Gå till innehåll

Catknife's 49Liter Aquael Nano Duo Reef


catknife

Rekommenderade inlägg

Hej, tänkte att det var dags för mig att göra mitt första inlägg här efter att ha tjuvläst under en längre tid! Här tänkte jag försöka göra uppdateringar kring mitt akvarium mest för mig själv men även för er andra(om ni är intresserade!). Även ställa lite öppna frågor kring problem jag stöter på och funderingar som folk gärna får kommentera på :)

 

Nu till vad jag har för utrustning;

Akvarium: Aquael Nano Reef Duo (35cm bred, 35cm djup, 40cm hög) 49Liter

Filtrering: Hang on the back Versamax-3(1200Liter/timme) där jag har i Eheim Substrate Pro + filtersvamp runt vatteninsuget

Värmare: Comfortzone Fix(som är inställd på 25grader) 

Circulationspump:Eheim CompactON 600 (600Liter/timme)

Belysning: LED Leddy Slim Duo Marine & Actinic 10W

 

Filtrering , värmare, belysning + akvarium ingick i paketet nedan är en länk till just det paketet;

http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/kompletne-zestawy-akwariowe-szafki/316-nano-reef-duo#details

--------------------------------------------------------------------------

Konsumerings produkter:

Salt: Red Sea Coral Pro Salt

Foder: Formula 1 & Formula 2 Marine Pellets (dvs, carnivore + herbivore).

Bakterier: Microbe-Life NiteOut II

 

----------------------------------------------------------------------------

Levande djur:

1 Ocellaris Clownfisk som fått heta "Cissero"

1 Eldräka(Lysmata Debelius) som fått heta "Tabasco"

3 Turbo sniglar

2 Nassarius Sniglar

 

------------------------------------------------------------------------------

Koraller:

GSP(Green star Polyp)

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

 

Akvariet startades den 24/3 och approachen var något som liknar "Lasses Metod" men med lite undantag och avvikelser.

jag stoppade i död sten, levande sand och vattnet är Kallt kranvatten som jag först behandlat med Seachem Prime (för att ta bort eventuella obehagligheter) och sedan blandat i salt och värmt upp. Under en period i början på ett antal dagar tillsatte jag Levande bakterier innan jag tillsatte min första fisk för att sparka igång nitrifikations cykeln.

Även efter fisken sattes i tillsatte jag levande bakterier.

 

Jag mätte PH, KH, NH4, NO2, NO3 varje dag från och med 3 dagar innan fisken sattes till en total av 11 dagar. Numera mäter jag varje onsdag och varje lördag/söndag efter 10% vattenbyte, Värdena har hållt sig väldigt stabila på ca;

 

Temperatur: 25ish

Salthalt: 1.0245 - 1.025

PH: 8.0 - 8.2

KH: 9-10

NH4: 0 - <0.15 (använder salifert och får vit dimma så är antagligen 0)

NO2: 0

NO3: ca 10 (antagligen lite mer, igen salifert). Detta skall jag försöka trycka ned lite mer med större vattenbyte, 20%

PO4: 0.02*

 

*Köpte nyligen Fosfat testkit och gjorde mitt första test idag som visade 0.02

 

För ca 2 veckor sedan köpte jag min första korall en GSP som inte öppnat sig sedan han vart placerad i mitt akvarium. Den har gått från en lila matta till en mer brunaktig matta vilket jag försöker lista ut varför det blivit så.

 

Sedan jag tillsatte korallen har jag fått mina första Diatomer i akvariet och även början på grönaktiga alger. Vilket gjort mina sniglar glada åtminstonde som jag var oroliga för eftersom jag tänkte att det inte fanns något för dem att äta. Dom gör ett redigt jobb men det syns och blir lite mer o mer varje dag. Så jag tog och drog ned 1 timme ljustid (från 10 timmar till 9). 

 

Gällande min GSP så misstänker jag att det antingen är diatomer på korallen(för sniglarna har börjat klättra på den), eller för dålig belysning då jag inte vet om mitt ljus är tillräckligt bra eller inte(hittar ingen konkret information om lampan), eller för att den har för låg vattencirkulation vid sig.

Jag provade borsta lite lätt på den med en mjuk tandborste idag för att se om jag kunde ta bort det bruna, men det verkade bara göra illa korallen då den släppte ut något så därmed fick jag avbryta det. 

Men jag placerade om den till ett ställe där jag tror det är bättre vattentryck. så får vi avvakta och se lite hur det går.

 

 

 

 

 

Såhär ser mitt akvarium ut idag 26/4-2018 (innan jag flyttade korallen)

009.jpg

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär såg min korall ut dagen jag fick hem honom(innan den blev brunaktig);

001.jpg

 

Om någon har några förslag eller idéer för hur jag ska få den att öppna upp sig är jag väldigt tacksam :) 

 

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tänkte på, var att om du använder red sea coral pro salt med kranvatten borde du få högre KH än 10, om du inte blandar det väldigt svagt? Hur många gram salt per liter vatten använder du när du blandar? Ser fint ut:) skynda långsamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 hours ago, Rameau said:

En sak jag tänkte på, var att om du använder red sea coral pro salt med kranvatten borde du få högre KH än 10, om du inte blandar det väldigt svagt? Hur många gram salt per liter vatten använder du när du blandar? Ser fint ut:) skynda långsamt

 

Hej! Kul med lite frågor :)

Ja nu när du säger det så kom jag ihåg att jag reagerade på det också i början, var orolig att mitt KH skulle bli väldigt högt. Men generellt så är värdena i kranvattnet relativt låga, (bor i stockholms innerstad) när jag kollade på vattenverketsrapport från 2017 vilket i verkligheten är från 2 olika vattenverk. 

 

Men räknade lite på det och jag skulle säga att jag ligger runt ca 35.6gram salt per liter. När när jag väl blandar så testar jag salthalten och tillsätter mer vatten / salt för att uppnå 1.025. 

 

Men ja i teorin kan jag tycka att mitt KH bör vara högre, men vet inte alla faktorer som kan spela in i det. Tex, så blandar jag vattnet för hand (tycker saltet löser upp sig snabbare) sedan värmer jag det och gör mitt vattenbyte samma dag).

Kanske försvinner lite värden då, då man ska göra det utan "aeration" vilket är oundvikligt när man sitter med en drinkpinne och mixar :D

Vet med mig att jag läst om mycket folk som låter det köra med pump + värmare någon/några nätter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då blandar du svagare än mig,  jag kör 37,5 gr/liter och jag  väger bara. Jag låter mitt vatten stå någon dag först så det är rumstempererat sen blandar jag med en pinne som dig, löser sig på en kvart, så är det bara att byta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Rameau said:

Okej, då blandar du svagare än mig,  jag kör 37,5 gr/liter och jag  väger bara. Jag låter mitt vatten stå någon dag först så det är rumstempererat sen blandar jag med en pinne som dig, löser sig på en kvart, så är det bara att byta :)

Ahh, ja det kanske vore något. Är lite meckigt att plocka fram extra värmaren för att få upp temperaturen varje vattenbyte. Bra tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så gick jag till en ny saltvattensbutik som ligger i stockholm(gullmarsplan) som heter AquariaTech för att se lite vad de hade att erbjuda och även se hur personalen var där. 

Fick ett väldigt varmt bemötande och väldigt bra information och hjälp. Jag var ursprungligen ute efter koralldip vilket dom hade men ställde även lite frågor kring min GSP som inte vill öppna upp sig och han var relativt säker på att det hade att göra med mitt ljus vilket han bevisade genom att visa de karen som de hade på display där.

I en utav dem hade de en lampa som på papper skall vara ca dubbelt så stark som den jag har och där "sträckte" sig många av korallerna efter ljus medans i den andra så gjorde de inte det där han hade en ännu starkade lampa. 

 

Det roliga är att lampan han rekomenderade och den som dom hade på sin tank var en lampa jag faktiskt kollat en hel del på(Coral Box Moon LED Plus). Slutade med att jag köpte den lampan + koralldipen jag initialt var ute efter. 

Så nu har jag suttit och fipplat med lite inställning och fått till ett program som jag är ganska nöjd med! Ska bli ytterst spännande att se om GSP'n vill öppna upp sig nu(tänkte även ge den ett litet koralldopp då jag initialt inte gjorde det och har sett 1 mask som jag tycker ser lite lömsk ut som gömmer sig i den). Det positiva med att jag inte doppat är att jag tror att jag fått med lite "Copopods" elllr dylikt som min Clownfisk gottar sig på  :)

 

Värt att tillägga är att jag tog upp och diskutera mitt vattenflöde jag hade i akvariet, för att jag även tänkte att det kanske var en faktor till min koralls envishet, men han tyckte det lät bra och borde vara tillräckligt så länge jag såg att det ändå rörde sig lite på botten. Vilket gav mig ett ännu bättre intryck av honom och butiken då det inte kändes som de försökte pracka på en en massa "onödiga" saker. Han sa även att det bara var att höra av sig på deras facebook om man hade frågor eller problem vilket jag som nybörjade uppskattar enormt! 

 

Så kan absolut rekomendera den lilla butiken för den som vill ha hjälp, eller köpa utrustning, koraller, sniglar, räkor (vet att de skall få in fisk i framtiden också).

 

Blir absolut ett återbesök i framtiden då jag såg mina drömkoraller där "Ricordea Florida"

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering! 

I lördags skedde en olycka i akvariumet, en av mina turbo sniglar ramlade på rygg och kunde inte ta sig upp. Jag vände honom om men han stod stilla på samma plats under ca 20 minuter. Lite rörelse såg jag men inte mycket, ca 1 timme senare hittar jag en av mina nassarius sniglar som en anakonda runt stackarn. Petade bort honom och plocka upp den lilla turbosnigeln men det fanns inte mycket kvar förutom ett tomt skal... Lade tillbaka skalet och lät nassarius snigeln äta klart och sedan dagen efter tog jag bort det tomma skalet.

 

Detta tog bort 33% av mina algätare så idag var jag ute och köpte 2 nya turbo sniglar, var sugen på en sjöbörre men tänker nog avvakta med den tills akvariumet kört en längre tid. 

 

Jag har hittat att jag fått med 1-2 rörmaskar i min GSP vilket är lite kul, hittade en mindre vit sjöstjärna med lite rött på sig vilket jag misstänker är en Asterina sjöstjärna, denna saknade 2 armar så tror att han precis delat på sig också. Blir nog att plocka bort dom jag ser inom rimlig räckvid i framtiden då jag läst att de snabbt kan föröka sig till absurda mängder + att vissa av dem kan mumsa på koraller, vilket inte är ett superproblem just nu. 

 

Doppade korallen i Fauna Marines "The Dip" innan jag hittade dessa små lirare, så samtliga verkar ha hållt sig kvar i korallen och inte tagit någon vidare stryk. 

Vilket är på gott och ont. Kul att rörmaskarna klarade sig, men mindre kul då jag tänker att elakingar i framtida koralldop kan klara sig och hålla sig kvar. 

 

Men det är väl omöjligt att undvika alla "pester". Så är väl bara att gilla läget antar jag :)

 

Börjar bli sugen på att peta in en till fisk snart också och har ögat på en "Court Jester Goby" eller en "Tailspot Blenny". Vi får se! :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går kväll plockade jag bort en ovanligt stor Asterina med samma teckning. Den satt på en mer än dubbelt så stor turbo mellan glaset och snäckan kant.

När jag tog bort snäckan var det en vit rand i kanten på snäckskalet där stjärnan hade suttit. Så uppenbart hade Asterinan börjat försöka fräta sig genom snäckskalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minutes ago, stigigemla said:

I går kväll plockade jag bort en ovanligt stor Asterina med samma teckning. Den satt på en mer än dubbelt så stor turbo mellan glaset och snäckan kant.

När jag tog bort snäckan var det en vit rand i kanten på snäckskalet där stjärnan hade suttit. Så uppenbart hade Asterinan börjat försöka fräta sig genom snäckskalet.

Ojdå, det lät ju inge vidare. Ja denna sjöstjärna är nog lite större än vad man tänker på när man tänker på Asterina.

Blir nog att plocka bort den snarare än senare isåfall. Dumt att chansa. 

Tack för inputen :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering!

Igår var jag och köpte en ny liten korall, en Ricordea Florida som är Grön & Orange. Petade in den precis efter ett 10% vattenbyte där jag blåste av alla stenar och gjorde rent majoriteten av sanden med en bottenrengörare(en såndär siphon som med akryltub man petar in i sanden). 

 

Ser ut som att mina diatomer håller på att dö ut sakta men säkert. Vet inte om det är i mitt huvud men känns som min extra Astrea snigel verkligen bidragit och även han har nu fått några smeknamn; "Papa-Snail" / "Notorious Snail" då han är den största av dom alla :)

 

Dom 2 vitröda Asterina sjöstjärnorna som jag hittade tidigare tänkte jag ta bort i samband med vattenbytet men såklart så hade dom lyckats gömma sig (men såg både imorse så tog bort dom). 

 

Gjorde lite tester idag med följande resultat;

 

Salthalt: 1.025

ph: 8.0

Nitrat: 5-10 (mer åt 10)

Fosfat: 0.01 - 0.015

kh: 8.5

 

Bestämde mig för att inte testa ammoniak + nitrit då de varit noll väldigt länge och ingenting tyder på att de värdena skall ha stigit. Kommer nog testa det varannan vecka om inte 1 gång i månaden istället. Kommer dock fortsätta testa resterande 1 gång i veckan ett tag framöver. 

Det jag noterade var att mitt ph: var lite lägre än vanligt ( brukar ha 8.2) och mitt KH(brukar vara 9-10). Vet inte riktigt vad det kan bero på. Men tänker köra på som vanligt och inte gripas av panik av en liten förändring.

 

Min GSP har fortfarande inte öppnat upp sig och ser ut att succesivt tyna bort, har hittat lite röda Macro Alger på den + det dyker upp fler o fler rörmaskar på den. Så om den inte skulle återhämta sig är det väl inte hela världen då jag är väldigt glad över mina snälla kryp jag fick med på den (Copopods, Rörmaskar + Macro alger). Astrea sniglarna spenderar relativt mycket tid på min GSP också, och jag ser att jag har några långa brun/gröna alg-strån på den. Tänker nog ge den en vecka till sen kanske försöka omplacera den ytterligare en gång för att se om det hjälper.

 

Gällande min Belysning har jag nu satt upp ett enkelt schema som körts i några dagar, enbart för att hålla det simpelt så det blir lättare att justera i framtiden.

 

jag kör följande schema;

12:00 - 0% i allt

13:00 - 25% Vitt, 70% resterande

21:00 - 25% vitt, 70% resterande

22:00 - 0% i allt

 

så trappar upp 1 timme från 12 till 13 sedan kör jag min fulla belysning 8 timmar fram till 21 sedan trappar jag ned 1 timme till släckt belysning.

Om detta är bra / fungerar vet jag inte riktigt då min GSP har tjurat i 3 veckor och min nya Ricordea kom i igår. Men vi får se! 

 

Sen till det sista värt att notera i Akvariet. På samtliga av min Astrea sniglar har jag noterat vita pricker (ringar) på deras skal, googlade runt lite och tror att det är "spirorbid worms" vilket ska vara snälla rörmask liknande saker. Har noterat att mina sniglar skakar lite mer än vanligt så misstänker att det är pga av dom. 

 

002.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten update!

 

Har senaste 2 veckorna haft något som efterliknar Dino fast i en mindre skala. Dvs små, bruna svajiga strån med en brun liten boll uppe på dom. I början var det även mycket luftbubblor kring dem. Var nästan helt säker på att det var Dino men nu senaste 2 dagarna har det börjat försvinna. Det enda jag gjorde var att för 3 dagar sen ta ut mitt mekaniska filter(vilket är en filtersvamp som är runt mitt vattenintag till HOB:en) och sköljde rent den i kallt kranvatten där det kom ut en massa röd/brun färg. Ska nog ta och göra rent den 2 gånger i veckan framför(varje Onsdag och vid vattenbyten vilket är på söndagar). 

 

Hursomhaver så verkar min Dino look-a-like vara med besläktad till bakterier än alger. Ska bli spännande nu att se om det kommer tillbaka efter ett 20% vattenbyte vilket gjordes idag.

 

Annars så har har det inte tillkommit något nytt till akvariet utan väntar på mina macro alger skall komma. Börjar bli lite orolig då det skall ha skickats i måndags från England. Men eftersom det var röda dagar o så, så verkar det ta betydligt längre tid. Får hoppas att dom överlever. 

 

Min kära GSP som aldrig öppnat sig håller på att tyna bort succesivt och har väl nästan gett upp på den. Får se om den lyckas återhämta sig, för har tyvärr inte så många ställen att placera den på i mitt akvarium då den är ganska stor. Min Ricordea tror jag mår bra. Den är ganska platt på sin plats och ser inte ut att ha tappat någon färg. Så verkar åtminstonde som den inte får för lite ljus.  Sen så har min Eldräka ömsat skin! Vilket var kul men lite läskigt när man morgontrött såg något stort och rött inne i en liten grotta vilket visade sig vara hans gamla skal som hade fastnat där inne. 

 

Har även noterat ett litet rör gjort av sand från en av mina stenar som efter lite research verkar peka på en spaghetti mask eller dyligt som skall vara en snäll filterältare. Tyvärr så har jag inte sett den sticka ut därifrån och en av mina nassarius sniglar gjorde det till sitt livs mål att förstöra sand-röret. 

 

Så nu till veckan hoppas jag på att få mina Macro Alger och sen till helgen ska jag se om Zoo har fått in någon av mina 2 fiskar jag vill ja vilket är ; "Amblygobius rainfordi" eller en "Tailspot Blenny".

Annars kanske det blir en lite trip till Aquariatech för att köpa 1-2 nya koraller(en grön Sacropython, som kanske clownen kan ta intresse utav sen en till Ricordea Florida).

 

Kommer nog försöka ha en ganska Ricordea dominant tank då jag verkligen gillar dem! Sen får vi se hur det går med mina Macro Alger, vore ballt med en hel del snygga MacroAlger som växer i höjden och sen ha en hel del Ricordeor som tar mycket lägre yta :) (sen kanske jag går in på någon / några LPS, skulle verkligen vilja ha en Euphyllia i framtiden).   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dags för en update! Akvariet har tuffat på ganska bra senaste tiden. Har sett kraftiga tillskott av amphipods, copepods. Och desutom algätande maskar. 

 

Jag fick tillslut mina macroalger som vuxit på som bara den har även införskaffat mig en eller två nya ricordeas sedan sist. Skaffade tillslut en tailspot blenny också som kommer bra överens med clownfisken! Även en rörmask är införskaffad.

 

Fick även idag bevittna min nassarius jaga en algätande mask för att tillslut fånga den och mumsa i sig sen. Superhäftigt! 

 

Tråkiga saker som hänt; 1 snigel dog av okänd anledning en av mina 2 nyköpta eremiter dog och jag har fått lite bubbelalger(!).  Har idag försökt ta bort alla bubbelalger tyvärr satt en halvt under en korall så spräckte den o försökte suga ur vattnet kring den fort attan. Än så länge är det bara små och enstaka stycken så hoppas på det bästa. Vill ju inte skaffa en emerald krabba då jag har macroalger i displayen. 

 

I samband med min rörmask köpte jag korallmat så den inte dör och har i samma veva matat mina koraller vilket är väldigt kul att se. 

 

Nu till framtiden börjar jag blicka mot någon LPS någon ny macro alge eventuellt en till fisk.

 

 

 

1534683310946650454497.jpg

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv lite kluven över vad jag ska sätta för koraller på mina stenar, så jag tar gärna mot förslag som är lämpliga för min storlek (ca 50L);

Har inga direkta planer på SPS koraller, utan vill nog främst ha Mjukisar och LPS.

 

- Vänster nedersta stenen | Inte en blekaste vad jag kan / ska sätta där

- Vänster översta | (Det är en snelutning på den som clownen har gjort till sitt hem). Kanske bör lämna den som den är(?)

- Översta brygg-stenen | Fundera på att sätta Acanthastreas där, kommer dom växa ut som en matta? 

- Högrastenen | är en stor sten som sträcker sig ut lite bakom också. Har funderat på att primärt sätta macro alger på den, så de skjuter upp i höjden.  

- Främre högerste | kommer jag nog inte placera mer på utan låta min Sacrophyton ha den för sig själv. 

 

Sitter själv och googlar runt på bilder på snarlika storlekar för att samla lite inspiration men lite mer direkt input uppskattas som sagt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 9/13/2018 at 8:46 PM, Kimpos said:

Hur går det för dig? :)

jag skaffade ett likadant kar i tisdags. Mitt första saltvatten, så det är spännande. Ser fram emot fler updates från dig ☺️

Halloj! vad kul :) Jodå det tuffar på. Har nyligen införskaffat mig en PomPom krabba och ska nu i veckan få en Pink Streaked Wrasse. Vilket då blir min tredje och sista fisk för detta kar.

Skall även ta och byta ut min cirkulationspump till en Tunze 6040 då jag håller på att bli galen på min pump som lossnar hela tiden och blåser upp all sand.

 

Ska försöka göra en till liten större update med bilder kanske nästa helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, catknife sa:

Halloj! vad kul :) Jodå det tuffar på. Har nyligen införskaffat mig en PomPom krabba och ska nu i veckan få en Pink Streaked Wrasse. Vilket då blir min tredje och sista fisk för detta kar.

Skall även ta och byta ut min cirkulationspump till en Tunze 6040 då jag håller på att bli galen på min pump som lossnar hela tiden och blåser upp all sand.

 

Ska försöka göra en till liten större update med bilder kanske nästa helg!

 

Åh, häftigt med PomPom :) mitt har gått exakt en vecka nu med bara levande sten. Väntar någon vecka till men jag vill ha två clowner, en watchmen goby och dess symbiosräka. Kör allt original (lampa och filter) men tänkte byta till en AI Prime HD-lampa. Är du nöjd med din lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/17/2018 at 11:11 PM, Kimpos said:

 

Åh, häftigt med PomPom :) mitt har gått exakt en vecka nu med bara levande sten. Väntar någon vecka till men jag vill ha två clowner, en watchmen goby och dess symbiosräka. Kör allt original (lampa och filter) men tänkte byta till en AI Prime HD-lampa. Är du nöjd med din lampa?

Låter bra! Skulle tipsa om att stoppa in lite bioballs eller dylikt i HOB:en istället för filtersvampen så du får plats med mer bakterier :) 

Att ha filtersvampen runt själva intaget tycker jag är superbra. Då åker den inte in skit o fastnar inne i själva HOB:en och man kan relativt lätt plocka ut och skölja rent den. Men det lossnar en del från den när man tar ur den, så brukar ha en fiskhåv framme och fånga in skiten som lossnar :) 

Vattenflödet med bara HOB:en tror jag är tillräckligt men jag stoppade in en liten circulationspump på några hundra liter(och ska nu till helgen plocka upp min nya Tunze 6040).

Att byta lampa lagom till koraller tror jag är en bra idé! Försökte hitta info om lampan man fick med men hittade inget konkret. Är toknöjd med min lampa, billig och bra! Enda nackdelen är att dens interna klocka är lite off, så det kortar ned tiden med någon sekund per dag tror jag. Så efter några månader märker man att den släcks tidigare. Men då är det bara att synca upp den igen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten update.

Har en ny pump tunze 6040 som jag gillar skarpt. Har den på en pulsemode där den kör 20% styrka i 5 sekunder. Sen inget 5 sekunder osv. Vidare så beställde jag en 6x6cm Acanlord som jag haft i akvariet knappt en vecka. Hade tänkt att placera den på min översta sten men visade sig vara lite knivigt. Så får nog ta och köpa epoxylim så jag kan få fast den där lite snyggt.

Men annars mår den bra på sanden o den äter som en gris. Har 2 nya emeritkräfter som springer runt o gör sig jobb gallant och min pompom krabba ser ut att trivas. 

I sin helhet har jag inte haft några större problem, några bubbelalger har dykt upp men dom plockar jag bort manuellt när jag gör vattenbyten.

Så nu till framtiden blir det nog fler acanlords men mindre bitar i olika färger och inväntar ivrigt att få sista fisken(pink streaked wrasse). Har även börjat bli sugen på att uppgradera men den tanken ligger nog längre fram i tiden.

20180930_193636.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Tjena! har precis fått hem ett sånt här akvarium med exakt samma filter. Väldigt intressant och nyttigt att läsa denna tråd. Vad rekommenderar du att man har för media i filtret ? ska man ha svampen i ena facket och biobollar i ena facket eller ska man ha något annat ? Jag har även hört att "Poly pads" ska vara bra för att få vattnet klart och minska alg-tillväxten. :) 

Något annat du kan rekommendera till en nybörjare som ska starta upp ett sånt här kar ? 

MVH Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
On 11/14/2022 at 1:38 PM, jjonaas1 said:

Tjena! har precis fått hem ett sånt här akvarium med exakt samma filter. Väldigt intressant och nyttigt att läsa denna tråd. Vad rekommenderar du att man har för media i filtret ? ska man ha svampen i ena facket och biobollar i ena facket eller ska man ha något annat ? Jag har även hört att "Poly pads" ska vara bra för att få vattnet klart och minska alg-tillväxten. :) 

Något annat du kan rekommendera till en nybörjare som ska starta upp ett sånt här kar ? 

MVH Jonas 

 

Tjena!

Ledsen för extremt långsamt svar(min vistelse här går i perioder).

Har sedan en längre tid uppgraderat till en 45x45x45 kub med sump. Men för att svara på dina frågor utifrån det jag upplevde med Akvariet;

 

- Vilket media i HOB'en:

Jag fyllde den helt med biobollar(keramiska), detta funkade väldigt bra för mig, men jag var ordentlig med att skaka dem i samband med vattenbyten(för att undvika skräp som fastnar).

 

- Svampen satte man på själva insuget. Denna minns jag släppte massa skräp när man drog upp den ur vattnet(vilket jag lite jobbigt).

 

- Karet i sig är bra samt filtret. Det enda är att köpa en annan ljuskälla samt en streampump. Vidare gillade jag inte glas locket man fick med, hade kört utan eller ersatt det med ett nät. Detta kommer öka avdunstningen så man får vara med på att fylla på med sötvatten då. 

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...