Gå till innehåll

salthalt Lobophyton allmänt


Qurex

Rekommenderade inlägg

Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. 

 

Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. 

 

Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. 

 

Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minutes ago, Qurex said:

Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut.

Vad jag vet är inte Lobophytum mer känslig för salthalt än andra djur. Det är helt normalt att mjukkoraller drar ihop sig ibland (men kan också bero på vantrivsel, t ex pga för starkt ljus, stark ström mm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något annat som de är känsliga för? Min verkar oftare se tråkig ut nu än förut. Den blir fin igen men något verkar störa. 

 

Den faller alltid ihop ganska ordentligt på natten. Även dagar då den sen ser fin ut. Måste kanske öka flödet där den är.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...