Gå till innehåll

Död sten fråga.


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Fick en ganska stor bit död sten av en bekant. 

Jag vågar inte stoppa ner den direkt i karet eftersom han inte kommwr ihåg om det är död levande sten eller om det är Marco sten, alltså torkad sten från gammalt korallrev. 

 

Jag har låtit den ligga i blöt i osmosvatten som jag bytt dagligen i 3 dagar. Vattnet har varit lite missfärgat men inte luktat illa. Jag gjorde ett fosfat test på vattnet idag och det visade noll. 

Men då är jag osäker på om saltvatten fosfattest ens funkar på osmosvatten utan salt. 

 

Känner att det är en massa meck att koka stenen i en månad. 

 

Några förslag?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda.

Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, David said:

Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda.

Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också.

 

 

 

 

Kanon. Eftersom mitt fosfat är nuvarande på 0 i karet (enlig salifert) så gör det inget om det skulle gå upp pytte. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. 

Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minutes ago, Kimozabe said:

Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. 

Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. 

 

Mvh

Kim

Den ska vara oanvänd så vitt jag vet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...