Gå till innehåll

Vad påverkar KH?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har samlat på mig lite nu med tiden, vad som påverkar KH, varför, i vilken riktning, o vad som inte påverkar. Tänkte skriva en artikel sen, där även mätmetoder skall va med. 

 

Men här en liten kort sammanfattning av ngr saker: 

 

Vad som påverkar KH

1) GFO sänker KH ganska snabbt och mkt.  Det borde det inte kunna om det bara innehöll järnhydroxid, men troligen innehåller det järnklorid med. Järnklorid är som en syra, den avger direkt sin kloridjon och tar upp en hydroxidjon istället, o därmed såväl sänker pH som alkaliniteten i karet. Nu har det dessutom bildats järnhydroxid, ja, det som alltså GFO i huvudsak ändå består av från början, och denna järnhydroxid kan nu tjäna som den fosfatremover vi vill, nämligen i sin tur byta ut sin ganska nyvunna hydroxidjon mot en fosfatjon, o denna nya bildade järnfosfat-förening är mkt stark o löser inte tillbaka till vattnet (i första taget). 

 

2) KH variation över dygnet, omvänt pH,  om man har ganska konstant tillförsel av KH hela dygnet.

 

3) KH kan sjunka om man sänker fosfat. Om man i alla fall har högt fosfat, kan den höga fosfaten i sig hämma kalkbildningen(tror inte all är överens om det, men en del auktoriteter, kemister,  anser det, jag tror dom, finns en artikel i AA mm). En sänkning av fosfat kan alltså ibland premiera ökad kalkbildning=sänkt KH.

 

4) Dosering av kolkälla höjer ofta KH. En mekanism kan vara ökad denitrifikation, som ju stimuleras/drivs av kolkälla(så länge nitrat finns o syrefria zoner). Orsaken är att reduceringen av nitrat till kvävgas skapar OH joner. 

 

5) Coralsnow sänker KH, i mina försök mellan 3-12 timmar efter, och ungefär 0.2 dKH.

 

6)  Nitrifiaktion sänker KH. Orsaken är inte att nitrifikationsbakterier kan konsumera HCO3 som kolkälla (som CO2 ekvivalent), utan orsaken är att nitrifikationen, som är en oxidation av ammonium till nitrit--nitrat,  bildar rena H joner.

 

 

processer som EJ påverkar KH

1) CO2 nivån

2) makroalg/alg-tillväxt, trots att dom äter/konsumerar HCO3. Orsaken är att om en HCO3 jon skall utnyttjas av algen måste den omvandlas till CO2, och för detta går det åt en vätejon, så man förlorar alltså 1 st HCO3 och 1 st H=+-0 ur alkalinitetssynvinkel.

 

Fyller på med tiden, o har ni fler samband, fyll på. 

 

Jonas

 

 

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5/30/2018 at 6:35 PM, jonasroman said:

4) Dosering av kolkälla höjer ofta KH. En mekanism kan vara ökad denitrifikation, som ju stimuleras/drivs av kolkälla(så länge nitrat finns o syrefria zoner). Orsaken är att reduceringen av nitrat till kvävgas skapar OH joner.

Det växer ju även bakterier i det fria vattnet vid kolkälledosering, förbrukar inte de alk?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-31 at 22:27, Christian J sa:

Det växer ju även bakterier i det fria vattnet vid kolkälledosering, förbrukar inte de alk?

Det är en bra fråga som jag faktiskt måste dubbelkolla. Spontan svarar jag nej, men det kan nog bero på vilken bakterie o vilken kolkälla. Återkommer:-)

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-31 at 22:27, Christian J sa:

Det växer ju även bakterier i det fria vattnet vid kolkälledosering, förbrukar inte de alk?

Kollat upp o tänkt. Kolkälla ökar isåfall alkalniteten via två vägar

 

1) den jag redan angett ovan, eventuellt ökad denitrifiaktion, då det produceras OH joner där

2) Kolkällan oxideras ju i flera steg o ett är till acetat. Acetat är i sig ett ämne som kan ta upp vätejoner=bidrar till den totala alkaliniteten. Sen dessutom när acetat oxideras till CO2 av bakterierna, bildas OH joner, så då bildas också alkalinitet. Så acetat höjer "KH" och många kolkällor har acetat som mellansteg i sin oxidation. Vissa kolkällor är acetat från början.

 2 O2 + CH3COO- ==> H2O + 2 CO2 + OH-

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, jonasroman said:

Spontan svarar jag nej, men det kan nog bero på vilken bakterie o vilken kolkälla.

Orsaken till min fråga är att jag upplevde en snabb(?) sänkning av KH efter att jag doserat ättika i ganska höga doser under våren:

23/1 - började med ättika.
5/2 - 7-8dKH
6/3 - halv tesked kalciumhydroxid i ATO (bara vid detta tillfälle)
27/3 - slutade med ättika
27/4 - 5dKH

 

Med andra ord 2-3 graders minskning på 2,5 månader, trots tillsatsen av kalciumhydroxid. Inga koraller fanns i karet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Christian J sa:

Orsaken till min fråga är att jag upplevde en snabb(?) sänkning av KH efter att jag doserat ättika i ganska höga doser under våren:

23/1 - började med ättika.
5/2 - 7-8dKH
6/3 - halv tesked kalciumhydroxid i ATO (bara vid detta tillfälle)
27/3 - slutade med ättika
27/4 - 5dKH

 

Med andra ord 2-3 graders minskning på 2,5 månader, trots tillsatsen av kalciumhydroxid. Inga koraller fanns i karet.

 

 

ättika har en direkt sänkande effekt på KH då ju det är en syra. MEN sen när ättikan metaboliserats, blir den till acetat, och då har den en höjande effekt. Det skulle va intressant med fler KH värden, tätare, för o se var o när det händer saker, men rent teoretiskt borde du se en direkt KH sänkning men sedan att det går tillbaka igen när acetaten blivit omvandlat till co2 +OH.  

 

Om ditt KH ej steg tillbaka talar detta dessutom för att inte all din kolkälla(ättika) metaboliserades av bakterierna. Ett exempel på problemet med kolkälla...vi behöver veta att det inte saknas N o P för att veta att den metaboliseras. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, jonasroman said:

Det skulle va intressant med fler KH värden, tätare, för o se var o när det händer saker

Tyvärr hade jag ingen tanke på detta då, annars hade jag mätt oftare... Efteråt höjde jag KH med bikarbonat.

 

Quote

Om ditt KH ej steg tillbaka talar detta dessutom för att inte all din kolkälla(ättika) metaboliserades av bakterierna. Ett exempel på problemet med kolkälla...vi behöver veta att det inte saknas N o P för att veta att den metaboliseras.

Ja kanske jag doserade ättika för länge? Hade för mig att det var 5ppm NO3 kvar när jag slutade, men nu ser jag i anteckningarna att det faktiskt sjunkit till omätbart redan 18/3. Får nog vara lite försiktigare nästa gång.

 

14 minutes ago, Lasse said:

Några kalkalger? Hur var dit kalciumvärde under tiden?

 

MVH Lasse

Jag har/hade kalkalger, men vet inte om tillväxten ändrades. Kalcium var 380mg/l den 27/4 (samma dag som KH var 5).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...