Gå till innehåll

Fisklista 900liters akvarium


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

11 hours ago, Kimozabe said:

Var inne från början på att ha 3/5 gula men då är ju min kirurgkvot förbrukad :) 3 gula kanske hade varit en idé. Såg en som hade 8-10st och det var riktigt trevligt att titta på. Vet inte riktigt om 3 fungerar och om dom ens kommer gå ihop.

Jag har läst på forum om grupper av Zebrasoma som med tiden blivit aggressiva mot varandra, vet ej om det berott på åldern, att karet blivit för litet eller något annat (individuella personligheter?). Men normalt borde det inte vara något problem om man antingen sätter i flera ungdjur samtidigt eller låter nya exemplar gå i en bur i början.

 

Quote

Sandvändare var ett förslag jag fick, hade först inte tänkt ha en då dom jag sett/läst om var duktiga på att släppa sand över allt, gärna begrava koraller :o

Valenciennea ligger ganska nära botten när de släpper ut sanden, så det är nog mest Fungia-liknande koraller som skulle drabbas lite. Men sandvändare kommer definitivt att utrota alla kräftdjur i sanden, vilket kanske inte är bra för t ex nedbrytning av detritus? Jag skulle hellre ta räkgobies, de ser ungefär likadana ut men har andra matvanor, plus att man får symbiosen med räkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J sa:

Jag har läst på forum om grupper av Zebrasoma som med tiden blivit aggressiva mot varandra, vet ej om det berott på åldern, att karet blivit för litet eller något annat (individuella personligheter?). Men normalt borde det inte vara något problem om man antingen sätter i flera ungdjur samtidigt eller låter nya exemplar gå i en bur i början.

 

Valenciennea ligger ganska nära botten när de släpper ut sanden, så det är nog mest Fungia-liknande koraller som skulle drabbas lite. Men sandvändare kommer definitivt att utrota alla kräftdjur i sanden, vilket kanske inte är bra för t ex nedbrytning av detritus? Jag skulle hellre ta räkgobies, de ser ungefär likadana ut men har andra matvanor, plus att man får symbiosen med räkan.

Jag har läst samma nu. Fungerar om man har väldigt stort akvarium. 

Blir kanske bara en Nigricans och en gul kirurg. 

Jag har oxå läst på mer nu om sandvändare och många som haft samma åsikt som den du lyfte och att man istället skulle köra med sniglar som bökar runt i sanden. Blir ev den lösningen istället. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att introducera alla kirurger samtidigt, vet att nytillskott av kirurger är besvärligt. 
Trist med Genicanthusen, dom konkurrerar väl inte ens om samma föda, jag hade tänkt ett par i från det släktet. Kanske bara blir 2 kirurger....får fundera lite mer på den.
 
Vill ju gärna kunna introducera något mer efter kirurgerna även om jag läst att kirurger rekommenderas som sista fisk, ev med reservation för en del andra revirhävdande fiskar


Jo de konkurrerar förvisso inte om föda men jag tror både fjärilsfiskar och kejsare löper stor risk att bli påflugna och trakasserade i varierande grad av etablerade kirurger vid nyintroduktion tyvärr. Har hört av en som fått sin kopparbandade fjärilsfisk manglad bl.a.

Just släktet som Tominiensis och Striatus tillhör verkar många med mig tycka att det är ett av de besvärligaste vid nytillskott av fiskar. Samtidigt är det ett fantastiskt släkte kirurger som verkar helt okänsliga för prick (jag jämför nu med P. Hepatus och de Acanthurussorter jag haft som alla haft en liten dust med detta elände de första dagarna), de kommer oftast bra överens med resten utom i undantagsfall (läs: min Striatus) och är verkliga nyttodjur med algätandet som är underhållande att betrakta.

Genicanthus kan varmt rekommenderas, harmlösa, gracila och tillför en helt egen stil! Lamarck som jag har är ju inte färgmässigt spännande men mönstret i svart och silver med långa släp från stjärtfenan kombinerat med den graciösa simstilen är mkt läckert! Jagar undan dvärgkejsare och chromis när de möts men skadar aldrig utan bara markerar vem som är störst.

/M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mare sa:

 


Jo de konkurrerar förvisso inte om föda men jag tror både fjärilsfiskar och kejsare löper stor risk att bli påflugna och trakasserade i varierande grad av etablerade kirurger vid nyintroduktion tyvärr. Har hört av en som fått sin kopparbandade fjärilsfisk manglad bl.a.

Just släktet som Tominiensis och Striatus tillhör verkar många med mig tycka att det är ett av de besvärligaste vid nytillskott av fiskar. Samtidigt är det ett fantastiskt släkte kirurger som verkar helt okänsliga för prick (jag jämför nu med P. Hepatus och de Acanthurussorter jag haft som alla haft en liten dust med detta elände de första dagarna), de kommer oftast bra överens med resten utom i undantagsfall (läs: min Striatus) och är verkliga nyttodjur med algätandet som är underhållande att betrakta.

Genicanthus kan varmt rekommenderas, harmlösa, gracila och tillför en helt egen stil! Lamarck som jag har är ju inte färgmässigt spännande men mönstret i svart och silver med långa släp från stjärtfenan kombinerat med den graciösa simstilen är mkt läckert! Jagar undan dvärgkejsare och chromis när de möts men skadar aldrig utan bara markerar vem som är störst.

/M


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Googlade lite mer och många som skriver precis det du säger att både strigosus och även flavicauda som jag varit lite inne på är/blir aggressiva. Någon som menade på nästan i klass med hans clown-kirurg(kommer inte ihåg vad den heter, horisontella ränder). 

 

Jag undrar hur pass man hade vågat prova  1 Flavescens och 2 från A-släktet  Nigricans och vitbröstad hybrid eller 1 Nigricans med 2 från Z-släktet Flavescens och Scopas. Någon som vågar sig på en gissning? :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade lite mer och många som skriver precis det du säger att både strigosus och även flavicauda som jag varit lite inne på är/blir aggressiva. Någon som menade på nästan i klass med hans clown-kirurg(kommer inte ihåg vad den heter, horisontella ränder). 
 
Jag undrar hur pass man hade vågat prova  1 Flavescens och 2 från A-släktet  Nigricans och vitbröstad hybrid eller 1 Nigricans med 2 från Z-släktet Flavescens och Scopas. Någon som vågar sig på en gissning?  
 
Mvh
Kim


Gissar på ”ont blod” mellan A.Nigricans och vitbröstade hybriden, men du har ju en rätt stor burk så det kanske går. Jag hade kört en från varje kirurgfamilj för att vara på säkra sidan, t.ex 1 C.Tominiensis eller Strigosus (inte Striatus!), 1 Z.Flavescens (Scopas tycker jag är typ samma fisk fast brunsvart), 1 A.Nigricans (jag tycker egentligen Japonicus är läckrare utseendemässigt men de är fruktansvärt känsliga) t.ex.
Ett alternativt tips för A-familjen att kolla upp är A.Pyroferus eller ”Mimic Tang”, den härmar som ung en kejsares gula utseende men ändrar sedan teckningen som vuxen. Hos mig är den precis under utfärgningen till vuxen nu och det är en riktigt snygging! Den verkar dessutom betydligt mer härdig än de flesta Acanthurus och blir inte för stora, relativt mild i humöret (med Acanthurusmått mätt...)

Jag har kirurgbesättningen P.Hepatus, Z.Flavescens, C.Tominiensis, A.Pyroferus och de funkar väldigt fint tillsammans samt mot andra fiskar.

Aggression mot nytillskott från Tominiensis gick bra att lösa med spegeltricket+acklimatiseringsbox, det var ruskigt effektivt.

/ M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...