Gå till innehåll

Hjälp mig besegra algerna!


Richard_22

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, Richard_22 sa:

 


Nej, inte diadema. Triton rekommenderade andra borrar så jag körde på det. Det blev en Mespilia Globulus och en Tripneustes Gratilla.

Förövrigt så har algerna minskat litegrann. Det är främst de gröna som minskat, en del av dem har istället ersatts med något som ser ut som dino. Ska göra ett vattenbyte idag och rensa bort en del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Är nitraten fortfarande låg? Låter som du skulle kunna höja den långsamt, gärna med en liten dos per dag ett tag framöver(tills du kommer över typ 2ppm, då kan du hitta lagom dos för att ligga kvar där). Och sen vänta på att sjöborrarna gör sitt jobb och att akvariet ställer in sig :)

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nitraten fortfarande låg? Låter som du skulle kunna höja den långsamt, gärna med en liten dos per dag ett tag framöver(tills du kommer över typ 2ppm, då kan du hitta lagom dos för att ligga kvar där). Och sen vänta på att sjöborrarna gör sitt jobb och att akvariet ställer in sig
 
/ David 


Det vet jag inte, men kan göra en mätning idag eller imorgon.
Ja det kanske inte är sådan dum idé att försöka höja det, om jag har tur så löser det en del av problemet.

Det kan inte ha någonting att göra med att jag inte har något filter av nåt slag? Hade ett kolfilter i förut men en av filterkuddarna som stoppar kolet från att åka ur gick sönder, så är tvungen att försöka leta reda på en ny alternativt göra en egen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎06‎-‎06 at 10:12, Richard_22 sa:

Nej, inte diadema. Triton rekommenderade andra borrar så jag körde på det.

Hade de inga hemma :) IMO är det de bästa borrarna - man ser dem ofta på reven i naturen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Richard_22 sa:

 


Det vet jag inte, men kan göra en mätning idag eller imorgon.
Ja det kanske inte är sådan dum idé att försöka höja det, om jag har tur så löser det en del av problemet.

Det kan inte ha någonting att göra med att jag inte har något filter av nåt slag? Hade ett kolfilter i förut men en av filterkuddarna som stoppar kolet från att åka ur gick sönder, så är tvungen att försöka leta reda på en ny alternativt göra en egen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Jag tror inte aktivt kol hjälper något nämnvärt mot trådalger. Det kan säkert ta bort färgämnen och annat ut vattnet, men just mot alger tror jag inte det spelar någon roll. Vi har knappt använt aktivt kol alls dom senaste 5 åren på museet :) 

 

Man kan ju se det så här: trådalger gillar samma saker som koraller, som ljus och lagom med näring. Se till att "göda" koraller och trådalger men se också till att trådalgerna äts upp fortare än de kommer tillbaka. Till slut har du glada koraller och inga trådalger.

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade de inga hemma IMO är det de bästa borrarna - man ser dem ofta på reven i naturen.
 
MVH Lasse


Tror faktiskt de hade Diadema hemma, vet inte varför de inte rekommenderade dem. Är de bättre på att tugga alger tro? Tycker dessa som jag har nu är lite slöa...

 
Jag tror inte aktivt kol hjälper något nämnvärt mot trådalger. Det kan säkert ta bort färgämnen och annat ut vattnet, men just mot alger tror jag inte det spelar någon roll. Vi har knappt använt aktivt kol alls dom senaste 5 åren på museet  
 
Man kan ju se det så här: trådalger gillar samma saker som koraller, som ljus och lagom med näring. Se till att "göda" koraller och trådalger men se också till att trådalgerna äts upp fortare än de kommer tillbaka. Till slut har du glada koraller och inga trådalger.
 
/ David 


Okej, då vet jag det iallafall.
Kanske helt enkelt är så att jag behöver ännu större städpatrull. Tycker jag köpt på mig ordentligt med snäckor mm men det kanske inte är tillräckligt.
Bra syn på det hela, låter ju väldigt rimligt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Richard_22 said:

Tror faktiskt de hade Diadema hemma, vet inte varför de inte rekommenderade dem. Är de bättre på att tugga alger tro?

Nackdelen med Diadema är att man kan sticka sig på dem, ingen rolig historia (taggarna går inte att dra ut). De lär även bli väldigt stora med tiden.

 

Quote

Tycker dessa som jag har nu är lite slöa... emoji28.png

Har du fortfarande kvar dinon? Kanske de inte gillar den, försök att suga bort den från trådalgerna så ofta som möjligt.

 

Quote

Kanske helt enkelt är så att jag behöver ännu större städpatrull.

Glöm inte heller att ta bort längre tofsar, ju kortare de är desto enklare blir de att beta av för djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...