Gå till innehåll

Problem med Hanna checker.. vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb.

 

Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16.

 

Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och skall även byta ut kyvetterna mot helt nya när filtren kommer.

 

Har ni förslag på vad som kan vara felet? Hur gör ni när ni använder era hanna checker FOSFOR och har ni likartade svar vid varje mätning? 

Normalt har jag haft samma värde eller i alla fall varit inom den felprocenten som Hanna uppger men sista perioden har jag fått felaktiga värden som jag vet är fel. Kan väl t.ex. inte ha höjt fosfat i akvariet när jag dagen före har lagt ner 500 gram nya rowaphos. 

 

Behöver man rengöra mätenheten på något sätt i jämna intervaller? 

 

En sak som jag har märkt i det sista är att när man startar och den visar C.1 och man byter kyvett till den med det neutrala vattnet och trycker på knappen så tar det olika lång tid före C.2 kommer upp på skärmen. Ibland kommer det på 2-3 blink men ibland kan det ta upp emot 20-25 blink. Vad kan det bero på? Det kan skilja så mycket både på nya tester men också på samma test. 

Väldigt tacksam för lite erfarenheter här innan jag kastar checkern långt åt..... 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder samma kyvätt både till 0:an och provet. Jag har slutat med ppb mätningarna - mäter med den som visar ppm fosfat. 
 
MVH Lasse 
Hej
Jag gör likadant som Lasse använder en kyvätt för om man inte filtrerar vattnet så kan man ha mer partiklar i provet då blir värdet ännu mer fel
Eller tänker jag fel där
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...