Gå till innehåll

Returpumps Kalkylator


Frecar

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Efter 30 års frånvaro av saltvattensakvarium så har lusten kommit tillbaka, jag är i projektstadiet och sitter och försöker lista ut vilken/vilka returpumpar jag ska välja. Mycket har hänt sedan jag och min far hade saltvattensakvarium så jag känner mig som en total nybörjare.

 

På nätet hittade jag en returnpump calculator (se länk), mitt bekymmer är att jag vill ha sumpen i källaren och akvariet i utbyggnaden som ska göras, det skulle innebära en tryckhöjd på 4 meter och en vertikallängd på ca 10 meter. Jag upplevde kalkylatorn bra men saknade en del pumptillverkare.

Ni som är proffs på detta, vet ni någon annan kalkylator som fungerar bättre, eller har ni en bra "lathund" för hur jag kan räkna ut det själv?

I länken ser ni det alternativ som jag upplevde blev bäst, men ni kan säkert hitta ett mycket bättre förslag för mig:-)

Tacksam för vägledning.

/Fredric

 

http://reefcentral.com/calc/hlc2.php?submitted=1&VerticalLength=13&HorizontalLength=32&PipeDiameter=2&PumpID=130&Elbows90=4&Elbows45=0&GateValves=0&BallValves=2&Couplings=2&CheckValves=1&Exits=2&Entrances=1

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Ahh, finns det en livslevande kalkylator, det var inte dåligt!

Inser att jag inte skrivit att akvariet är ca 1200 liter och det ska inte vara 10 meter vertikalt utan vågrätt.

@Slanten Om du tittar på länken vad tror du om uträkningen, jag tänker 2 pumpar för  att få bra flöde men även för redundans?

Tack

/Fredric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej @Frecar och välkommen till guiden! Det är för vackert väder för att räkna imorgon, men jag tror att jag kan få till nått på fredag om det är ok.

Vill gärna få lite mer info om hur du tänkt.

 

Är det 4 meter mellan vattenytan i returfacket och akvariets vattenyta?

Är rörets totallängd 10 meter?

Skummarens kapacitet är det som avgör flödet till sumpen. Det behövs inte mer vatten än skummaren sväljer. Så hur stort flöde vill din skummare ha?

Ska pumparna kopplas in på samma rör som sen går upp till akvariet?

Är det det pumpmärket du vill ha?

Tycker du ska slopa backventilen, den kommer börja läcka efter några månader och ger bara falsk säkerhet.

Vill du ha vinklar eller böjar? (Tvära böjar eller mjuka, dyrare, böjar)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en superbra prioritering med frisk luft och solsken:-)

Jag har inte speciellt bråttom eftersom det ska ingå i ett utbyggnadsprojekt av huset.

 

Avståndet från sumpens vattenyta till akvariets vatten yta är ca 4 meter (inte mer).

Den totala längden på röret är ca 14 meter och min tanke är att köra 2 rör till pumparna, dvs var sitt rör. Men om det finns nackdelar med det så kan jag givetvis ändra på det.

För att göra livet enklare har jag tittat på en Dreambox med en Bubble King deluxe 250 internal som kan hantera 1200-4000 liter vatten i timmen.

Som retur tänkte jag använda 2st Synergy reefs shadow overflow box som kan hantera upp till 9500 liter i timmen styck.  

Jag har inte alls bestämt mig för pumpmärke utan vill med denna uträkningen komma underfund med vilka alternativ jag kan välja mellan.

Jag hoppar backventilen och använder mig av mjuka böjar för att minimera motståndet.

 

Vad finns det mer att göra för att minimera motstånd och maximera säkerhet?

Anledningen till att jag vill överdimensionera och ha dubbla säkerheter är att mitt sista akvarium sprack och 500 liter saltvatten rann ut över parketten:-O

/Fredric

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag räknat lite. Den höga tryckhöjden gör det lite klurigt att få till det hela.

Du ville ha två rörsystem, men vi kommer upp i så höga flöden redan med en enda pump så jag föreslår att du använder ett rör upp och ett T-styck nere vid pumparna. En ventil över varje pump för att kunna välja vilken pump som ska användas.

 

Systemet jag räknat på är totalt 14 m långt och har en tryckhöjd på 4 m. Det är 4 böjar, en plus en kulventiler.

 

Om vi börjar med Royal Exclusive RD3-230W ger en pump ca 6700 l/h med en rördimension på 50 mm. Detta är nog ditt bästa val.

 

 

Nästa pump är en Jebao DCT-15000 från Fish-street.com

Den är lite klenare och kommer därför jobba nära sin maximala förmåga och är därför mer känslig för ökade tryckfall (tex påväxter i rören). Men om man kör med bägge pumparna samtidigt i samma rör får man högre flöde och ett mer stabilt system.

Flödet för en pump blir ca 2700 l/h

Flödet för två pumpar blir ca 4500 l/h. Detta är mitt andraval.

 

 

Om vi ska ta en av pumparna som Lasse föreslog blir det en EasyPumpe 30.000l/h:

Den ger ca 11500 l/h med 50mm-rör. Tyvärr är hastigheten i röret alldeles för högt så du får nog ta 63mm-rör eller grövre för att få ner hastigheten lite. Detta är mitt tredje val, men långt ner på listan...

 

Hoppas att du hänger med och får nytta av detta. Fråga på eller kom med ändringsförslag, så ska vi nog få till detta :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Slanten

Tack för uträkningen!

Om jag förstår alternativ 1 rätt så innebär det att en pump går och den andra är avstängd tills jag vill använde den?

Min ambition är att kunna vara bortrest när en pump går sönder och inte få hjärtattack utan veta att en pump fortfarande går.

Kan jag göra det med ett rör?

Eller är det bättre att ha 2 rör och köra pumparna på lägre effekt och den dagen jag är bortrest och pumpen går sönder så kan jag öka effekten till max vi en controller tills jag är hemma och bytt den trasiga pumpen?

/Fredric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag förutsättningarna. 

Vid fallet när man kör med ett rör och två pumpar som går samtidigt: Om en pump går sönder kommer vattnet gå enklaste vägen och det är från pumpen som går bakvägen genom den havererade pumpen. Antagligen kommer det bli väldigt dåligt flöde upp till akvariet. 

Så du får köra två rör istället.

 

I första hand tycker jag att du ska välja RD3, både med tanke på den höga kvaliteten och lämpliga värden. Jebao kommer vara väldigt svårstyrd och EasyPumpe är alldeles för kraftfull (men det funkar, inget snack om saken.) Så det är väl egentligen ekonomin och driftsäkerheten som får styra.

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...