Gå till innehåll

Belysning.


imre

Rekommenderade inlägg

2C0E1ACE-0EC4-42E4-B66B-DD100AD08D72.jpeg.e91fbb39a3db68d3e2b26a78ff4fa801.jpegHej! har en 80l kar med koraller och fiskar. allt funkat bra på 3månader men jag är fortfarande osäker om jag har fått rätt belysning. har ändrat det hundra gånger och känns fortfarande att det är inte rätt på nåt vis. har den här lampan : http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-50-led 

och har köpt några dagar sen en control för belysningen:

http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-controller

 

det finns möjlighet att sätta 5 olika tider i olika ljus nivåer på 2 kanal.

just nu har jag det så:

 

PS: 1=5%ljus uppgång

 

kl 8:30 blå 10 ( 50%)   vit 0 (0%)

kl 10:00 blå 15 (75%)  Vit 9 (45%)

Kl 12:00 blå 10 (50%). Vit 13 (65%)     

kl 18:00 blå 13 (65%).  Vit 10 (50%)

kl 22:00 blå 0 vit 0 blir helt mörkt fram till nästa morgon.

 

lampan är 13cm från vatten utan. har mest lps, mjukkoraller. inga sps

borde jag höja styrkan på lampan eller sänka?! hoppas få bra tips

 

 

 

mvh 

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, imre sa:

2C0E1ACE-0EC4-42E4-B66B-DD100AD08D72.jpeg.e91fbb39a3db68d3e2b26a78ff4fa801.jpegHej! har en 80l kar med koraller och fiskar. allt funkat bra på 3månader men jag är fortfarande osäker om jag har fått rätt belysning. har ändrat det hundra gånger och känns fortfarande att det är inte rätt på nåt vis. har den här lampan : http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-50-led 

och har köpt några dagar sen en control för belysningen:

http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-controller

 

det finns möjlighet att sätta 5 olika tider i olika ljus nivåer på 2 kanal.

just nu har jag det så:

 

PS: 1=5%ljus uppgång

 

kl 8:30 blå 10 ( 50%)   vit 0 (0%)

kl 10:00 blå 15 (75%)  Vit 9 (45%)

Kl 12:00 blå 10 (50%). Vit 13 (65%)     

kl 18:00 blå 13 (65%).  Vit 10 (50%)

kl 22:00 blå 0 vit 0 blir helt mörkt fram till nästa morgon.

 

lampan är 13cm från vatten utan. har mest lps, mjukkoraller. inga sps

borde jag höja styrkan på lampan eller sänka?! hoppas få bra tips

 

 

 

mvh 

Hej

jag tycker du ska sänka det vita för det är väldigt högt det du kör nu

jag personligen kör knappt nåt vitt alls typ 2% och fullt på blått på mina radion det blir så mycket bättre färger på koraller

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, mcjagg said:

Hej

jag tycker du ska sänka det vita för det är väldigt högt det du kör nu

jag personligen kör knappt nåt vitt alls typ 2% och fullt på blått på mina radion det blir så mycket bättre färger på koraller

mvh Frank

jag tycker att man ska ha mera vitt på dagtid än 2% men hur mycket exakt med min Aqua medic lampan vet jag ej än.

 

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, imre sa:

jag tycker att man ska ha mera vitt på dagtid än 2% men hur mycket exakt med min Aqua medic lampan vet jag ej än.

 

mvh

Hej

det är en smak sak det vita är endast för våra ögon och för fiskarnas färger korallerna vill ha blåljus och jag tycker korallerna är så mycket finare i färgerna då

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mcjagg said:

Hej

det är en smak sak det vita är endast för våra ögon och för fiskarnas färger korallerna vill ha blåljus och jag tycker korallerna är så mycket finare i färgerna då

mvh Frank

Om jag skulle dra ner dagljus helt till exampel till 2procent då blir allting bara för mörkt. jag tror att din lampa funkar säkert bra på det sättet men för mina ögon blev det för mörkt med Qube 50 lampan..

 

jag gjorde lite ändringar nu:

 

8:30-10   blå 50% vit 0%

10-12.     blå 100% vit 25%

12-18.     blå 100% vit 50%

18-22      blå 100% vit 35%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag det ser lite väl ut som discorum när man har för mycket blå och inget vitt. Visst ser korallerna snygga ut när de lyser i olika neonfärger men jag gillar att det ska se lite mer naturligt ut..

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är med dig. Det ser ganska konstigt och nästan lite plastigt ut med en ljusbild som har högsta fokus på blått och violett. Det tar ut spännande färger ur korallerna och mycket annat med i akvariet, men det dränker andra färger och kan även få det att se lite sterilt ut.

 

Det ljuger även lite också, det är tacksamt att belysa med ljus som inte har våglängderna som reflekterar de sakerna i akvariet vi inte vill se. Så akvariet ser bättre ut ofta med sådant här ljus än det egentligen gör, då halvdöda alger och cyano försvinner i princip från ögat. Det gör att många riktigt fina akvarier kan se riktigt trista ut om solen faller på de innan ljuset satts på tex. Det är både en för och nackdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...