Gå till innehåll

TRIDACNA MAXIMA 12-15CM


Hella42

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har nyss köpt en Tridacana mussla ganska stor, har haft 2 mindre förr men dom dog hastigt,

Värderna är

kh 9 lite högt 

no3 5ppm

ca 480

mg 1490

ph 4 hanna checker phosphorus

 

belysning Hydra 52 hd

2 st keeyleed  

har både banangylta och wrasse :)

dock åxå gul kirurg som kan irritera har jag hört

 

va tror ni, kommer den överleva nån månad eller nått  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslor kan vara knepiga men jag har tre stycken som går väldigt bra och med samma förutsättningar som du, KH 7-9, Ca 400 - 440, Mg 1200 - 1400, pH 8,2-8,4, NO3 - 1-10 samt PO4 mellan 0 till 0,1 (Hanna low Phosphate) Har både gula och andra gyltor utan problem. Belysning - något liknande din.

 

I mitt gamla Percula 120 lyckades jag inte så bra med musslor utan någon synbar anledning. Vad du skall titta efter är om du har pyramidsnäckor (små snäckor som ser ut som pyramider). För mycket borstmaskar kan också vara ett problem. Inte säker på det sista men har en känsla av att de stör fastsättningsmekanismen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag sladda in med en musselfråga oxå?
Maxima vill väl fästa sig på stenen medan t ex Squamosa (och Derasa?) vill sitta i sanden. Hur noga är det? Är de lite individer och även en Maxima kan vara nöjd på sanden eller är det dömt i längden att sätta dem på "fel" underlag?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Hella42 sa:

Min står på botten men har en musselhållare under sig  . Den har stått så nu i ett par dagar och jag undrar om den kommer sätta sig fast ? Ser den ok ut ? Öppnar dom sig mer eller är det olika ?

image.jpg

Ser bra ut ! Den kommer nog öppna sig mer och mer hela tiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-09 at 14:25, BatmanGefle sa:

Får jag sladda in med en musselfråga oxå?
Maxima vill väl fästa sig på stenen medan t ex Squamosa (och Derasa?) vill sitta i sanden. Hur noga är det? Är de lite individer och även en Maxima kan vara nöjd på sanden eller är det dömt i längden att sätta dem på "fel" underlag?

Sent using Jedi mind-trick.
 

 

Jag har förstått att det kan vara individuellt men generaliserar man så har du helt rätt. Crocea är extrem då den "gräver" ner sig i sten genom att fräta på underlaget. Exakt hur fel det är att ha Maxima på sand vågar jag inte svara på, ofta har man ju bara ett par centimeter sand så då kan den fästa mot glaset.

 

Helen: ge det tid, precis som med koraller kan det ta flera dagar eller ännu längre innan de vare sig fäster eller öppnar helt :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



 
Jag har förstått att det kan vara individuellt men generaliserar man så har du helt rätt. Crocea är extrem då den "gräver" ner sig i sten genom att fräta på underlaget. Exakt hur fel det är att ha Maxima på sand vågar jag inte svara på, ofta har man ju bara ett par centimeter sand så då kan den fästa mot glaset.


Så en Maxima, som vanligtvis vill sitta på sten, behöver egentligen bara nåt att fästa på om den kan vara nöjd att fästa på glaset? Då skulle en platt bit levande sten på botten/i sanden vara ok då?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, BatmanGefle sa:


 

 


Så en Maxima, som vanligtvis vill sitta på sten, behöver egentligen bara nåt att fästa på om den kan vara nöjd att fästa på glaset? Då skulle en platt bit levande sten på botten/i sanden vara ok då?

Sent using Jedi mind-trick.
 

 

 

Ja absolut, det är därför musselhållare finns. En bit sten är exakt samma sak :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja den ser inte direkt glad ut.

Jag tror ni pillat på den lite för mkt och stressat den i onödan. 

 

En döende mussla blir snart angripen av fiskar. Maskar  sniglar mm. Och köttet börjar släppa från skalet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...