft en del dåliga batcher förr men undvikit att göra recall's och inte ens informerat om man inte har mailat dem med specifika frågor om just det ena eller det andra.

 

Har i alla fall införskaffat filter så ser vi.. men osäker på vad jag skall göra vidare när denna reagensen är slut. 

Vad mer finns det för tester som är bra på fosfat/fosfor?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...