Gå till innehåll

"skickas ej"


Nito

Rekommenderade inlägg

-jag förstår verkligen inte en sak, i stort sett varenda pinal vi använder i vår kära hobby har redan skickats runt hela jordklotet, men så fan heller att man kan gå på posten(eller liknande) och lämna in ett paket för att skicka inom landet? -jag ska nu sälja ett 170l akvarium och har inga som helst problem att emballera det och skicka iväg?

Ändrat av Nito
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller fisk så har det en enkel förklaring, det gäller så mycket regler för att få transportera ryggradsdjur mot betalning att vanliga fraktföretag inte har en rimlig chans att klara av det. Naturligtvis har fiskarna kommit hit på nåt sätt men då är det i transporter som är besiktade som godkända djurtransporter, hos grossister mm, och de är knappast intresserade av att köra runt med enstaka fiskar. Ryggradslösa djur är ju lite enklare men alla fraktföretag vill inte ta det heller. Det finns ju också risker att temperatur och ovarsam hantering går hårt åt det man skickar.

 

Akvarier har ju också transporterats. Och, jo, ja, jag har ju själv fått en pall där grossisten först lagt några lager säckar, sen en hoper kartonger med jox och så högst upp på detta balanserar ett akvarium, allt då tapetserat i plastfilm. Det gick ju bra och det gör det säkert oftast men man räknar nog med att det blir lite svinn när man skickar så. Det ingår väl i kalkylen att det blir nåt som går i kras men det blir ju en annan historia om det är ett akvarium man ska skicka, då vill man ju inte att det ska komma fram en pall med kross. Visst kan man skicka med t ex Schenker med särskilda instruktioner om att det ska hanteras varsamt och att de inte får stapla annat ovanpå mm. Fast det kostar och begagnade akvarier är ju inte guld värda direkt. Kalkylen på kostnader och besvär för att skicka jämfört med vad man får för akvariet är knappast lysande.

 

När det sen gäller annan utrustning som inte är lika känslig som ett akvarium så visst kan man skicka. Men det är lite omständligt, man ska packa, transportera till nån inlämning, betala frakten, man ska lösa det med betalning och så finns ju risken att köparen inte är nöjd när denne ser vad som kommer i paketet. Allt detta gör ju att många drar sig för att skicka och hellre tar det hela direkt och personligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten har ett krav och det är att paketen inte skall vara större än att man kan kasta dem när de sorteras.

I de större anläggningarna går de på transportband. och de klarar inte mer än en viss bredd.

Större grejer får man skicka på en pall med ett lastbilsbolag och då är det helt andra fraktpriser.

Jag har betalat över 3000:- för en pall med sand jag skickade till Stockholm.

Men jag fick en ny pall med mer sand från München för några månader sedan för 1800:-.

Så rabatter är jätteviktiga när man har med fraktbolag att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Jag tror du kan skicka med bussgods de tar stora paket en kompis har skickat ett älgtorn från Halmstad till Hallstavik ochcdrt var inte litet även om det var ner monterat
Mvh Frank

-jag förstår verkligen inte en sak, i stort sett varenda pinal vi använder i vår kära hobby har redan skickats runt hela jordklotet, men så fan heller att man kan gå på posten(eller liknande) och lämna in ett paket för att skicka inom landet? -jag ska nu sälja ett 170l akvarium och har inga som helst problem att emballera det och skicka iväg?


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-30 at 00:38, Nito sa:

-jag förstår verkligen inte en sak, i stort sett varenda pinal vi använder i vår kära hobby har redan skickats runt hela jordklotet, men så fan heller att man kan gå på posten(eller liknande) och lämna in ett paket för att skicka inom landet? -jag ska nu sälja ett 170l akvarium och har inga som helst problem att emballera det och skicka iväg?

 

Jag förstår inte frågan. Vem är det du klagar på?

Privatpersoner som inte orkar skicka eller fraktbolagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...