Gå till innehåll

Temperaturskillnader på kalibreringsvätska, vad kan man förvänta sig för problem?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen.

 

Exempel:

 

Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben?

 

Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan?

 

Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma värde som i akvariet för jag tänkte det kunde ge mig felmarginalen på proben men temperaturen borde det fungera för att säkerställa hur rätt/fel proben visar?

 

Ytterligare problem när jag skulle kalibrera.. kalibreringsprocessen tar för lång tid så vätskan hinner sjunka från den uppvärmda temperaturen till låg temperatur. Vad gör man?

 

@Lasse @Sjöfartsmuseet Akvariet

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i och för sig ingen profilux men jag gör så här:

1. Ställ kalibreringsvätskorna i det rum pH- metern är. Vänta en dag.

2. Häll upp en halvliter osmosvatten.

3. Mät temperaturen och beräkna vilket pH testvätskorna har vid den temperaturen.

4. Skölj pH- proben noga i osmosvattnet. 

5. Mät i pH 7 och justera in mätaren så att den visar ditt beräknade värde. Gör ren elektroden först i rengöringsvätska först om det är minsta beläggning på den.

6. Skölj elektroden noga i osmosvattnet.

7. Mät i pH 9 och justera in mätaren.

8. Skölj elektroden i osmosvatten.

9. Mät i pH 7. Har värdet ändrat sig så justera in det och gör om punkt 6 till 9.

 

Har du någon gång flyttat elekrtoden utan att skölja den i osmosvatten så släng den testvätskan som blivit förorenad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör det ännu enklare - jag låter bara mina kalibreringsvätskor flyta i sumpen i en timme. Sedan använder jag dem och om jag vill vara finkänslig anpassar givet ph till den temperature min temperaturelektrod visar. Men 1 grad ger ngt fel på några hundradelar - spelar roll för oss ?

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Lasse sa:

Jag gör det ännu enklare - jag låter bara mina kalibreringsvätskor flyta i sumpen i en timme. Sedan använder jag dem och om jag vill vara finkänslig anpassar givet ph till den temperature min temperaturelektrod visar. Men 1 grad ger ngt fel på några hundradelar - spelar roll för oss ?

 

 

MVH Lasse

 

Så gör jag också.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-13 at 12:11, Dimorb sa:

Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen.

 

Exempel:

 

Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben?

 

Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan?

 

Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma värde som i akvariet för jag tänkte det kunde ge mig felmarginalen på proben men temperaturen borde det fungera för att säkerställa hur rätt/fel proben visar?

 

Ytterligare problem när jag skulle kalibrera.. kalibreringsprocessen tar för lång tid så vätskan hinner sjunka från den uppvärmda temperaturen till låg temperatur. Vad gör man?

 

@Lasse @Sjöfartsmuseet Akvariet

 

 

En gradskillnad på 2 grader spelar ingen roll alls. Det minimala mätfelet som  2 grader ger kan du ej detektera med ens den bästa elektrod(ja, jo, kanske med en elektrod för 5000kr inkl en ph dator för samma summa..kanske).... Utan att slå upp det nu, tror jag det handlar om under 0.01 i pH det handlar om, om ens det!

 

En ph probe av inte bästa kvalitet och ej ny, har inte sällan just detta mätfel. Du får antingen köpa en ny ph elektrod om du vill toppa precisionen, och kanske köpa en bättre. Den bästa jag testat för "amatörer" är Neptunus system lab-grade. Andra jag provat, som inte är labgrade, eller "för billiga" är inte bättre än så här. Tänk på att fabrikanterna gör såklart inte sina egna elektroder, utan köper "färdiga" o sätter sin label på bara. Så allt handlar om vad den kostar, kvaliten. med elektroder är det definitivt så att man får vad man betalar för. 

 

Sen kan man förvisso diskutera om vi behöver större noggrannhet än 0.1 pH för att bara mäta ph i karet. Personligen anser jag inte det. 

 

/Jonas

 

Kollade upp det: Jag hade ganska rätt: En temp skillnad på 2 grader ger en skillnad i pH visning på 0.007. Dvs helt försumbart. 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 20.5.2018 at 15:12, jonasroman sa:

En gradskillnad på 2 grader spelar ingen roll alls. Det minimala mätfelet som  2 grader ger kan du ej detektera med ens den bästa elektrod(ja, jo, kanske med en elektrod för 5000kr inkl en ph dator för samma summa..kanske).... Utan att slå upp det nu, tror jag det handlar om under 0.01 i pH det handlar om, om ens det!

 

En ph probe av inte bästa kvalitet och ej ny, har inte sällan just detta mätfel. Du får antingen köpa en ny ph elektrod om du vill toppa precisionen, och kanske köpa en bättre. Den bästa jag testat för "amatörer" är Neptunus system lab-grade. Andra jag provat, som inte är labgrade, eller "för billiga" är inte bättre än så här. Tänk på att fabrikanterna gör såklart inte sina egna elektroder, utan köper "färdiga" o sätter sin label på bara. Så allt handlar om vad den kostar, kvaliten. med elektroder är det definitivt så att man får vad man betalar för. 

 

Sen kan man förvisso diskutera om vi behöver större noggrannhet än 0.1 pH för att bara mäta ph i karet. Personligen anser jag inte det. 

 

/Jonas

 

Kollade upp det: Jag hade ganska rätt: En temp skillnad på 2 grader ger en skillnad i pH visning på 0.007. Dvs helt försumbart. 

 

 

Tack Jonas.

Då får vi se om jag ger mig ut på jakt efter en ny pH elektrod. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Vänta nu. Mätte du pH i kalibreringsvätsksn med din probe innan du gjort en ny kslibrering? 

 

MVH Lasse 

Har inte gjort en kalibrering. Skulle bara se skillnaden i kalibreringsvätskan och akvariet för att se hur stor differens det var mellan de olika värdena vid den aktuella temperaturen. Reagerade då på att det var så "stor" skillnad och undrade om det hade med temperaturskillnaden i mellan akvariet och kalibreringsvätskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan du inte göra - det säger ingenting - bara att du behöver kalibrera om din probe. Du måste utgå ifrån att dina standarder visar rätt och - att din probe (med gällande slitage och kalibrering visar fel). Gör en kalibrering bara och skaffa ny kalibreringsvätska till nästa kalibrering. Om temp sjunker under kalibreringen - spelar ingen praktisk roll. ProfiLux har en nedräkning av kalibreringstiden och överskrids den så går det inte att kalibrera och man får köpa en ny elektrod. Av alla elektroder jag testat så är GHL´s prober i toppen - även bättre än många dyrare. Har dock aldrig provat Apex proberna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse fråga var mkt relevant. Jag missade att fråga det, eller förutsatte att du hade kalibrerat och DÅ efter ny test i kalibreringsvätska fick en avvikelse på 0.12. Men om du inte gjorde så utan bara mätte rätt o slätt innan kal, så kan du ju såklart få vad som helst, för du har ju inte kalibrerat än. Det är ju inte alls ovanligt med ett fel på 0.1-0.2 mellan två kalibreringar. 

 

det kan va på sin plats o förklara varför vi har temp.kompensering. Det finns två sätt(kanske fler) på vilken tempen påverkar en pH-mätning

1) Dels ändrar sig vätskans ph värde i sig, för jonerna rör sig snabbare vid mer värme, och då  dissociserar det loss mer H joner från H2O, dvs pH värdet sjunker med stigande temp. Men denna ph sänkning är egentligen falsk, för om du tex har ett helt rent RO vatten vid temp 25gr, så har ju det pH 7.00. Om du höjer tempen på detta vatten till X grader, får det ett ph mätt med elektrod på kanske 8.12 säger vi. MEN trots det är vattnet inte basiskt, för det är bara en "falsk" info då vätejonerna dissocierar lättare loss från vattnet. Därför är vätskan fortfarande neutral. Man skall alltså inte mäta pH i en vätska vid annan temp än 25 om man skall få ett korrekt värde. Det är helt enkelt så pH är definierat. 

2) Sen ändras elektrodens beskaffenhet med så den fungerar lite olika vid olika temperaturer. 

 

För båda dessa orsaker till felaktigt visat pH vid en annan temp än 25 gr, kompenserar en ph dator för som har temp.kompensation. Men genom att som sagt låta kalibreringsvätskan vara 25gr, behöver du inte aktivera tempkompensationen just när du kalibrerar. 

 

Sen i praktien, i våra fall, behöver du inte aktivera den sen heller, för karet ligger ju högst ngr grader ifrån 25gr, och då är det försumbart, de skeenden som jag beskriver ovan.

 

Mvh

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...