Gå till innehåll

Skarvsladd som fast elinstallation?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Skulle behöve expertis inom el, vet att där finns några stycken här på forumet så hoppas ni kan ge mig ett korrekt svar :) 

 

Jag har en garderob bredvid mitt akvarium där bl.a. mitt elskåp sitter. Fick en kompis som är elektriker att dra 3st dubbeluttag i garderoben som är kopplade med personskyddsbrytare. 

 

Nu när jag ligger och funderar så hade det varit mycket smidigare att haft 2 av dessa dubbeluttag i ett skåp som kommer stå bredvid akvariet där dator, reeflink etc kommer husera. Tex om en powerbar behöver bytas så är det bara att koppla ur det i skåpet och plugga i den nya istället för att riva halva skåpet för att få ut grenuttaget från skåp och garderob. Har nämligen en färskvattenbehållare bredvid så det kommer bli extremt mekigt att komma åt. 

 

Min fråga är nu om man får lov att ta en skarvsladd, koppla på ett utanpåliggande uttag, trycka i kabeln i uttaget i garderoben och sedan skruva fast det i skåpet som kommer stå bredvid akvariet?

Det kommer skarvas av en elektriker. Ett skarvsladdsuttag per uttag i garderoben, tänkte då kanske ha 4 uttag i skåpet bredvid akvariet.  

Eller man hade kunnat sätta dubbelt utanpåliggande per skarvsladd så länge det andra uttaget i garderoben inte nyttjas? Det blir då samma mängd uttag/belastning som om jag hade kopplat grenuttagen direkt i uttagen i garderoben.

 

Antagligen rörigt/flummigt beskrivet men glasklart för mig :D 

 

Mvh

Kim 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får aldrig göra en fast isntallation själv =)
Sen är väl kanske inte vad man får eller bör samma sak.

Man får tex aldrig sätta en fast installation i en flyttbar garderob. Skåp mm.
Köksskåp samt garderober som räknas som fasta är undantag. Då dessa är "bultade" i väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kalla det gråzon. Det är riktigt att man inte får installera skarvsladdar fast, man får egentligen inte ens dra en plastklamma runt sladden på en golvlist men vem kollar det..

På samma sätt misstänker jag att din bänk går att flytta på, då får du inte installera något fast i den. Men är skåpet fastskruvat i väggen går det bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns uttag som du får montera i skåp, dessa måste ha en dragavlastning för anslutningskabeln. Det måste vara en ”stickpropp” i änden, alltså ej fast installation. En sådan får du bygga själv om du har ”nödig kännedom” (om du är minsta osäker, gör det inte).
Snabbgooglade och hitta denna som exempel (gör ingen reklam för hemsidan utan var typ första träffen på sökorden eluttag och dragavlastning, valde sedan visa bilder)

https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/ovriga-uttag/hornbox-med-usb-eluttag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill tacka alla som deltagit i att rådgöra mig. Lite återkoppling:

 

Har haft dialog med Elsäkerhetsverket och dom var ytterst hjälpsamma. Enligt min kontaktperson så skulle det vara helt ok att en elektriker byggde om en skarvsladd så jag hade stickkontakt i ena änden och ett utanpåliggande uttag i andra som skruvades fast i möbeln. 

Men efter att vi diskuterat igenom det lite så kommer jag bara köpa helt vanliga 3-vägs uttag (hittar inga 1-vägs uttag) som klarar runt 3000-3500W och kopplar sedan in mina Power Bars i dessa. 

Jag slipper då vara beroende av en elektriker och lösningen fungerar även om den inte blir exakt som jag tänkt mig. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man monterar fasta uttag i en flyttbar garderob och ansluter dem med stickpropp i ett befintligt uttag, är det ok och ok att göra själv då? Tja... gråzon är det.

 

Här är ju ett sätt att kanske gå runt problemet:

 

https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-grenuttag/36-3293

 

Med fästet så sitter ju grenuttagen på plats och dräller inte runt men troligen är det inte att se som en fast installation. Kan vara ett alternativ för att få "fasta" uttag utan att övertala en elektriker till att visa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

Jag hoppas inte du tänker belasta något med 3kw+ utan det råkar bara vara en stämpel du sett..

Jag kommer väl inte upp i mer än någon annan, powerbaren är märkt 3500W. Tänkte den kunde vara bra att ha samma på grenuttagen. Där sitter bara 10A säkringar så nä....inga överdrivna laster :) 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Bygert sa:

Om man monterar fasta uttag i en flyttbar garderob och ansluter dem med stickpropp i ett befintligt uttag, är det ok och ok att göra själv då? Tja... gråzon är det.

 

Här är ju ett sätt att kanske gå runt problemet:

 

https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-grenuttag/36-3293

 

Med fästet så sitter ju grenuttagen på plats och dräller inte runt men troligen är det inte att se som en fast installation. Kan vara ett alternativ för att få "fasta" uttag utan att övertala en elektriker till att visa sig.

Jag har sett såna. Tänkte dock antingen bara lägga dom längst in i skåpet eller sätta upp dom med kardborre från 3M, sitter som berget. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Kimozabe sa:

 

1 polig bryter ena hålet, 2 polig bryter båda. Eftersom man i svenska uttag aldrig vet vilken pinne som är fas respektive nolla kan det vara så att med 1 polig får apparaten fortfarande ström.

Skulle köpt 2 polig baraföratt :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

1 polig bryter ena hålet, 2 polig bryter båda. Eftersom man i svenska uttag aldrig vet vilken pinne som är fas respektive nolla kan det vara så att med 1 polig får apparaten fortfarande ström.

Skulle köpt 2 polig baraföratt :)

Aha, ja men då blir det 2-poliga. Tack så mycket för svaret. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...