Gå till innehåll

Dendronepthya sp - Försök med koraller utan zooxhanthellae


David

Rekommenderade inlägg

Steve West som hade testat medusahuvud i sitt varma kar utan att lyckas klarade av en i sitt kallvattenskar, om jag mins rätt.

Den lägre ämnesomsättningen vid kall temperatur borde spela en rätt stor roll för hur mycket mat djuren behöver för att klara sig. Det gäller nog även koraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Quote

Sitter i naturen oftast där det finns större strömmar med näring - eller ganska vanligt i stora kluster vid avlopp i t.ex. småbåtshamnar.

Det där låter nästan som om de har en viss anpassningsbarhet vad gäller typ av foder: i avloppsvatten borde det väl främst finnas bakterier och näringsämnen, medan tidvattenströmmar bör föra med sig mycket plankton (och de näringsämnen som plankton lever av?). Eller finns det även mycket bakterier i tidvattenströmmar?

 

4 hours ago, David said:

Men det finns också gott om iaf Dendronephtya i röda havet. Var där för en månad sen och såg dom växa på tre meters djup bredvid Acropora mm. Så min (kanske naiva) dröm är att kunna ha dom i samma akvarium som symbioskoraller. :)

Frågan är om de tål gifter från stenkoraller i ett akvariums begränsade vattenvolym. Kanske de även är känsliga för svampar och andra NPS.

 

2 hours ago, stigigemla said:

För att provocera: Slanten verkar ju lyckas med sina NPS. Jag har svårt att tänka mig att tropiska skall vara så mycket svårare än våra vanliga svenska.

Fast det är stor skillnad på olika tropiska arter, t ex Tubastrea är väl inte omöjliga? Kanske även olika arter av Scleronephtya, Dendronepthya mfl skiljer sig inbördes, det skulle hypotetiskt kunna innebära att en akvarists erfarenheter av en Dendro-art inte nödvändigtvis gäller för alla dess släktingar.

 

2 hours ago, David said:

Det är därför jag vill se om det funkar med en art, använda bra och stabilt vatten och starta med måttlig matning av saker jag vet vad det innehåller. Eftersom vattnet är bra är jag nästa säker på att de iaf kommer överleva en viss tid. Så att hitta rätt typ och koncentration av mat får ta lite tid och får ske långsamt.

Har du möjlighet att undersöka om de verkligen tar upp specifika foderpartiklar på något sätt, t ex genom att "färga" fodret?

 

 

 

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J sa:

 

 

 

Frågan är om de tål gifter från stenkoraller i ett akvariums begränsade vattenvolym. Kanske de även är känsliga för svampar och andra NPS.

 

Fast det är stor skillnad på olika tropiska arter, t ex Tubastrea är väl inte omöjliga? Kanske även olika arter av Scleronephtya, Dendronepthya mfl skiljer sig inbördes, det skulle hypotetiskt kunna innebära att en akvarists erfarenheter av en Dendro-art inte nödvändigtvis gäller för alla dess släktingar.

 

Har du möjlighet att undersöka om de verkligen tar upp specifika foderpartiklar på något sätt, t ex genom att "färga" fodret?

 

 

 

 

 

Jag tror inte läderkoraller har några problem med gifter från tex Acropora- eller Montipora-arter. Vad jag har sett så brukar läderkorallerna konkurrera ut dessa om de slåss om utrymme. Däremot kan mucus/slem från stenkoraller vara en födokälla till Dendronephtya och Scleronephtya. Svampdjur tror jag också kan vara till nytta då de släpper ut gamla celler som kan tas upp av vissa koraller som mat(se sponge loop).

 

Det skiljer massor mellan olika koraller som går under termen NPS. Det är därför jag vill testa om det går att hitta bra foder till till just Dendronephtya och Scleronephtya. Självklart kan det skilja sig mellan dessa två familjer, men mitt antagande i detta experiment är att de äter ungefär samma. Men det kan ju visa sig vara fel :)

 

Jag har tänk fråga runt om det går att undersöka maginnehåll från polyper. Inte kommit så långt än. Sett artiklar där de "märkt" mat och undersökt men behöver nog experthjälp med sånt :) 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, David sa:

Men det finns också gott om iaf Dendronephtya i röda havet. Var där för en månad sen och såg dom växa på tre meters djup bredvid Acropora mm. Så min (kanske naiva) dröm är att kunna ha dom i samma akvarium som symbioskoraller. :)

 

/ David 

Problemet i ett akvarium blir tillräckligt med foder som inte bygger upp stora näringsdepåer över tid - provar med Faunamarins Coral sprint på några Denroneptheor i ett kar jag sköter, eftersom det stämmer bättre med de naturliga "näringsburstar" som kommer i havsmiljö  - ser bra ut än så länge!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, David sa:

Men det finns också gott om iaf Dendronephtya i röda havet. Var där för en månad sen och såg dom växa på tre meters djup bredvid Acropora mm. Så min (kanske naiva) dröm är att kunna ha dom i samma akvarium som symbioskoraller. :)

 

/ David 

 

Jag har sett massor i Indonesien, också på ganska grunda djup blandat med acropora. Sen ser man ju dom även på 40 meter såklart.

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, greger sa:

Problemet i ett akvarium blir tillräckligt med foder som inte bygger upp stora näringsdepåer över tid - provar med Faunamarins Coral sprint på några Denroneptheor i ett kar jag sköter, eftersom det stämmer bättre med de naturliga "näringsburstar" som kommer i havsmiljö  - ser bra ut än så länge!

Kul med fler som försöker! Hur tänker du med mer naturliga "näringsburstar"? Har du koll på ett ungefär vad Coral Sprint innehåller? Vi har ett par små varu-provsburkar med sånt.

Posta gärna bilder! :)

 

/ David  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står bara Fauna "Marin Coral Sprint is a premium grade marine Bacterioplankton substitute for feeding corals in ULNS systems" det är ett gult pulver. Mina svampdjur verkar växa snabbare sen jag började mata med det, sps:erna tycker jag får bättre polypexpansion, men det kan vara inbillning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, addo sa:

Det står bara Fauna "Marin Coral Sprint is a premium grade marine Bacterioplankton substitute for feeding corals in ULNS systems" det är ett gult pulver. Mina svampdjur verkar växa snabbare sen jag började mata med det, sps:erna tycker jag får bättre polypexpansion, men det kan vara inbillning.

 

Kör också matning med det och har noterat att jag fått ganska mycket svampar. Hade inte gjort den kopplingen dock. Intressant om det kan vara en del av framgången (gillar svampdjur).

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tim Wijgerde verkar ha varit väldigt ambitiös med fodret men lyckades ändå inte hålla dem mer än några månader (förutom en koloni --hur gick det med den sedan?). Misstagen han eventuellt gjorde i första försöket var att ta upp korallerna ur vattnet, och kanske att låta för mycket detritus samlas. I andra försöket upptäckte han parasitiska snäckor.

Katharina Fabricius studie från Röda Havet nämner för övrigt att Dendronepthya kan växa upp till 30cm höga kolonier på bara några månader, vilket jag tycker låter nästan fysiskt omöjligt för en NPS som bara kan fånga smått foder.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara ett bra foder men jag skulle föredra en levande dynamisk bakterie matare som växer till på det som finns i karet. Vet hur jag skall göra. Ett automatiskt zeolitfilter (automatisk backspolning) som matas med låg andel DOC - får växa till under X timmar med lite cirkulation och sedan backspolning. Har en handriven variant - ett svampfilter i returfacket. Kramas en gång om dagen - ut i tanken. Alla försöker göra så rent och fritt som möjligt - jag strävar mer åt det skitiga hållet. :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Christian J sa:

Tim Wijgerde verkar ha varit väldigt ambitiös med fodret men lyckades ändå inte hålla dem mer än några månader (förutom en koloni --hur gick det med den sedan?). Misstagen han eventuellt gjorde i första försöket var att ta upp korallerna ur vattnet, och kanske att låta för mycket detritus samlas. I andra försöket upptäckte han parasitiska snäckor.

Katharina Fabricius studie från Röda Havet nämner för övrigt att Dendronepthya kan växa upp till 30cm höga kolonier på bara några månader, vilket jag tycker låter nästan fysiskt omöjligt för en NPS som bara kan fånga smått foder.
 

Jag skulle länka den AA-artikeln igår och upptänkte att det var lite kommentarer längst ned. Där skrev Tim W att han haft bättre resultat i ett annat akvarium, redan etablerat. Med bland annat EasyBooster. 

Kolla in eftersnacket! 

https://www.advancedaquarist.com/2015/7/aafeature

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptänkte dessa utväxter idag. Trodde först det var en Majano-anemon, men det är utväxter från korallen. Holdfast på engelska, kommer inte på nån svensk term. Har växt ut minst en cm på en vecka. Tar det som ett gott tecken! :) 

 

 

IMG_5703.JPG

IMG_5704.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, David sa:

Kul med fler som försöker! Hur tänker du med mer naturliga "näringsburstar"? Har du koll på ett ungefär vad Coral Sprint innehåller? Vi har ett par små varu-provsburkar med sånt.

Posta gärna bilder! :)

 

/ David  

Nej, jag vet ju inte exakt vad det innehåller utan citerar från download-beskrivningen : Genom tillförsel av näringsmedia i kombination med bakterieceller och en ny grupp tillskottssubstanser: Volatila (flyktiga) proteiner, som nu kan användas som extra tillskott för koraller. Den här näringskällan har länge varit den sakade pusselbiten för att tillföra viktig näring som vanliga korallfoder inte kunnat erbjuda.

En stor fördel är enligt uppgift att det inte "skitar ner" med No3 och Po4 som de flesta koralllfoder..

//Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, greger sa:

Nej, jag vet ju inte exakt vad det innehåller utan citerar från download-beskrivningen : Genom tillförsel av näringsmedia i kombination med bakterieceller och en ny grupp tillskottssubstanser: Volatila (flyktiga) proteiner, som nu kan användas som extra tillskott för koraller. Den här näringskällan har länge varit den sakade pusselbiten för att tillföra viktig näring som vanliga korallfoder inte kunnat erbjuda.

En stor fördel är enligt uppgift att det inte "skitar ner" med No3 och Po4 som de flesta koralllfoder..

//Leffe

Låter superbra. Ungefär som KZ-flaskorna :) 

Synd att dom inte avslöjar mer. Undviker preparat som jag inte vet vad de innehåller. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minutes ago, David said:

Jag skulle länka den AA-artikeln igår och upptänkte att det var lite kommentarer längst ned.

De hade jag helt missat, tack! Intressant teori av Charles Matthews om infektioner. Olika arter/stammar av bakterier kan ju vara både nyttiga och farliga även hos människor.

 

25 minutes ago, David said:

Där skrev Tim W att han haft bättre resultat i ett annat akvarium, redan etablerat. Med bland annat EasyBooster.

Just det ja, Wijgerdes artikel nämnde även Fabricius' upptäckt att Dendronepthya kan fånga små mängder zooplankton:

 

"Zooplankton capture is selective for weakly swimming bivalve and gastropod larvae, and contributes less than 5% to the corals' growth and energy demand, at least in terms of organic carbon. ... Even though zooplankton does not seem a relevant food source for Dendronephthya corals in terms of organic carbon, it may provide essential nitrogenous components for growth, such as specific amino acids and proteins (see discussion)."

 

--så kanske ett blandat kar med snäckor kan hjälpa bidra med extra näringsämnen, medan svampar och andra koraller håller ner mängden skadliga bakterier?

 

Fabricius skriver förresten en hel del intressant om plankton, tydligen fångas inte mycket cyano:


"Very few cyanobacteria (size, < 3 pm) were observed, although their numbers and biomass in the ambient water greatly exceed those of eucaryotes."

 

Angående zooplankton:

 

"In contrast to the high intake rates of phytoplankton, we found very little zooplankton prey in the polyps of D. hemprichi in the field
...
The prey consisted mostly of small (mostly < 700 pm body length) planktonic bivalves, copepods, and gastropods. The Chesson selectivity coefficients indicated a preference for bivalves and gastropods, while copepods were underrepresented in the gut samples.
...
Besides the above-listed taxa, ostracods, amphipods, tintinniids, polychaetes, and fish eggs were found in the coelonterons. These were mostly small and slow-swimming individuals. Items <300 pm were often captured and taken up within 10-20 s. Attempts to capture items >750 pm were almost never successful, although in these cases all eight tentacles of D. hemprichi were involved, and the zooplankton items escaped after a mean contact time of 50 s. There were no signs of paralysis even in prey held by the tentacles for several minutes or captured two or three times. "

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Christian J sa:

De hade jag helt missat, tack! Intressant teori av Charles Matthews om infektioner. Olika arter/stammar av bakterier kan ju vara både nyttiga och farliga även hos människor.

 

Just det ja, Wijgerdes artikel nämnde även Fabricius' upptäckt att Dendronepthya kan fånga små mängder zooplankton:

 

"Zooplankton capture is selective for weakly swimming bivalve and gastropod larvae, and contributes less than 5% to the corals' growth and energy demand, at least in terms of organic carbon. ... Even though zooplankton does not seem a relevant food source for Dendronephthya corals in terms of organic carbon, it may provide essential nitrogenous components for growth, such as specific amino acids and proteins (see discussion)."

 

--så kanske ett blandat kar med snäckor kan hjälpa bidra med extra näringsämnen, medan svampar och andra koraller håller ner mängden skadliga bakterier?

 

Fabricius skriver förresten en hel del intressant om plankton, tydligen fångas inte mycket cyano:


"Very few cyanobacteria (size, < 3 pm) were observed, although their numbers and biomass in the ambient water greatly exceed those of eucaryotes."

 

Angående zooplankton:

 

"In contrast to the high intake rates of phytoplankton, we found very little zooplankton prey in the polyps of D. hemprichi in the field
...
The prey consisted mostly of small (mostly < 700 pm body length) planktonic bivalves, copepods, and gastropods. The Chesson selectivity coefficients indicated a preference for bivalves and gastropods, while copepods were underrepresented in the gut samples.
...
Besides the above-listed taxa, ostracods, amphipods, tintinniids, polychaetes, and fish eggs were found in the coelonterons. These were mostly small and slow-swimming individuals. Items <300 pm were often captured and taken up within 10-20 s. Attempts to capture items >750 pm were almost never successful, although in these cases all eight tentacles of D. hemprichi were involved, and the zooplankton items escaped after a mean contact time of 50 s. There were no signs of paralysis even in prey held by the tentacles for several minutes or captured two or three times. "

 

 

 

 

 

Bra grejer! Undrar lite över måttenheten "pm" bara. Kan det menas "μm"? För isf kan det vara idé att testa rotiferer som är 100-360μm. Ursäkta fet text, mobilen bråkade när jag kopierade in μ-tecknet.. :D  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, David sa:

Låter superbra. Ungefär som KZ-flaskorna :) 

Synd att dom inte avslöjar mer. Undviker preparat som jag inte vet vad de innehåller. 

 

/ David 

Nja, riktigt så illa är det inte - det finns en innehållsförteckning på burken, själva receptet är ju av naturliga skäl dock inte tillgängligt :triumphant:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, David said:

Bra grejer! Undrar lite över måttenheten "pm" bara. Kan det menas "μm"?

Ja det skall var μm, det blev något fel när jag kopierade ur PDF-filen som i sin tur verkar vara inskannad (samma artikel verkar finnas i mer lättläst format på andra siter men den här var den enda jag hittade som var gratis). Här är direktlänken igen: https://www.academia.edu/11245425/Flow-dependent_herbivory_and_growth_in_zooxanthellae-free_soft_corals 

 

Quote

För isf kan det vara idé att testa rotiferer som är 100-360μm.

Åtminstone om de inte är för snabba...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Denna har jag haft längst bakom all LS i en grotta i säkert ett år, men bestämde mig för några veckor sen för att ta fram den så man skulle se den, den har tjurat tills nu, om ni har koll får ni gärna dela med er av vad den heter. Ända maten jag tänker att den tar upp som jag matar med är H2Oceans reef paste, red sea reef energi A/B och små partiklar i formula one frysfoder :)

747E3D70-FAAD-4F60-9C45-0D5DB649329C.jpeg

Ändrat av Rameau
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering efter tre veckors semester. De fem Scleronephthya-kolonierna ser ut att må bra. 4 av 5 var utslagna/uppblåsta i morse och man ser polyperna. 

Svårt att se om dom växer eller krymper. Ska jämföra lite bilder i veckan. 

Vi har kör den matningen som beskrevs tidigare här i tråden, levande alger+EasyBooster+Synechococcus. 

 

Så här ser dom ut idag: 

 

IMG_5861.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering. 

NO3 - 5 ppm (gått långsamt upp från 3)

KH - 7,5 dkh

PO4 - 0,02 ppm 

Alla gröna på senaste Triton-testet! :) Första gången det hände! 

 

Ökar på dosering av 5% etanol från 15 till 25 ml per dag. Droppar ner i akvariet med Scleronephtya mm. 

Övrig matning samma som tidigare(per dag): 

1000 ml levande alger

200 ml levande cyanobakterier 

15 ml EasyBooster (koncentrat m 4 alger)

 

 

Alla koraller i experiment-akvariet ser glada ut, både NPS och SPS. Tubastraea solkorall inte jätteglad, fast brukar iaf vara utslagen på morgonen innan ljuset går på. 

 

Dagens bild 

 

IMG_5891.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...