Gå till innehåll

Tips på algmedel?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har tyvärr fått fruktansvärt mycket gröna trådalger, och börjar bli ganska trött på att plocka dem. Tänkte därför höra om det finns något bra algmedel mot dem? Var inne på tritons och drakfiskens hemsida men kunde inte hitta nåt.

 

Sen undrar jag även om det går att köpa nya magneter till vanliga Tunze-pumpar, isåfall var? Av någon konstig anledning så har magenen rostat i ena kanten.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, Richard_22 said:

Sen undrar jag även om det går att köpa nya magneter till vanliga Tunze-pumpar, isåfall var? Av någon konstig anledning så har magenen rostat i ena kanten.

Iaf tyska webbutiker bör sälja dem. Men är du säker på att rosten kommer inifrån magneten (pga sprucken plast) och inte utifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

En sjöborre eller två låter som ett bra alternativ. Klarar de sig även när det är tomt på alger? Eller behöver de något speciellt foder?
Har faktiskt ingen aning vad algtillväxten beror på, finns det vissa orsaker som är vanligare än andra? Det var inte så länge sedan jag mätte och då såg allt ok ut.

Angående Tunze-magneten så är jag väldigt säker på att rosten kommer inifrån, magneten var alldeles rostig när jag lyfte ur den ur akvariumet. Ska kika på länken, tack så länge!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Alla värden var bra" - det kan vara såhär att du under en längre tid haft för lite städpatrull och bristande underhåll varpå näringen i vattnet ökat. När algerna väl tar fart så hinner de absorbera och ackumulera näring fortare, så när du mäter no3 och po4 då finns där inte särskilt mycket fritt i vattnet då algerna suger upp det.

Som någon redan skrivit är mer städpatrull antagligen bästa lösningen. Dock i kombination med att rensa alger för hand ett tag, de vanligaste snäckorna och räkorna tar inte alger när de vuxit sig långa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, uppskattar det!

Nu har två sjöborrar iallafall flyttat in, dock inte diadema, utan två andra arter som jag inte kan namnet på. Ringde och pratade med dem på Triton och då föll valet på dessa. Har även fyllt på med ett gäng snäckor.
Måste dock fråga om det är normalt att det fastnar små stenar på sjöborren? Släppte ner dem i gruset/sanden, den ena var väldigt snabb iväg, medan den andra tog det väldigt lugnt. Trivs de bättre uppe på den levande stenen så att jag ska försöka hjälpa den långsamma dit?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

vissa arter kamouflerar sig med diverse saker i karet tex knappar är vanligt så bli inte förvånad om de bär runt på en massa saker

den går dit den vill du behöver inte hjälpa de 

Med vänliga hälsningar Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte fastbultat i revet så hamnar det förr eller senare på borren
Man får nästan magsår på att limma fast samma fragg om och om igen på stenen bara för att borren puttar lös dem. Där är Diadema mycket gracilare än t ex Mespilia...

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...