Gå till innehåll

Funderingar över att ha akvarium i uterum


Slanten

Rekommenderade inlägg

I år ska jag bygga upp vårt uterum igen och utan ett kallt akvarium är det inte komplett. Så hörnet där ett eventullt akvarium placeras ska golvet förstärkas och en del uttag placeras. Planerat mått är 110x80 cm, höjd: 40 cm.

Men innan jag skrider till verket kan det vara bra att försöka förutse eventuella problem.

Det värsta kan väl vara reflexer i glaset från alla fönster. Nån som har erfarenhet av detta? Är det mycket besvärligt? Akvariet ska stå i ett hörn utan fönster, men taket blir kanalplast och alla tre väggarna i uterummet har stora glaspartier, så rummet blir väldigt ljust och akvariet mörkt i jämförelse. Frågan är om man ser nått i akvariet dagtid? Måste man sätta upp rullgardiner för att överhuvudtaget se nått i akvariet?

 

Nästa problem blir väl extrema temperaturväxlingar. Uterumet blir visserligen isolerat med glasull mellan reglarna, men det är allt. Fönstren är enkelglas, så sommartemperaturen i rummet kan bli tropisk. Akvariet och sumpen fär isoleras ordentligt och ett dubbelglas på frontrutan är nog bra. Kylaren placeras under golvet med varmluftsutblås ut i det fria. Till vintern stängs den ventilen och luften leds upp i uterummet istället (men den kommer antagligen endast gå när det är en solig/ljummen höst- eller vårdag. Dock får en doppvärmare eller två försöka hålla vattnet lagom varmt...

 

Några tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på samma sak, jag måste fixa ett uterum först :P . När jag vinterförvarade dammfiskar i mina föräldrars uterum (ganska välisolerat) så var det inga större problem att hålla temperaturen på 5~10° på vintern med bara ett litet elelement i rummet räckte. Däremot så blir det som sagt löjligt varmt när solen ligger på, så du lär behöva otroliga mängder ventilation. På sommaren måste det nog vara korsdrag med stora luckor dygnet runt. Det är nog bra att satsa på invånare som klarar varierande temperaturer.

 

Det optimala för att undvika reflexer lär vara att trycka upp karet mot ett fönster så man kan kolla på det som ett inbyggt kar när solen är uppe. Jag förvarade fisken i en damm så Jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut i akvarium tyvärr.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska lufta stolliga planer... så har jag ju funderat på hur det skulle bli med en salt damm. Hällkar kan det ju bo lite av varje i och det borde gå att göra nåt i den stilen. Problemet jämfört med en vanlig damm med guldfisk eller koi är ju det där att det helt inte ska regna i dammen för att inte späda ut den, om man inte vill lägga till salt när det regnat alltså. Tak, kanske genomskinlig plast alltså. Samt att det ju blir pengar fort om det blir volymer bara för saltet. Ska man dra det ett snäpp till så har ju akvariet i Silkeborg en kul lösning, de har olika inhemska fiskar i dammar som man kan se ute men inne i byggnaden är det rutor mot dammen. Klart intressant upplägg. 

 

Så kommer det att bli nåt av det här? Tja, det är ju det där med tid och pengar som båda är begränsade resurser. Fast när man inte längre har stolliga ideer som ska göras nån gång, då är det kanske dags att bli nergrävd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du det kommer så mycket regn att det späder ut vattnet? Vi har iofs haft ett par ganska taskiga somrar men det är nog mer troligt att det kommer dunsta så mycket vatten av värme och vind att man får vattna istället för att hålla det närmare gullmarsfjorden än döda havet.

 

I en idealisk värld så skulle nederbörd och avdunstning ta ut varandra, men vem lurar jag, så bra skulle det aldrig kunna vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎05‎-‎16 at 22:12, Datzun sa:

Jag har ett inglasat uterum i söderläge. Det blir oerhört varmt där, säkert 50 C. 

Jag hoppas du löser kylningen, och kan blocka så mycket sol som möjligt. 

 

Usch, det var varmt... Försöker räkna lite på kylbehovet vid en sån värmebölja. Inte helt lätt med termodynamik. 

 

@Bygert

Om jag tolkar dig rätt, tycker du att ett akvarium i uterummet är stolligt :) Det är i alla fall soligt. 

En saltvattensdamm med en ålgräsäng hade varit grymt häftigt. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker göra ett kalkylblad för att räkna på kylbehov, men faller på att välja k-värde (eller U-värde) för glas. På nätet finns så många värden. Nån som kan termodynamik? Enligt Lilla Glaskalendern kan man räkna med runt 5 W/m2K för enkelglas.

 

Men för att få med konvektion i vatten och luft gjorde jag ett test med ett 100-litersakvarium. Täckte vattenytan med tjock isolering, men lät sidorna vara bara. Kollade hur länge kylaren gick och hur länge den var avstängd. Kyleffekten på kylaren är känd, samt luft- och vattentemperatur. Effekten på pumpen dras bort.

När jag räknar ut värmegenomföringskoeficienten (U) blir det 21 W/m2K. Kan detta vara rimligt?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På min hemsida: oceanakvarium.se - utrustning - värmare finns en tabell över hur hög effekt det behövs för att värma ett akvarium 1 grad. Exakt samma effekt borde om den tas bort från karet orsaka en lika stor kylning. Jag förutsätter då att luftkonvektionen blir ungefär lika stor för kylning och värmning.

Tabellen utgår från ett tal per kvadratdecimeter som jag glömt men det kan ha varit i närheten av P = 0,05 w x dm2 x K och är tagen från en akvariebok från tiden före termostatdoppvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis är det ett stolligt projekt med kallt akvarium i uterum. Mer sånt!

 

Glaset i akvariet är ju rätt så tunt så det har nog inte nån större betydelse som isolering. Med ett akvarium i tjock akryl blir det nog däremot lönt att räkna på effekten. Det som nog ska till om det ska fungera är bästa möjliga isolering. Ställ akvariet på frigolit till att börja med, kanske 1 dm. Och samma isolering runt om där man inte ska se in. Frontrutan skulle ju gå att sätta en lucka med isolering för, ett annat alternativ är ju att sätta en isolerglasruta framför rutan. Uppåt är det en ide att sätta en sarg runt kanten, gärna av isolering, för att hålla en kall luftkudde över akvariet. Jämför med frysar i en del affärer som kan fungera fast de är öppna uppåt. Ska det till värmande belysning är det ju bra om den kan sättas över den där kalla luftkudden i så fall. En ide är ju också att sätta en termostatstyrd fläkt i uterummet som drar in kallare luft på natten. Så har jag gjort till mina kalla kar med en differenstermostat som startar fläkten när det är kallare ute än inne.

 

När det gäller den högst eventuella dammen, drygt 600 mm nederbörd kan man räkna med här, tveksamt om det dunstar så mycket. Mycket av det kommer också på hösten när det är lägre avdunstning. Visserligen skulle man kunna tänka sig det där som vattenbyte om man lägger till salt efterhand men det kostar ju med salt och det blir ju också en utspädning som kan bli tråkig. Beror nog en del på djupet också, kommer det 100 mm regn i en damm som är 3 dm djup så blir det ju radikalt lägre salthalt. Samma regnmängd i en 3 m djup damm blir ju inte alls lika illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert

Håller med att isolering är livsnödvändigt i ett femtiogradigt uterum. Sen måste man nog vänligt men bestämt undvika direkt solljus in i akvariet. Det vore nog förödande för temperaturen.

Fläkt är nog en god idé.

 

Har klurat lite och även gjort lite experiment hemma i källaren. Klädde in ett hundralitersakvarium med 50mm frigolit och kylde ner. Sen mätte jag tiden det tog för vattnet att stiga 0,1 grader när kylaren inte var på. Med hjälp av specifika värmekapaciteten för vattnet räknade jag ut effekten. Bakvägen kunde jag då räkna fram U-värdet för glas och frigolit tillsammans. Detta ger en grov approximering, men det är nått att utgå från. Med detta som grund fick jag knåpat ihop ett excel-ark. Observera att det gäller för 50 mm cellplastisolering och täckglas.

I mitt planerade kar skulle kylbehovet bli 375 W i 50 graders lufttemp och 10 grader i vattnet. Helt OK då min tänkta kylare har en kyleffekt på 790W. Men innan jag beställer ett akvarium ska jag testa med en tunna i uterummet för att se om det funkar i praktiken.

 

Jag bifogar excel-filen och hoppas att nån vill kolla upp värdena i sitt kylda akvarium. Speciellt genom att mäta tiden kylaren går och står still och jämföra med beräknade värden. Vore grymt!

 

 

Kylbehov.xlsx

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pillade lite i kalkylbladet och det ser ut som det ligger en faktor 1 på pump i vatten och 0,7 på pump i luft. Kan vara rimligt men 0,1 för belysning, hur väl stämmer det egentligen? Bör också variera en del beroende på upplägg, man kan ju t ex på vissa typer dra undan drivenheten från akvariet och spara värme så.

 

För kylbehovet på akvariet så förstår jag inte hur beräkningen sker. Kylbehovet borde ju t ex variera beroende på hur stor del av akvariets yta som är oisolerad ruta?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra kommentarer!

Faktorn 0,1 för belysning hittade jag för länge sen och den har hängt med sen dess. Tyvärr kan jag inte hitta källan, men nu har jag hittat 0,6 för T5 och 0,25 för LED. Låter nog mer rimligt. Källa

 

Min beräkning bygger på att alla sidor är täckta av frigolit, samt täckglas. Jag har inte ett verifierat U-värde för en oisolerad ruta, men frigolit har bara marginellt bättre isoleringsförmåga jämfört med luft. Så om man sätter ett dubbelglas med 20 mm luftspalt motsvarar det en ökning av värmeflödet på 2,5 gånger av frigoliten. (Den ökningen sätter jag på en av långsidornas area i kalkylen) Går ju att göra valbart i framtiden, men vi börjar så här.

 

Ny kalkyl:

Kylbehov Rev 2.xlsx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, addo sa:

Med ordentlig vädring så kan du nog hålla temperaturen på 35-40 grader.

 

Låter rimligt! Men jag får nog räkna med att vädringen glöms bort när man är bortrest och solen gassar på. Då vill man ju helst att hummern klarar sig :)

Så jag räknar med 50 grader i värsta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luft isolerar på ett sätt bra men då ska den vara stillastående. Det blir den inte vid en kall yta. Det är därför isolerglas och frigolit fungerar, det håller ordning på luften så den inte drar omkring. Lite snabbkalkyl säger att värmegenomgången på ett ordinärt isolerglas blir fyra gånger den för 50 mm frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flerglasfönster med en tät luftspalt oftast fylld med ädelgas skulle jag gissa att Bygert menar.

 

Det finns automatiska fönsteröppnare till växthus som du borde kunna installera. Förutsatt att du har en ordentlig dörr mellan uterummet och huset, med tanke på inbrottsrisken.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du göra karet själv går det att beställa en "egen" glaskasett. Isolerglastillverkarna bygger upp till skyltfönsterstorlek så en skiva med ett 8 mm glas måste gå att fixa. Där kan du få 1w per m2 och grad. Ungefär samma som 4 cm frigolit.

De tillverkar specialmått för renovering av gamla hus så det måste kunna gå.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5/16/2018 at 9:10 AM, Slanten said:

Det värsta kan väl vara reflexer i glaset från alla fönster. Nån som har erfarenhet av detta?

I min gamla Akvariets Lexikon tipsades det om att låta framrutan luta neråt 10-15 grader, vet ej om det kan funka.

 

Quote

Nästa problem blir väl extrema temperaturväxlingar.

Kanske en sump i källaren (eller nergrävd i marken?) utjämnar temperaturen lite? Eller så skulle du kunna låta en termometer styra en elektrisk markis automatiskt. :-p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan man beställa isolerglas:

 

https://www.glasgiganten.se/64-isolerglas

 

Finns ju två och treglas och med eller utan argon och det ena och det andra. Med de mest avancerade närmar sig isoleringen 50 mm frigolit men kostnaden stiger ju också. Ser ut att finnas med upp till 12 mm glas men det kostar ju naturligtvis och jag vet inte om man kan få olika tjocklek på glasen. Min tanke var nog annars att sätta en enkel tvåglas isolerkassett framför frontrutan. Med lite spalt emellan ger ju det luftskiktet också lite isolering under förutsättning då att man får tätt så det inte cirkulerar luft.

 

Nåt som verkar sympatiskt annars är självrengörande glas. Det skulle man ju vilja ha till frontrutan, fast, riktigt så enkelt är det nog inte.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎05‎-‎26 at 00:55, Christian J sa:

I min gamla Akvariets Lexikon tipsades det om att låta framrutan luta neråt 10-15 grader, vet ej om det kan funka.

 

Kanske en sump i källaren (eller nergrävd i marken?) utjämnar temperaturen lite? Eller så skulle du kunna låta en termometer styra en elektrisk markis automatiskt. :-p

 

10 minuter sedan, Bygert sa:

Här kan man beställa isolerglas:

 

https://www.glasgiganten.se/64-isolerglas

 

Finns ju två och treglas och med eller utan argon och det ena och det andra. Med de mest avancerade närmar sig isoleringen 50 mm frigolit men kostnaden stiger ju också. Ser ut att finnas med upp till 12 mm glas men det kostar ju naturligtvis och jag vet inte om man kan få olika tjocklek på glasen. Min tanke var nog annars att sätta en enkel tvåglas isolerkassett framför frontrutan. Med lite spalt emellan ger ju det luftskiktet också lite isolering under förutsättning då att man får tätt så det inte cirkulerar luft.

 

Nåt som verkar sympatiskt annars är självrengörande glas. Det skulle man ju vilja ha till frontrutan, fast, riktigt så enkelt är det nog inte.

 

 

 

Det här kanske blir bra! För att slippa vinkla glaset i akvariet kanske det går att vinkla isolerglaskassetten, eller kommer det spegla sig i akvarieglaset ändå?

Dessa frågor...

 

Jag däremot står till knäna i frågor
vara och inte och vara och hur
Vem är min fader, och vem är min svågor
hur ser man skillnad på tall och på fur
 

Ur Himla Hamlet

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...