Gå till innehåll

Bästa fosfat/fosfor testet på marknaden?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Söker efter förslag på det bästa sättet att mäta fosfor eller fosfat på marknaden. 

 

Använder just nu hanna checker fosfor men har förstått att det har varit en del problem med tidigare batcher av reagens och det är en ganska stor möjlighet till fel vid avläsning baserat på förorening av test i eller utanpå kyvetten.

 

Vilka andra tester anbefaller ni?

 

Har testat:

 

Salifert

Hanna checker fosfat

Hanna checker fosfor

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Är du bara noggrann och filtrerar / tvättar m sprit mellan mätn osv så är iaf phosphorus mätaren spot on med tritontestet ( Min erf )

 

 

Vad menar du med filtrerar? Vattnet in har jag aldrig filtrerat tidigare och har likväl fått väldigt konsekventa mätvärden. Men har beställt filterplattor för att rensa vattnet innan jag testar nästa gång. Så får jag se om det hjälper. Men det är först sista tiden som ingenting stämmer. Tidigare var det jämna och förväntade resultat. Nu är det helt uppåt väggarna fel.. t.ex. att fosfatvärdet ökar när man tillsätter rowaphos i systemet osv..

Kyvetterna är rena och tvättas av noga mellan varje mätning. Allting i enlighet med hur det skall vara enligt Hanna plus lite till. 

Det som oroar mig med Hanna är att jag har fått info om att en del av deras batcher med reagens har varit defekta och likväl har det inte kommit någon info från företaget och reagenspack från samma batch har sålts vidare. Det är därför jag söker efter alternativer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft en 0-batch från Hanna fosfor. den åkte i sopen.

hört en annan som hade en sådan också.

 

jag har gjort märke i med penna där jag ska "sikta" med glaset och ett märke på checkern. samt att jag har en som ett glas reagens och ett som är kontroll, så det alltid är samma. 

tycker jag fått mycket jämnare resultat när jag gjort så.

 

dock har jag alltid högre fosfor-nivå när jag skickar in till Triton-lab

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna Checker är extremt känsliga mot partiklar i vattnet. Och fingeravtryck på kyvetterna. Även fingeravtryck i reagenspåsen kan påverka. Mina mätvärden varierar oftast mellan noll och 30 och då jag gjort 2 tester efter varann har de alltid diffat lite. Vanligtvis mindre än en tredjedel av vad Hanna lovar. Efter att ha bytt rowaphos bör man nog vänta minst 24 timmar så att partiklarna hinner lägga sig.

 

Jag tror handhavandefel är 100 gånger vanligare än att det är fel på batcherna. Jag har läst om de som fått korrekta värden med batcher "som skall vara" felaktiga.

 

Jag använder en kyvett precis som Lasse efter att ha tvättat och torkat händerna och är extremt försiktig med fingeravtryck + att jag alltid vänder texten på kyvetten exakt åt samma håll vid kalibrering och mätning. Det tre minuterna som det tar att färga upp testen innan mätning sker skall Hanna Checkern stå still så att man inte rör upp någon grumling vid mätningen. Jag skakar aldrig kyveten utan vänder den försiktigt upp och ned och tillbaka så att det inte bildas luftbubblor i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla sa:

Hanna Checker är extremt känsliga mot partiklar i vattnet. Och fingeravtryck på kyvetterna. Även fingeravtryck i reagenspåsen kan påverka. Mina mätvärden varierar oftast mellan noll och 30 och då jag gjort 2 tester efter varann har de alltid diffat lite. Vanligtvis mindre än en tredjedel av vad Hanna lovar. Efter att ha bytt rowaphos bör man nog vänta minst 24 timmar så att partiklarna hinner lägga sig.

 

Jag tror handhavandefel är 100 gånger vanligare än att det är fel på batcherna. Jag har läst om de som fått korrekta värden med batcher "som skall vara" felaktiga.

 

Jag använder en kyvett precis som Lasse efter att ha tvättat och torkat händerna och är extremt försiktig med fingeravtryck + att jag alltid vänder texten på kyvetten exakt åt samma håll vid kalibrering och mätning. Det tre minuterna som det tar att färga upp testen innan mätning sker skall Hanna Checkern stå still så att man inte rör upp någon grumling vid mätningen. Jag skakar aldrig kyveten utan vänder den försiktigt upp och ned och tillbaka så att det inte bildas luftbubblor i den.

 

14 timmar sedan, Dimorb sa:

 

Vad menar du med filtrerar? Vattnet in har jag aldrig filtrerat tidigare och har likväl fått väldigt konsekventa mätvärden. Men har beställt filterplattor för att rensa vattnet innan jag testar nästa gång. Så får jag se om det hjälper. Men det är först sista tiden som ingenting stämmer. Tidigare var det jämna och förväntade resultat. Nu är det helt uppåt väggarna fel.. t.ex. att fosfatvärdet ökar när man tillsätter rowaphos i systemet osv..

Kyvetterna är rena och tvättas av noga mellan varje mätning. Allting i enlighet med hur det skall vara enligt Hanna plus lite till. 

Det som oroar mig med Hanna är att jag har fått info om att en del av deras batcher med reagens har varit defekta och likväl har det inte kommit någon info från företaget och reagenspack från samma batch har sålts vidare. Det är därför jag söker efter alternativer. 

Jag menar vatten genom filter innan provröret. Samma filtersats som du beställde !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, stigigemla sa:

Hanna Checker är extremt känsliga mot partiklar i vattnet. Och fingeravtryck på kyvetterna. Även fingeravtryck i reagenspåsen kan påverka. Mina mätvärden varierar oftast mellan noll och 30 och då jag gjort 2 tester efter varann har de alltid diffat lite. Vanligtvis mindre än en tredjedel av vad Hanna lovar. Efter att ha bytt rowaphos bör man nog vänta minst 24 timmar så att partiklarna hinner lägga sig.

 

Jag tror handhavandefel är 100 gånger vanligare än att det är fel på batcherna. Jag har läst om de som fått korrekta värden med batcher "som skall vara" felaktiga.

 

Jag använder en kyvett precis som Lasse efter att ha tvättat och torkat händerna och är extremt försiktig med fingeravtryck + att jag alltid vänder texten på kyvetten exakt åt samma håll vid kalibrering och mätning. Det tre minuterna som det tar att färga upp testen innan mätning sker skall Hanna Checkern stå still så att man inte rör upp någon grumling vid mätningen. Jag skakar aldrig kyveten utan vänder den försiktigt upp och ned och tillbaka så att det inte bildas luftbubblor i den.


Tack för svar.

Kan inte förstå att jag gör något fel. Min process är följande.

Sköljer ut kyvetterna med osmosvatten.

Fyller en halvlitersbägare med osmosvatten.

Fyller en kvartslitersbägare med akvarievatten.

Låter dem stå i en minut.

Ta vatten till kyvetterna med en spruta från akvarievattnet i bägaren och fyller upp till strecket.

Klipper upp en reagensena efter markeringen.

Formar reagenspåsen till en kon, knäpper lite på påsen på utsidan så att allting hamnar i botten, häller det i kyvetten.

Vänder på kyvetten 100 gånger, skakar inte utan vänder mjukt.

Sätter på korkarna.

Doppar kyvetterna 3 gånger vardera, upp till strecket, i osmosvatten.

Torkar av kyvetterna med en mjuk handduk.

Torkar av kyvetterna med mikrofibertrasa.

Låter stå 30-60 sek så att bubblor hinner lägga sig.

Vänder eller knäpper på glaset i botten för att få eventuella bubblor att släppa.

Sätter kyvetterna i riktig följd i checkern på exakt samma plats då jag har en markering som jag följer och startar tajmern.

 

Detta göres upprepade gånger både med och utan handskar utan puder.

 

Får likväl extremt stora skillnader.

Akvarivattnet för dagen klockan 06:10, första mätningen 35, andra mätningen 25

Vatten ut från recirkulerande filter klockan 06:20, första mätningen 18, andra mätningen 4

 

Något fel är det för så stora svängningar har jag normalt inte fått.

 

Angående rowaphosen.. tar alltid fosfatvärdet de först 3-4 dagarna efter att rowaphos är bytt och det är helt klart att det är något fel med mätaren. Vissa dagar kan jag mäta en ansenlig sänkning i fosfaten och andra har den höjts. Vilket bör vara en omöjlighet när man byter 500-1500 gram rowaphos på en gång. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, greger sa:

Jag föredrar att använda Fauna Marins eller D&D/Merck Po test då det helt är för mycket slumpmässiga resultat för min smak med "Tamagotchi" - kombinera med detta : http://static.faunamarin.de/Werbung/HTUs/FM_HTU_Hitzetest_englisch.pdf


Tack Greger.

Skall checka det. Men verkar lite omständigt, tidskrävande och riskfyllt. ?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt till Hanna fosfatmätare - inte ultra lågt P. Men skillnaden 10 ppb är INTE extremt stor skillnad. Du pratar om en koncentrationsskillnad på 0,0000001 i P mätt med en utrustning för 500 kronor. Det kan vara ett litet åldersfel på din mätare. Du kräver samma funktion som en Tessla har fast du kör en gammal Renå R4 skrytbil!

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-27 at 09:20, Dimorb sa:

Söker efter förslag på det bästa sättet att mäta fosfor eller fosfat på marknaden. 

 

Använder just nu hanna checker fosfor men har förstått att det har varit en del problem med tidigare batcher av reagens och det är en ganska stor möjlighet till fel vid avläsning baserat på förorening av test i eller utanpå kyvetten.

 

Vilka andra tester anbefaller ni?

 

Har testat:

 

Salifert

Hanna checker fosfat

Hanna checker fosfor

 

 

Håller med Stig: Tror inte fel på batch är alls vanligt, troligen extremt ovanligt, förekommer det ens nånsin? Är ju en torrkemikalie, ...sulfat nåt vill jag minnas. 

Håller med Lasse: Hanna checker är hittills det bästa. Personligen föredrar jag den med ultra low range. 

Sen har ju den också ett fel på 0.02 i bästa fall, kanske rent av 0.04. Inom den marginalen gör den o du rätt. 

 

Har själv aldrig haft bekymmer med Hanna, en del säger att dom har kroniska problem, jag tror helt ärligt att där handlar det om handhavandefel.

 

Mina tips:

1)fyll röret med en spruta, doppa inte ner hela röret i vattnet

2) Torka av så inga fingeravtryck finns, både före kalibreringen o före mätningen

3) Se till at allt pulver kommer i. Dvs, smätt med fingrarna, klipp av 2 kanter, vik till ett hörn.

4) Ta inte vatten precis när man skrapat rutor, (partiklar)

 

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Byt till Hanna fosfatmätare - inte ultra lågt P. Men skillnaden 10 ppb är INTE extremt stor skillnad. Du pratar om en koncentrationsskillnad på 0,0000001 i P mätt med en utrustning för 500 kronor. Det kan vara ett litet åldersfel på din mätare. Du kräver samma funktion som en Tessla har fast du kör en gammal Renå R4 skrytbil!

 

MVH Lasse


Hej Lasse. 

Menar du att det är bättre att mäta med en checker som har större felmarginal? Efter vad jag har läst mig till är den ganska givmild i svängarna när det gäller värdena. 

Vad menar du med 0,0000001 P i koncentrationsskillnad? I dag mätte jag och fick 4 ppb och 17 ppb ut från det recirkulerande fosfatfiltret. Det ger väl omräknat 4 ppb = 0,012 ppm fosfat och 17 ppb = 0,05 ppm.

 

Det är ju stor skillnad. Eller? Det är ju 4,25 gånger så mycket värde i andra mätningen.

Trodde Hanna var Tesla ;) Vad kör du? Finns det något annat än Hanna som fungerar rimligt om man mäter varje vecka? 

Erfarenheter av rowa's eget test i low range?? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, jonasroman sa:

Håller med Stig: Tror inte fel på batch är alls vanligt, troligen extremt ovanligt, förekommer det ens nånsin? Är ju en torrkemikalie, ...sulfat nåt vill jag minnas. 

Ja det förekommer. Har många rapporter om det och även bekräftelse från Hanna själva som intygar att en batch var dålig. De gjorde dock ingenting med det men än intygade att det var så. Ingen information ut till kunder eller återförsäljare.  Har också varit med om att öppna reagenspack med olika "typer" av reagens.. det är ju och skall ju oftast vara vitt pulver men har öppnat pack med missfärgat pulver.
 

2 minuter sedan, jonasroman sa:

Håller med Lasse: Hanna checker är hittills det bästa. Personligen föredrar jag den med ultra low range. 

Men Lasse föredrog den "vanliga".. jag har haft bägge men gjorde mig av med fosfat checkern då jag tycker felmarginalen är för stor. Använder nu bara fosfor mätaren.
 

2 minuter sedan, jonasroman sa:

Sen har ju den också ett fel på 0.02 i bästa fall, kanske rent av 0.04. Inom den marginalen gör den o du rätt. 

 

Har själv aldrig haft bekymmer med Hanna, en del säger att dom har kroniska problem, jag tror helt ärligt att där handlar det om handhavandefel.


Det är ju det som är problemet.. har inte haft några problem förr. Det är bara sista tiden (2-3 veckorna) som det har varit helt uppåt väggarna. Och det är inte det att jag läser höga värden. Det förväntar jag mig utifrån belastningen.. det som bekymrar är att ingenting är konsekvent. Mäter 1-4 ppb en gång och 20+ en annan gång. Spelar ingen roll om jag tar om test med samma vatten eller om jag byter och gör om får helt olika värden till trots för att jag hanterar testet på samma sätt. Finns en beskrivning i tråden hur jag gör och jag är betydligt mer noggrann i hanteringen än vad hanna rekommenderar. Har också gjort på samma sätt förr då allting har fungerat. Det är därför jag letar andra "fel". 

I mitt fall kan det kanske verka som att det är mycket partiklar i vattnet. Fyllde nämligen upp med osmosvatten som hade fått stå i ro och mäter konsekvent 0. Har inhandlat filter för å se om det ger skillnad på akvarievattnet.

 

Angående tipsen så är det som jag skrev tidigare i tråden.. jag gör allt det du skriver plus mycket mycket mer för att säkerställa att det inte är föroreningar på glas eller pulver.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar dig att tvätta om handduken och mikrofiberduken. Absolut inget sköljmedel i tvättmaskinen. Har det använts sköljmedel i maskinen kör en snabb tvätt 60 grader minimum med lite tvättmedel och textilier för att få bort detta. Sköljmedel lämnar en fällning som leder elektrisk ström för att motverka statisk elektricitet. Efter det en normal tvätt med enbart akvariehandduken och mikrofiber duken. Använd inte torktumlaren om det har varit tvätt med sköljmedel där tidigare.

 

Lägg kyvetterna och locken till kyvetterna i 1/10 klorin någon timme och lägg dem sedan i osmosvatten några timmar till. Lägg dem sedan i ättika en timme och osmosvatten ett dygn innan du sköljer av dem och låter dem torka.

 

Tvätta händerna i varmt vatten utan tvättmedel innan du gör testen. De flesta handtvättmedel innehåller fett som skall vara kvar i huden efter tvätt så att den känns mjuk. Handdiskmedel typ Yes går att använda.

 

Och kör enkyvettmetoden. Ifall det är en fällning i eller på kyvetterna är den exakt samma vid kalibrering och mätning.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag rekommenderar dig att tvätta om handduken och mikrofiberduken. Absolut inget sköljmedel i tvättmaskinen. Har det använts sköljmedel i maskinen kör en snabb tvätt 60 grader minimum med lite tvättmedel och textilier för att få bort detta. Sköljmedel lämnar en fällning som leder elektrisk ström för att motverka statisk elektricitet. Efter det en normal tvätt med enbart akvariehandduken och mikrofiber duken. Använd inte torktumlaren om det har varit tvätt med sköljmedel där tidigare.

 

Jag har använt både helt nya mikrofiberdukar och även tvättade i maskin utan sköljmedel men med tvättmedel. Tänkte dock aldrig på att skölja ur maskinen. Jag sköljde dock tvättfacket så att gammal sköljmedel inte skulle följa med. Har helt klart fått de lågaste värdena när jag har använt helt nya dukar. Men likväl inte konsekventa resultater. 

 

1 timme sedan, stigigemla sa:

 

Lägg kyvetterna och locken till kyvetterna i 1/10 klorin någon timme och lägg dem sedan i osmosvatten några timmar till. Lägg dem sedan i ättika en timme och osmosvatten ett dygn innan du sköljer av dem och låter dem torka.


Detta har jag aldrig prövat. Inväntar nya kyvetter och filter. Tänkte testa med helt rena igen. Om jag får bättre stabilitet med helt nya så skall jag göra detta på alla gamla som jag har liggandes. Tack för rådet. 
 

1 timme sedan, stigigemla sa:

 

Tvätta händerna i varmt vatten utan tvättmedel innan du gör testen. De flesta handtvättmedel innehåller fett som skall vara kvar i huden efter tvätt så att den känns mjuk. Handdiskmedel typ Yes går att använda.


Alltid varmvattenstvätt eller engångshandskar på vid all kontakt med akvariet. 
 

1 timme sedan, stigigemla sa:

 

Och kör enkyvettmetoden. Ifall det är en fällning i eller på kyvetterna är den exakt samma vid kalibrering och mätning.


Tror du det kan vara fällning när jag har använt 2 kyvetter även vid mätning av osmosvatten i dag och får konsekvent 0 på värdet? 

Det kan ju vara men är det inte rimligare att det är partiklar i vattnet eller något i förhållande till reagensen?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Dimorb sa:

Ja det förekommer. Har många rapporter om det och även bekräftelse från Hanna själva som intygar att en batch var dålig. De gjorde dock ingenting med det men än intygade att det var så. Ingen information ut till kunder eller återförsäljare.  Har också varit med om att öppna reagenspack med olika "typer" av reagens.. det är ju och skall ju oftast vara vitt pulver men har öppnat pack med missfärgat pulver.
 

Men Lasse föredrog den "vanliga".. jag har haft bägge men gjorde mig av med fosfat checkern då jag tycker felmarginalen är för stor. Använder nu bara fosfor mätaren.
 


Det är ju det som är problemet.. har inte haft några problem förr. Det är bara sista tiden (2-3 veckorna) som det har varit helt uppåt väggarna. Och det är inte det att jag läser höga värden. Det förväntar jag mig utifrån belastningen.. det som bekymrar är att ingenting är konsekvent. Mäter 1-4 ppb en gång och 20+ en annan gång. Spelar ingen roll om jag tar om test med samma vatten eller om jag byter och gör om får helt olika värden till trots för att jag hanterar testet på samma sätt. Finns en beskrivning i tråden hur jag gör och jag är betydligt mer noggrann i hanteringen än vad hanna rekommenderar. Har också gjort på samma sätt förr då allting har fungerat. Det är därför jag letar andra "fel". 

I mitt fall kan det kanske verka som att det är mycket partiklar i vattnet. Fyllde nämligen upp med osmosvatten som hade fått stå i ro och mäter konsekvent 0. Har inhandlat filter för å se om det ger skillnad på akvarievattnet.

 

Angående tipsen så är det som jag skrev tidigare i tråden.. jag gör allt det du skriver plus mycket mycket mer för att säkerställa att det inte är föroreningar på glas eller pulver.

 

@Dimorb, om dom inte gick ut officiellt med att det var en felaktig batch så finns det ju bara två förklaringar: 1) det var ingen dålig batch, men företaget vill inte argumentera med enskild kund så dom låtsas ta på sig skulden, eller så att säga hellre skylla på en batch än maskinen  i sig.  2) Batchen var dålig som du säger, men då är det anmärkningsvärt att dom inte går ute med det till alla. 

 Inget seriöst företag undanhåller väl sådan info. Jag hade velat veta. 

 

Ser det inte som ett problem med noggrannhet +-0.02--0.04. Det duger gott. Men att precisionen på dina mätningar är så låg, det är såklart ett problem. Kanske mätglaset som behöver bytas ut? Det glömde jag skriva som felkälla. OM du får samma stora variation med nytt glas kanske din mätare är defekt? Kanske nåt med ljusdioden?

 

Mvh

Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tips:

 

Mät med samma vatten / rör för steg 1 och 2 ( om du inte gjort det )

 

Gör en markering i locket på röret som du riktar mot samma punkt på enhetens framsida vid steg 1 och 2. Litet jack i plasten m kniv tex. 

Jag brukar sikta mot ngn bokstav el dyl. 

 

 Rengör röret m ngn sprit sen noga skölj m kranvatten sen osmos mellan mätningarna. Förvara röret fyllt m osmosvatten. 

 

Om rören har fått beläggning / smuts blir det kristallklart efter en tur i diskmaskinen. Tar ej bort repor såklart ;)

 

Hoppas det hjälpte ngt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, jonasroman sa:

@Dimorb, om dom inte gick ut officiellt med att det var en felaktig batch så finns det ju bara två förklaringar: 1) det var ingen dålig batch, men företaget vill inte argumentera med enskild kund så dom låtsas ta på sig skulden, eller så att säga hellre skylla på en batch än maskinen  i sig.  2) Batchen var dålig som du säger, men då är det anmärkningsvärt att dom inte går ute med det till alla. 

 Inget seriöst företag undanhåller väl sådan info. Jag hade velat veta. 

 

Ser det inte som ett problem med noggrannhet +-0.02--0.04. Det duger gott. Men att precisionen på dina mätningar är så låg, det är såklart ett problem. Kanske mätglaset som behöver bytas ut? Det glömde jag skriva som felkälla. OM du får samma stora variation med nytt glas kanske din mätare är defekt? Kanske nåt med ljusdioden?

 

Mvh

Jonas

 

 

 


Det är det jag funderar på också och har sänt till hanna norden, inköpsstället och hanna internationellt för att få svar på om man kan förvänta en viss levetid på checkern och lysdioderna i den samt om de behöver bytas ut eller liknande i jämna intervaller. Fick bara svar från en av platserna och då var svaret att vi ger bara support till de som handlar av oss. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, runstenen sa:

Lite tips:

 

Mät med samma vatten / rör för steg 1 och 2 ( om du inte gjort det )

Gör det också.. testat alla olika tillvägagångssätt.

14 minuter sedan, runstenen sa:

 

Gör en markering i locket på röret som du riktar mot samma punkt på enhetens framsida vid steg 1 och 2. Litet jack i plasten m kniv tex. 

Jag brukar sikta mot ngn bokstav el dyl. 

Har den alltid på exakt samma håll.

 

14 minuter sedan, runstenen sa:

 Rengör röret m ngn sprit sen noga skölj m kranvatten sen osmos mellan mätningarna. Förvara röret fyllt m osmosvatten. 

Det var intressant.. hur många av er har rören fyllda med osmosvatten?

 

Enligt hanna skall de ju förvaras upp och ned och utan lock.
 

14 minuter sedan, runstenen sa:

 

Om rören har fått beläggning / smuts blir det kristallklart efter en tur i diskmaskinen. Tar ej bort repor såklart ;)

 

Hoppas det hjälpte ngt. 

Alla svar är hjälpsamma här på forumet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt rör fyllt med osmosvatten. Såg det på antingen något amerikanskt forum eller om det var på youtube. 

Jag har även ett ”V” av vikt papp som jag tömmer ut hela testets innehålle i så jag får så mycket som möjligt både ur förpackningen men även ner i kyvetten. Provade att göra ett ”V” av plast oxå men tyckte pulvret gled dåligt på den. 

 

Jag är även noga med att omedelbart skölja ut kyvetten efter utfört test. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Dimorb sa:


Tack Greger.

Skall checka det. Men verkar lite omständigt, tidskrävande och riskfyllt. ?? 

Du menar jämfört med att "ritualerna" för att få Tamagotchin att visa rätt ..... ;)

jag har ju även använt Hanna´s "större" colorimetrar, men jag tycker det blir för stor spridning på resultaten och föredrar helt enkelt testerna jag nämnt tidigare - heat testmetoden är ju bara för att få en uppfattning om bunden fosfor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, greger sa:

Du menar jämfört med att "ritualerna" för att få Tamagotchin att visa rätt ..... ;)

jag har ju även använt Hanna´s "större" colorimetrar, men jag tycker det blir för stor spridning på resultaten och föredrar helt enkelt testerna jag nämnt tidigare - heat testmetoden är ju bara för att få en uppfattning om bunden fosfor

Har du testat rowas egna? 

Rowaphos är ju ganska överlägset.. kanske testet är det också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...