Gå till innehåll

Finns det någon räddning?


pepi

Rekommenderade inlägg

Har blivit erbjuden att köpa ett våldsamt misskött saltvattenakvarium. Vad är chansen att få till akvariumet och att få bort alla alger och inte riskera att det blir nåt helvete I framtiden? Tanken är att behålla en del av tekniken och stenen och föra över det till ett annat akvarium. Vad gör man?

received_10155757211183208.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ut som mitt karantänskar tills nyligen! :-p Om trådalgerna lever har de troligen tagit upp all fosfat ur vattnet (men testa för säkerhets skull), och då borde inte stenen innehålla någon fosfat som kan läcka. Det mesta av algerna på stenen kan du nog plocka bort för hand, sätt sedan i t ex sjöborrar som tar resten. Om det växer trådalger på sanden är det nog inte värt att spara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag däremot tror att stenen innehåller en hel del fosfat du får jobba med. Sanden skulle jag slänga.

Börja med att rensa och töm akvariet. Borsta ren stenen under rinnande kranvatten och lägg den med en av pumparna i en hink med vanligt vatten.

Ta ett fosfatvärde efter ett par dagar så får vi se sen hur du bör fortsätta.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar bryr sig inte särskilt mycket om nitrat och fosfat, de kan leva och trivas hur bra som helst ändå.

 För koraller däremot är det troligtvis en ren giftbomb, och för alger är det troligtvis en godisbutik. Det beror på om stenen tagit åt sig en massa näring (troligt), eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, stigigemla said:

Jag däremot tror att stenen innehåller en hel del fosfat du får jobba med.

Varför tror du det? Säger inte att du har fel, är bara nyfiken på hur du resonerar...

 

Jag tänker så här: om algerna tar upp fosfat från vattnet så bör eventuell fosfat i stenen redan ha lakats ur (eller aldrig anrikats). Sen kan det förstås finnas olika undantagsfall, t ex att fosfatrik sten nyligen satts i så att ovanstående processer fortfarande är pågående, eller att algernas fosfatupptag hämmas av brist på något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger växer inte i ett tjockare lager än att de får ljus undertill. Och jag tror nitrat och fosfat i ett sådant akvarium räcker till det många gånger om.

Jag har ju viss liten erfarenhet om hur det brukar vara från mina kunder.  Precis som Daniel säger brukar det vara.

Den algmängden vi ser kan vara ungefär vad man skördar från en algreaktaor varannan vecka men akvariet kan ha gått så ett par år.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liten erfarenhet av att slutföra ett sådant här projekt. Men om jag gett mig på det så hade jag följt Stigs råd och tagit ut sanden, jag vill nog inte ställa mig bakom orden att slänga den dock. Det finns väl egentligen ganska mycket sand kvar i haven, men det tar ändå emot att slänga en resurs som tagits från andra sidan globen. Men jag har inget bra sätt att göra rent den att delge åt dig. Så gör vad som känns bäst med den.

 

Hur är djurlivet i stenen idag? Är det helt dött eller finns där ormstjärnor, maskar och pods?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, mikoto sa:

Jag har liten erfarenhet av att slutföra ett sådant här projekt. Men om jag gett mig på det så hade jag följt Stigs råd och tagit ut sanden, jag vill nog inte ställa mig bakom orden att slänga den dock. Det finns väl egentligen ganska mycket sand kvar i haven, men det tar ändå emot att slänga en resurs som tagits från andra sidan globen. Men jag har inget bra sätt att göra rent den att delge åt dig. Så gör vad som känns bäst med den.

 

Hur är djurlivet i stenen idag? Är det helt dött eller finns där ormstjärnor, maskar och pods?

Sanden kommer kasseras, ser ingen nytta av att ha den kvar och att rengöra den är ett projekt jag inte ger mig in på. 

Har ingen aning om djurlivet faktiskt. Vet att det finns en Koran juvenile, en frökenfisk och en ormsjöstjärna, nåt mer vet jag inte. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...