Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Qurex

salthalt Lobophyton allmänt

10 inlägg i detta ämne

Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. 

Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. 

Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. 

Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Bara kör på det blir bra
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kanske är dumt att ligga precis på övre gränsen för vad korallen gillar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer inte hända nåt jag har en stor lobo och alltid kört med 1026

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minutes ago, Qurex said:

Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut.

Vad jag vet är inte Lobophytum mer känslig för salthalt än andra djur. Det är helt normalt att mjukkoraller drar ihop sig ibland (men kan också bero på vantrivsel, t ex pga för starkt ljus, stark ström mm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något annat som de är känsliga för? Min verkar oftare se tråkig ut nu än förut. Den blir fin igen men något verkar störa. 

Den faller alltid ihop ganska ordentligt på natten. Även dagar då den sen ser fin ut. Måste kanske öka flödet där den är.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dom christian säger kanske för starkt ljus 

på natten drar de ihop sig det gör min med jag har min på botten och väldigt svag vatten cirkulation och inte för starkt ljus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början verkade den trivas bättre. Skillnad var då att jag hade lägre salthalt 1.024. Temp var lägre (lite svårt att hålla temp nu på sommaren. Tidigare 25-26 nu 27-28. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avakta och se värme har de flesta problem med nu frys in pet flaskor och lägg de i karet/sumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo. Kanske bara är det som är grundproblemet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu