Gå till innehåll

Startbakterier


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har bara lite kvar att fylla i mitt akvarium och det sista kommer jag vänta med tills jag fått sumpen. 

Jag har redan nu börjat hälla salt i akvariet och tänkte dra igång med startbakterier. Ska tillägga att jag börjar med ”död” sten. 

 

Frågan är om Tetra Bactozym är en startbakterie? Detta har jag tillgång till i tex Hornbach medans jag måste beställa tex Special Blend (tillverkare har jag glömt) från internet.

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taggar dig @Lasse för jag har för mig att du/vi skrivit lite om Bactozym tidigare men vet inte om det bara är en hjälp i starten eller en regelrätt startbakterie (vet faktiskt inte exakt vad skillnaden skulle vara)....allt räknas kanske som startbakterier? :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - Bactozym är ingen startbakterie - det är istället bakteriella enzymer, organiska ämnen och kolloider som skall göra det nyblandade vattnet lite snällare mot fiskens slemskikt. Kan ersättas med att använda lite begagnat vatten från ett annat väl fungerande akvarium. Jag har använt det när jag startat direkt med enbart nyblandat vatten.

 

Vil du ha startbakterier så har jag alltid använt Sera Nitriveck. de säger själva att det är för sötvatten men det har alltid fungerat för mig. Men jag ger den rekommenderade startdosen (20 ml per 100 liter) varje dag för tre veckor.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tack för svaret Lasse. 

Vet inte vad bakteriella enzymer innebär :) 

så passar på att fråga vidare. Är Bactozym något som med fördel kan läggas i min korallkarantän vid vattenbyte eller det tillför inget direkt positivt? 

Kanske bättre att ha i en levande sten för att bibehålla bakteriekultur/bra miljö i karantänen där det endast finns 2 streamers? 

Tänker att det blir stabilare än som att bakterierna bara är i vattnet....kanske inte ens är logiskt tänkt :D 

 

Mvh

Kkm

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är Bactozym användbart vid nystart med rent och nytt blandat saltvatten. Det är en ren kemisk blandning. Så fort ett akvarium har genomgått de första veckorna innehåller vattnet tillräckligt av de här ämnena som egentligen bara är restprodukter av biologisk aktivitet. De gör vattnet mer "skonsamt" för slemskikt och liknande. Lite ingånget vatten gör samma funktion vid nystart. IMO. Jag använder inte Bactozym vid vattenbyten och så.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

För mig är Bactozym användbart vid nystart med rent och nytt blandat saltvatten. Det är en ren kemisk blandning. Så fort ett akvarium har genomgått de första veckorna innehåller vattnet tillräckligt av de här ämnena som egentligen bara är restprodukter av biologisk aktivitet. De gör vattnet mer "skonsamt" för slemskikt och liknande. Lite ingånget vatten gör samma funktion vid nystart. IMO. Jag använder inte Bactozym vid vattenbyten och så.

 

MVH Lasse

Ok, tack Lasse. 

Ska kolla på Lomma Zoo om dom har någon startbakterie avsett för saltvatten annars får det bli Nitrivec, om jag nu hittar det :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...