Gå till innehåll

Är detta Cyano???


Mudar

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe.

Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det.

Mvh

Mudde

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe.
Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det.
Mvh
Mudde
 
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
 

Glömde bifoga bildbdcc0f66cf5bed86598c01bc112b55d6.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara för högt silikat. Vid cyano mattbildning kolla gärna först balansen imellan nitrat och fosfat.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Mätte igår nitrat ca 5
Phosfat 0,16

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
det ser ut som dino men jag kan ha fel försvinner det när ljuset släcks och kommer tillbaka när det tänds
mvh Frank
 
 
Hmmmm, jag ska kolla idag när lampan släcks.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Ok gör så och titta på morgonen så ser du bättre då har det gått utan lyse ett tag
mvh Frank
Som du sa, allt försvann under natten, och har dykt upp nu när lampan är på.

Men frågan är vad kan det vara att det här hänt och vad jag kan göra åt?
Mvh
Mudde

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det är nog dino och varför det uppkommer så finns det en massa faktorer du har ingen direkt obalans mellan nitrate och phosfate jag hade sänkt fosfat lite men den finns andra faktoret sök på forumet finns hur mycket som helst nåt jag hade gjort är att köpa en 10-15 eremiter till och några nasarius snäckor, eremiter är bra på att böka runt i sanden sen kan du böka runt själv när du gör ett vattenbyte klipp av en liten pet flaska och på med en slang så rör du runt i sanden och suger ut det som tummlar runt i flaskan sanden åker ner igen

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
det är nog dino och varför det uppkommer så finns det en massa faktorer du har ingen direkt obalans mellan nitrate och phosfate jag hade sänkt fosfat lite men den finns andra faktoret sök på forumet finns hur mycket som helst nåt jag hade gjort är att köpa en 10-15 eremiter till och några nasarius snäckor, eremiter är bra på att böka runt i sanden sen kan du böka runt själv när du gör ett vattenbyte klipp av en liten pet flaska och på med en slang så rör du runt i sanden och suger ut det som tummlar runt i flaskan sanden åker ner igen
mvh Frank
Toppen, tack för all tips

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...