Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Dimorb

Temperaturskillnader på kalibreringsvätska, vad kan man förvänta sig för problem?

7 inlägg i detta ämne

Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen.

Exempel:

Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben?

Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan?

Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma värde som i akvariet för jag tänkte det kunde ge mig felmarginalen på proben men temperaturen borde det fungera för att säkerställa hur rätt/fel proben visar?

Ytterligare problem när jag skulle kalibrera.. kalibreringsprocessen tar för lång tid så vätskan hinner sjunka från den uppvärmda temperaturen till låg temperatur. Vad gör man?

@Lasse @Sjöfartsmuseet Akvariet

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ph i kalibreringsvätskor höjs när temp sjunker. kollar på min kalibrering nu och den har ph 7,01 vid 25 och 7,03 vid 20 grader. alltså skulle din ha felat ca 0.01 med bara ett par graders skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i och för sig ingen profilux men jag gör så här:

1. Ställ kalibreringsvätskorna i det rum pH- metern är. Vänta en dag.

2. Häll upp en halvliter osmosvatten.

3. Mät temperaturen och beräkna vilket pH testvätskorna har vid den temperaturen.

4. Skölj pH- proben noga i osmosvattnet. 

5. Mät i pH 7 och justera in mätaren så att den visar ditt beräknade värde. Gör ren elektroden först i rengöringsvätska först om det är minsta beläggning på den.

6. Skölj elektroden noga i osmosvattnet.

7. Mät i pH 9 och justera in mätaren.

8. Skölj elektroden i osmosvatten.

9. Mät i pH 7. Har värdet ändrat sig så justera in det och gör om punkt 6 till 9.

Har du någon gång flyttat elekrtoden utan att skölja den i osmosvatten så släng den testvätskan som blivit förorenad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör det ännu enklare - jag låter bara mina kalibreringsvätskor flyta i sumpen i en timme. Sedan använder jag dem och om jag vill vara finkänslig anpassar givet ph till den temperature min temperaturelektrod visar. Men 1 grad ger ngt fel på några hundradelar - spelar roll för oss ?

MVH Lasse

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, Lasse sa:

Jag gör det ännu enklare - jag låter bara mina kalibreringsvätskor flyta i sumpen i en timme. Sedan använder jag dem och om jag vill vara finkänslig anpassar givet ph till den temperature min temperaturelektrod visar. Men 1 grad ger ngt fel på några hundradelar - spelar roll för oss ?

MVH Lasse

Så gör jag också.

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är frågan hur exakt termometer man använder och hur man kan lita på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-13 at 12:11, Dimorb sa:

Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen.

Exempel:

Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben?

Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan?

Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma värde som i akvariet för jag tänkte det kunde ge mig felmarginalen på proben men temperaturen borde det fungera för att säkerställa hur rätt/fel proben visar?

Ytterligare problem när jag skulle kalibrera.. kalibreringsprocessen tar för lång tid så vätskan hinner sjunka från den uppvärmda temperaturen till låg temperatur. Vad gör man?

@Lasse @Sjöfartsmuseet Akvariet

En gradskillnad på 2 grader spelar ingen roll alls. Det minimala mätfelet som  2 grader ger kan du ej detektera med ens den bästa elektrod(ja, jo, kanske med en elektrod för 5000kr inkl en ph dator för samma summa..kanske).... Utan att slå upp det nu, tror jag det handlar om under 0.01 i pH det handlar om, om ens det!

En ph probe av inte bästa kvalitet och ej ny, har inte sällan just detta mätfel. Du får antingen köpa en ny ph elektrod om du vill toppa precisionen, och kanske köpa en bättre. Den bästa jag testat för "amatörer" är Neptunus system lab-grade. Andra jag provat, som inte är labgrade, eller "för billiga" är inte bättre än så här. Tänk på att fabrikanterna gör såklart inte sina egna elektroder, utan köper "färdiga" o sätter sin label på bara. Så allt handlar om vad den kostar, kvaliten. med elektroder är det definitivt så att man får vad man betalar för. 

Sen kan man förvisso diskutera om vi behöver större noggrannhet än 0.1 pH för att bara mäta ph i karet. Personligen anser jag inte det. 

/Jonas

Kollade upp det: Jag hade ganska rätt: En temp skillnad på 2 grader ger en skillnad i pH visning på 0.007. Dvs helt försumbart. 

Redigerad av jonasroman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu