Gå till innehåll

Ozon


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Hej

jag funderar på att skaffa ozon men är lite osäker på inkopplingen och hoppas på lite tips och idéer av er.

tänkte en Sander 25mg och har en tunze 9004 skummare, ska man koppla in ozonet direkt till skummaren ? 

Eller ska jag köra en luftpump genom ozonet till skummaren med ett T kors efter ozonet innan skummaren ? Och isåfall kommer man då inte trycka ut ozon i rummet om luftpumpen pumpar mer än vad skummaren suger ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Fagerberg sa:

Hej

jag funderar på att skaffa ozon men är lite osäker på inkopplingen och hoppas på lite tips och idéer av er.

tänkte en Sander 25mg och har en tunze 9004 skummare, ska man koppla in ozonet direkt till skummaren ? 

Eller ska jag köra en luftpump genom ozonet till skummaren med ett T kors efter ozonet innan skummaren ? Och isåfall kommer man då inte trycka ut ozon i rummet om luftpumpen pumpar mer än vad skummaren suger ? 

Hej

du kopplar in t korset på slangen alltså klipper av slangen och kopplar den där och ozonet på på den lediga pipen du behöver ingen luftpump för skummaren suger luft genom slangen och drar med sig ozonet 

Med vänliga hälsningar Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

du kopplar in t korset på slangen alltså klipper av slangen och kopplar den där och ozonet på på den lediga pipen du behöver ingen luftpump för skummaren suger luft genom slangen och drar med sig ozonet 

Med vänliga hälsningar Frank

Tack för svaret Frank

 

Några funderingar till, bara så jag verkligen fattar hehe, så jag sätter dit en slang från ozonets ena utgång till ett t kors sen vidare till skummarens insug så skummaren kan suga både luft från t korsets oanvända pip och ozon från pipen som jag satt ozonet på ? 

 

Sen så är ozonets andra hål bara oanvänt (på enheten) dvs skummaren som suger så tar den in luft därigenom till ozonet sen vidare. 

Blir det inte fel om skummaren kan både dra luft och ozon från t korset ? 

Tänkte att den kanske enbart får luft om den kan suga från två hål genom korset. 

 

Nu blev det mycket text , hopps du hängde med vad jag menade. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Fagerberg sa:

Tack för svaret Frank

 

Några funderingar till, bara så jag verkligen fattar hehe, så jag sätter dit en slang från ozonets ena utgång till ett t kors sen vidare till skummarens insug så skummaren kan suga både luft från t korsets oanvända pip och ozon från pipen som jag satt ozonet på ? 

 

Sen så är ozonets andra hål bara oanvänt (på enheten) dvs skummaren som suger så tar den in luft därigenom till ozonet sen vidare. 

Blir det inte fel om skummaren kan både dra luft och ozon från t korset ? 

Tänkte att den kanske enbart får luft om den kan suga från två hål genom korset. 

 

Nu blev det mycket text , hopps du hängde med vad jag menade. :)

Hej

här kommer en bild titta på den nedersta bilden

samma princip du har en ljuddämpare längst ut på slangen den klipper du en bit ner och sätter dit korset och kopplar ozonet där sen kopplar du slangen på ozon ut på generatorn den andra pipen på generatorn är luft in där kan du sätta en stump silicon slang med en syresten som agerar som ljuddämpare så blir generatorn tyst

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Fagerberg said:

Hej

jag funderar på att skaffa ozon men är lite osäker på inkopplingen och hoppas på lite tips och idéer av er.

tänkte en Sander 25mg och har en tunze 9004 skummare, ska man koppla in ozonet direkt till skummaren ? 

Eller ska jag köra en luftpump genom ozonet till skummaren med ett T kors efter ozonet innan skummaren ? Och isåfall kommer man då inte trycka ut ozon i rummet om luftpumpen pumpar mer än vad skummaren suger ? 

Enligt manualen för 9004 skall man ta bort skummarens ljuddämpare (vet ej varför) och koppla ozonapparaten direkt till skummarens luftslang. Någon luftpump behövs inte, skummaren suger själv in ozonet/luft. Har själv provat detta med min 9004 och det fungerar utmärkt.

 

Rekommenderar inte syresten i akvariet, dels blir det mängder av saltstänk när bubblorna brister vid ytan, dels kommer det som sagt ut mer ozon i luften vilket är hälsofarligt.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

här kommer en bild titta på den nedersta bilden

samma princip du har en ljuddämpare längst ut på slangen den klipper du en bit ner och sätter dit korset och kopplar ozonet där sen kopplar du slangen på ozon ut på generatorn den andra pipen på generatorn är luft in där kan du sätta en stump silicon slang med en syresten som agerar som ljuddämpare så blir generatorn tyst

image.jpeg

Ah kanon, då ska jag nog fixa det , tack för infon. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mikoto sa:

Ljuddämparen kommer nog "ätas upp" av ozonet ganska fort. Troligtvis därför de rekommenderar det. Observera även att mcjagg föreslår att ha stenen på insug slangen som en ljuddämpare, inte i akvariet :-) 

Nej det hängde jag med på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått igång mitt ozon idag, funka kanon att dra det genom ozonet så skummaren suger själv :) en annan fundering jag har om ozon då jag har kids hemma också.

när man tryckt in ozon i akvariet frigörs det ozon från vattnet efter man stängt av ozonet eller vart tar det vägen ?? Är lite små nojig med det faktiskt. Har lagt ett juwel kolfilterskum i botten på skummaren där vattnet går ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Fagerberg sa:

Fått igång mitt ozon idag, funka kanon att dra det genom ozonet så skummaren suger själv :) en annan fundering jag har om ozon då jag har kids hemma också.

när man tryckt in ozon i akvariet frigörs det ozon från vattnet efter man stängt av ozonet eller vart tar det vägen ?? Är lite små nojig med det faktiskt. Har lagt ett juwel kolfilterskum i botten på skummaren där vattnet går ut. 

Hej

överdoserar du inte så är det ingen fara om du känner att det luktar åska eller kopiator när du luktar över ytan så överdoserar du dkulle du känna det i rummet så överdoserar du mycket det kan även läcka ut ozon från skummarkoppen där sätter många en liten filterpåse med aktivtkol som tar upp lukten de små mängder vi använder är ingen fara

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...