Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

webdiddy

Död sten fråga.

7 inlägg i detta ämne

Fick en ganska stor bit död sten av en bekant. 

Jag vågar inte stoppa ner den direkt i karet eftersom han inte kommwr ihåg om det är död levande sten eller om det är Marco sten, alltså torkad sten från gammalt korallrev. 

Jag har låtit den ligga i blöt i osmosvatten som jag bytt dagligen i 3 dagar. Vattnet har varit lite missfärgat men inte luktat illa. Jag gjorde ett fosfat test på vattnet idag och det visade noll. 

Men då är jag osäker på om saltvatten fosfattest ens funkar på osmosvatten utan salt. 

Känner att det är en massa meck att koka stenen i en månad. 

Några förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda.

Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minutes ago, David said:

Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda.

Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också.

Kanon. Eftersom mitt fosfat är nuvarande på 0 i karet (enlig salifert) så gör det inget om det skulle gå upp pytte. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

jag tror inte att du har noll i phosfate du kan ha över 0,1 i phosfate jag har testat mäta med salifert när min hanna ulr visade 0,12 och salifert visade 0

mvh Frank

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med David, hade inte heller gjort mer än vad du redan gjort i osmosvatten. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. 

Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. 

Mvh

Kim

Redigerad av Kimozabe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minutes ago, Kimozabe said:

Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. 

Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. 

Mvh

Kim

Den ska vara oanvänd så vitt jag vet.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu