Gå till innehåll

Hjälp mig besegra algerna!


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej, jag skulle verkligen behöva er hjälp!

Har fått så extremt mycket alger, såna här långa gröna som sitter fast som bara den i stenen. Ingen aning vad det beror på, har slarvat lite med vattenbyten men alla de här algerna pga det känns inte troligt...

 

Har plockat och plockat och plockat, men det lönar sig knappt då det fortfarande är så otroligt mycket kvar. Så jag skulle behöva hjälp med att hitta en lösning. Vad gör man? Och vad kan det tänkas vara som gör att de trivs så himla bra just i mitt kar? Är det till exempel något de gillar extra mycket så som högt fosfat eller liknande? Eller finns det ingen orsak som är rimligare än någon annan?

 

Köpte två st sjöborrar för några dagar sen, visst äter de men dels är algerna för långa och sen är det för mycket för att de ska kunna lösa problemet.

 

Så ös på med idéer å förslag, har nämligen ingen aning om vad jag ska göra.

 

Tack på förhand!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Richard_22 said:

Vad gör man?

Algätare är viktigt, liksom att algerna får konkurrens av andra organismer t ex kalkalger och koraller.

 

Quote

Och vad kan det tänkas vara som gör att de trivs så himla bra just i mitt kar? Är det till exempel något de gillar extra mycket så som högt fosfat eller liknande? Eller finns det ingen orsak som är rimligare än någon annan?

Trådalger gillar bland annat fosfat, nitrat, ammonium och ljus (extra solljus så här års kan kanske bidragit). Även på korallrev skulle det växa trådalger om de inte betades av, så det måste inte tyda på något större fel på vattnet.

 

Quote

Köpte två st sjöborrar för några dagar sen, visst äter de men dels är algerna för långa och sen är det för mycket för att de ska kunna lösa problemet.

Försök ta bort de långa trådarna manuellt. Det tar längre tid än bara några dagar innan du märker resultat av sjöborrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag också fick en plötslig uppblomstring av gröna trådalger från ingenstans i april, trots att jag redan hade en algätande kirurg, två sjöborrar, snäckor och eremiter. Enda "negativa" förändringen var att jag ökade ljusstyrkan. Fosfat var mellan 0-0,1ppm, nitrat 5ppm (sjönk sedan till omätbart när algerna tog upp det sista).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöhare. Men ha en plan för vad som händer sen när algerna är slut!

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ja, det är ju ett alternativ. Käkar dem fast algerna är hyfsat långa?

 

 

 

Om du har möjlighet ta gärna en bild på eländet så kan vi se vad du brottas med. Har du gjort några vattentester nyligen, främst då fosfat och nitrat? Vad har du för belastning och hur ser matningen ut?  

 

Insett att det ändå var ett tag sen jag gjorde några tester, men har tänkt göra det idag eller imorgon så får rapportera hur det ser ut då. Har 3 st blå chromis, 2 clowner, 2 kardinaler, 1 sixline wrasse och 1 kirurg, ett gäng eremiter och snäckor och 2 små sjöborrar. Matar 1-2 gånger per dag, växlar mellan vanligt pellets och fryst Artemia. Har även plankton åt korallerna som ges 2-3 gånger i veckan. Ett gäng bilder nedan.

 

7363a0b3cfc154199132a2f37782f11d.jpg

511f107c5c6629c3c7987a561e9f5c15.jpg

ecf3aff4adf3cc2dc801fd22d4ce27b3.jpg

16d228d5915872e63f737a41d824a307.jpg

 

 

 

 

data-ipsquote-username="Christian J" data-cite="Christian J" data-ipsquote-userid="4923" data-ipsquote-timestamp="1526254349">

Försök ta bort de långa trådarna manuellt. Det tar längre tid än bara några dagar innan du märker resultat av sjöborrarna.

 

 

Får försöka göra det isåfall!

 

 

Kan tillägga att jag också fick en plötslig uppblomstring av gröna trådalger från ingenstans i april, trots att jag redan hade en algätande kirurg, två sjöborrar, snäckor och eremiter. Enda "negativa" förändringen var att jag ökade ljusstyrkan. Fosfat var mellan 0-0,1ppm, nitrat 5ppm (sjönk sedan till omätbart när algerna tog upp det sista).

 

 

Hur löstes det problemet?

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Richard_22 said:

Hur löstes det problemet?

Det är fortfarande olöst. :-D

 

Mina algtrådar är för långa för att djuren skall vilja äta av dem, men samtidigt för korta för att jag skall kunna få grepp om dem. Skall skaffa fler sjöborrar, kanske även vänta tills algtrådarna växt ut mer så de lättare kan tas bort manuellt (ironiskt nog kanske det kräver mer näring så att de växer?). Vet inte om det hjälper att minska belysningen nu när skadan väl är skedd. Oavsett tar det nog sin rundliga tid, så tålamod behövs.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så för säkerhets skull att du gör ett par vattentester för att se främst vad nitrat och fosfat ligger på så att vi kan se vart de ligger. Håller med om att det krävs en stark städpatrull i ett akvarium oavsett näringsvärden, såvida att den inte är så stark och stor att det inte blir något kvar förstås ;) 

 

Kan ha missat men hur länge har du haft problemen? Finns inte alltid en quick fix för algproblem utan man får ha en massa tålamod och envishet för att bli av med många algblomningar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle precis ge mig in i tråden men upptäckte att @Christian J redan skrivit det jag tänkte skriva :) 

 

Snorklade förra veckan i Röda havet. Även på ett superfint korallrev trivs alger. Men dom får bara chans att växa till sig i tidvattenzonen där färre betare vågar sig upp. Så det behöver inte ha något med vattnet att göra. 

 

Ha lite tålamod och låt algätarna göra sitt jobb. Om det är långa alger kan man hjälpa till. Sätt en bit rör längst ut på sugsidan av slangen när du gör vattenbyte. Då kan du suga in algerna och sen sätta fingret mot och dra loss algerna(som sen sugs ut). 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Snorklade förra veckan i Röda havet. 

 

Sorry för trådkapning, får man fråga vart du åkte David? Har snorklat och vindsurfat mycket förr i Röda havet (Egypten och Israel) men har inte velat åka dit sedan barnen kom. Saknar dock snorklingen massor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, j0nas sa:

 

Sorry för trådkapning, får man fråga vart du åkte David? Har snorklat och vindsurfat mycket förr i Röda havet (Egypten och Israel) men har inte velat åka dit sedan barnen kom. Saknar dock snorklingen massor.

Vi var i Dahab, men gjorde även utflykter till Ras Muhammad och Blue Hole. Väldigt fina och lättillgängliga rev.

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salarias ramosus har funkat över förväntan hos mig. Tuggar alger för glatta livet om den hittar sånt och äter hela tiden. 

 

Matvrak, ball personlighet och fredlig mot sina kamrater i mitt akvarium...

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Gör så för säkerhets skull att du gör ett par vattentester för att se främst vad nitrat och fosfat ligger på så att vi kan se vart de ligger. Håller med om att det krävs en stark städpatrull i ett akvarium oavsett näringsvärden, såvida att den inte är så stark och stor att det inte blir något kvar förstås  
 
Kan ha missat men hur länge har du haft problemen? Finns inte alltid en quick fix för algproblem utan man får ha en massa tålamod och envishet för att bli av med många algblomningar.


Har väll pågått några månader. Fick en rejäl blomning av alger som sedan gav med sig och det började se riktigt bra ut, men sen kom de tillbaks för kanske 1,5 månad sen och sen dess har det bara blivit värre och värre.

Har iallafall tagit lite vattenprover nu. Salthalten är normal och ligger på 1,024 (ville utesluta att det var något fel där), pH på 8,2, fosfat på 0,08, och värdet som stack ut lite var nitrat då det var helt nollat.

Gjorde även ett vattenbyte i måndags och plockade en hel del alger, men sen dess så har korallerna inte sett så pigga ut. Vet inte riktigt vad det kan bero på heller.

/ Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som de som jag aldrig har lyckats med att bestämma mig för om det är alger eller ngt annat. Min strategi hade varit att mekaniskt ta bort så mycket som möjligt - höjt NO3 till 1 eller 2 och hållit det kvar där samt mer eremiter och diadema sjöborrar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Lasse said:

Det ser ut som de som jag aldrig har lyckats med att bestämma mig för om det är alger eller ngt annat.

Jag tycker det ser ut som trådalger täckta av dino(?).

 

Quote

Min strategi hade varit att mekaniskt ta bort så mycket som möjligt - höjt NO3 till 1 eller 2 och hållit det kvar där samt mer eremiter och diadema sjöborrar

Ja de långa tussarna borde vara lätta att rycka bort för hand så ofta man orkar med. Men hur höjer man NO3 utan att algerna genast tar upp det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på om det verkligen är 'rena' alger. Dessutom har han testat alla konv. knep utan framgång. Observera också rådet med sjöborrar och eremiter är intimt ihopkopplat med detta. I bland måste man utanför boxen för att lyckas. 

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Håller med om att det ser ut som trådalger med dino.
Vad menar du att det skulle vara om det inte är alger, Lasse?
Borde jag beställa något så att jag kan höja NO3, eller finns det risk att det bara blir värre?

Sjöborrar och eremiter har jag, tycker sjöborrarna är lite slöa men får ge dem lite tid...





Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Richard_22 sa:

Tack för era svar.

Håller med om att det ser ut som trådalger med dino.
Vad menar du att det skulle vara om det inte är alger, Lasse?
Borde jag beställa något så att jag kan höja NO3, eller finns det risk att det bara blir värre?

Sjöborrar och eremiter har jag, tycker sjöborrarna är lite slöa men får ge dem lite tid... emoji4.png





Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror algerna har levt loppan och tagit upp en massa nitrat :) Tror inte det blir värre av att tillsätta lite KNO3 per dag, så du får utslag på testet. 

I övrigt ser det ut som en bra längd på algerna för att suga ut med slang. Brukade köra sughävert med slang + kort bit rör i sugändan. Då kan man suga in algerna in röret, sen sätta fingertoppen på insuget och dra loss algen. Sen hänger den med ut.

 

/ David  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde jag beställa något så att jag kan höja NO3, eller finns det risk att det bara blir värre? 

 

Har det blivit bättre med nolla nitrat? 

 

Sök på femtielftemetoden. 

 

Om det ser ut som kombination - då är frågan var alg/dino/cyano slutar eller börjar. Observera att det finns många olika arter av bentiska Dino eller cyano. 

 

Om inte standardmetoder hjälper mot "kända" problem så kanske inte problemen är så "kända" som vi kan tro

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vilka sjöborrar - Diadema? 
 
MVH Lasse 


Nej, inte diadema. Triton rekommenderade andra borrar så jag körde på det. Det blev en Mespilia Globulus och en Tripneustes Gratilla.

Förövrigt så har algerna minskat litegrann. Det är främst de gröna som minskat, en del av dem har istället ersatts med något som ser ut som dino. Ska göra ett vattenbyte idag och rensa bort en del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...