Gå till innehåll

Lägga i mer sten..?


Henke H

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet.

Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp?

 

Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig, bättre nu än senare när du kanske fyllt på med koraller mm :) 

Fyll på med stenen du vill ha och justera sen långsamt in de näringsvärden du vill ha(ny sten brukar släppa fosfat, mycket eller lite beroende på typ av sten och svårt att veta i förväg). 

 

/ David 

Ändrat av David
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon :) Då lägger jag i lite mer sten.

Angående näringsvärdena så kommer jag hålla mig endast till fisk o sten samt nån enkel mjukkorall. Tycker det är så galet svårt med koraller så ska försöka låta bli dom :)

Ändrat av Henke H
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vet inte om det är optimalt men jag köpte 10kg balisten från affär och startade mitt kar. När det cyklat klart och jag det börjat bli stabilt skaffade jag 5kg beg sten av en som skulle lägga ner. Den stenen följde det med mycke ormstjärnor och kräftdjur. Så kändes som att det blev en liten boost av levande smådjur. 

 

Fick även med nån typ av mask som kanske inte var lika rolig. Så visst fungerar det bra men samtidigt för man in både bra och kanske dåliga saker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...