Gå till innehåll

Har min kirurg prick?


Rekommenderade inlägg

 

3 hours ago, Kimozabe said:

Läste något på amerikanska forum om Lymphisystis,

Ja Lymphocystis kan kanske ge liknande prickar (men oftast ser det ut som klumpar), jmf http://edis.ifas.ufl.edu/fa181

 

Mitt förslag är att regelbundet ta bilder på fisken så att du kan se om prickar försvinner eller om det kommer nya (se bara upp så du inte förväxlar partiklar i vattnet med prickar på fisken). Är det Cryptocaryon skall en enskild prick inte finnas kvar mer än ca tre dygn, är det Lymphocystis stannar de betydligt längre men kan eventuellt ändra storlek.

 

3 hours ago, Kimozabe said:

kliar sig då fisken mot botten av akvariet eller vita prickar i kombination med detta beteende är lika med Cryptocaryon....punkt slut?

Tror inte man kan dra några säkra slutsatser enbart av det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att min gula kirurg sett väldigt fin ut i ca 10 dagar och hybriden endast haft 1 prick för några dagar sedan har något hänt. 

Alla har hela tiden ätit bra men igår kom inte Ramosusen fram till norin utan låg bara antingen på botten eller under skummaren hela kvällen. Brydde sig inte om när jag stack ner handen heller, kunde klappa honom. 

Den gula har under en veckas tid gärna hängt med clownhonan, nästan som att den varit förälskad. Igår såg jag fullt av knutor på den gula igen och clownen hade en massa vita prickar. 

Ingen av clownerna har tidigare visat några som helst tecken på sjukdomar. 

Såna här knutor har den gula, 5-10st på sidan. 

60C37773-0B69-4723-9994-EF1D5AF004E7.png.a72119ab1f1cd1d634f71835f21dfc72.png

 

Gjorde ett lite större vattenbyte igår och kommer även sänka saliniteten i ett försök att lösa vad fasen det nu är mina fiskar har. Hur lågt ska man gå utan att pressa det till nån extrem hypo-nivå?

25ppt? Hur snabbt kan jag sänka? Jag har 3 snäckor i karantänen oxå, påverkad dom annorlunda av hypo jämfört med fisk?

 

@stigigemla om min clown (alla? har brooklynela, har du kört med formalin när du medicinerat mot detta? Såg i en annan tråd när jag letade karantän/sjukdomar att du nämnt uvc och barbotten och att brooklynela medicineras bort. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag har aldrig använt formalin. Det är för giftigt för mig.

När olika sjukdomar dyker upp oväntat skulle jag ta ett tritontest för fiskanas immunförsvar kan vara nedsatt. 

Och det bör finnas någon anledning till det.

Håller på med vattenbyte, tänkte köra ca 30% varannan dag. 

Hade skyhögt värde på fosfatet så antar att allt annat är galet oxå, antagligen nybörjarmisstag att matat för mycket. Dom är ju på hugget hela tiden men får försöka lära mig att läsa av hur mycket mat som verkligen behövs. 

Med det sagt. Hur löser man diverse sjukdomar i Sverige när det nästan aldrig finns preparat att tillgå (både på gott och ont)?

Hur medicinerar du för tex brooklynella vilket jag iofs inte tror det är längre då det är för snabba vändningar mellan symptomfritt och ”utslag” på kropparna. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Håller på med vattenbyte, tänkte köra ca 30% varannan dag. 

Hade skyhögt värde på fosfatet så antar att allt annat är galet oxå, antagligen nybörjarmisstag att matat för mycket. Dom är ju på hugget hela tiden men får försöka lära mig att läsa av hur mycket mat som verkligen behövs. 

Med det sagt. Hur löser man diverse sjukdomar i Sverige när det nästan aldrig finns preparat att tillgå (både på gott och ont)?

Hur medicinerar du för tex brooklynella vilket jag iofs inte tror det är längre då det är för snabba vändningar mellan symptomfritt och ”utslag” på kropparna. 

 

Mvh

Kim

Hej

vad gäller brooklynella så är det formalin som gäller finns inget annat bra medel 

phosphate är inte farligt för fiskar och vad gäller dina fiskar är det svårt att avgöra vad det är om man inte kan analysera det om du inte ska använda formalin så sänk saltet till 1007 det är effektivt gör det sakta isf.

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

vad gäller brooklynella så är det formalin som gäller finns inget annat bra medel 

phosphate är inte farligt för fiskar och vad gäller dina fiskar är det svårt att avgöra vad det är om man inte kan analysera det om du inte ska använda formalin så sänk saltet till 1007 det är effektivt gör det sakta isf.

mvh Frank

Tack för svaret Frank. 

 

Skrev lite följdfrågor men hittade detta när jag sökte runt på nätet angående hypo:

http://www.reefsanctuary.com/forum/index.php?threads/a-hyposalinity-treatment-process.23131/

Helt ärligt känner jag mig inte helt bekväm med detta. Är borta från akvariet ca 10 timmar om dagen och med alla dessa kontrollmätning flera gånger om dagen etc etc så tror jag där är för mycket som kan gå fel. 

Litar helt enkelt inte på mig själv där :D 

Sen skriver tex den killen om att hypo endast fungerar på Cryptocaryon medans en annan hade flera åkommer som gick att ”bota” med hypo. 

 

Får nog ta mig en ordentlig funderare medans jag utför mina täta vattenbyte för att se om det kan hjälpa. 

Kan kanske vara så att jag haft prick men nu fått en följdsjukdom/utbrott av infektion som det skrivs om på vissa sidor gällande Cryptocaryon. 

 

Hade hoppats att min karantän endast skulle bli en formalitet där inget skulle bryta ut men verkar inte bli så. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Tack för svaret Frank. 

 

Skrev lite följdfrågor men hittade detta när jag sökte runt på nätet angående hypo:

http://www.reefsanctuary.com/forum/index.php?threads/a-hyposalinity-treatment-process.23131/

Helt ärligt känner jag mig inte helt bekväm med detta. Är borta från akvariet ca 10 timmar om dagen och med alla dessa kontrollmätning flera gånger om dagen etc etc så tror jag där är för mycket som kan gå fel. 

Litar helt enkelt inte på mig själv där :D 

 

Får nog ta mig en ordentlig funderare medans jag utför mina täta vattenbyte för att se om det kan hjälpa. 

Kan kanske vara så att jag haft prick men nu fått en följdsjukdom/utbrott av infektion som det skrivs om på vissa sidor gällande Cryptocaryon. 

 

Hade hoppats att min karantän endast skulle bli en formalitet där inget skulle bryta ut men verkar inte bli så. 

 

Mvh

Kim

Hej

ja det är lite jobb med att sänka saltet du har inget putsarräka som du kan lägga i karet och se om den plockar infektionen 

 

Med vänliga hälsningar Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, mcjagg sa:

Hej

ja det är lite jobb med att sänka saltet du har inget putsarräka som du kan lägga i karet och se om den plockar infektionen 

 

Med vänliga hälsningar Frank

Kan prova att köpa en till. 

Den första blev nog uppjagad i streamern av min ena clown och den andra bara försvann spårlöst. 

Har varit inne på att försöka en tredje gång men valt att vänta tills fiskarna hamnar i huvudkaret och köpa en med nästa omgång fisk. 

Provar med en till nu då kanske...

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Kan prova att köpa en till. 

Den första blev nog uppjagad i streamern av min ena clown och den andra bara försvann spårlöst. 

Har varit inne på att försöka en tredje gång men valt att vänta tills fiskarna hamnar i huvudkaret och köpa en med nästa omgång fisk. 

Provar med en till nu då kanske...

 

Mvh

Kim

Ok

ja kan va en ide att prova har de nån infektion så brukar kirurger ivf parkera hos räkan och bli putsade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Ok

ja kan va en ide att prova har de nån infektion så brukar kirurger ivf parkera hos räkan och bli putsade

Har precis fixat en, ska hämta den på fredag. 

Tredje gången gilt brukar man väl säga :D 

 

 

Tack för all hjälp hitintills från alla. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kimozabe sa:

Håller på med vattenbyte, tänkte köra ca 30% varannan dag. 

Hade skyhögt värde på fosfatet så antar att allt annat är galet oxå, antagligen nybörjarmisstag att matat för mycket. Dom är ju på hugget hela tiden men får försöka lära mig att läsa av hur mycket mat som verkligen behövs. 

 

De klarar sig generellt på mycket mindre än man tror, det är en luddig men bra regel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Lasse sa:

Hade du inte en oxidator?

 

MVH Lasse

Nej, bara uvc. 

 

Off topic, ska beställa slangklämmor från Esska, vet du om det är omkrets eller diameter på deras mått? Behöver du fortfarande klämmor?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kim , var försiktig med oxidatorn (väteperoxid) du kan inte stoppa reaktionen om du får för mycket i vattnet ,

då är ozon säkrare och du kan köra utan redoxmätare , men en redox är ett bra hjälpmedel 

om du inte har använt ozon innan så lukta på utloppet på ozonen , det är en lukt du aldrig kan ta fel på sedan ,

så om du kör ozon i karet och det luktar då är det för mycket ,

men är det den bölden på bilden , den skulle jag avlägsna för hand om det är möjligt att fånga fisken ,

fiskar har bra läkkött , 

prick och kirurger är ju ganska vanligt ,så bra vatten och mycket mat är den bäste medicinen ,

mvh stefan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Kim , var försiktig med oxidatorn (väteperoxid) du kan inte stoppa reaktionen om du får för mycket i vattnet ,

då är ozon säkrare och du kan köra utan redoxmätare , men en redox är ett bra hjälpmedel 

om du inte har använt ozon innan så lukta på utloppet på ozonen , det är en lukt du aldrig kan ta fel på sedan ,

så om du kör ozon i karet och det luktar då är det för mycket ,

men är det den bölden på bilden , den skulle jag avlägsna för hand om det är möjligt att fånga fisken ,

fiskar har bra läkkött , 

prick och kirurger är ju ganska vanligt ,så bra vatten och mycket mat är den bäste medicinen ,

mvh stefan 

Tack för svaret Stefan. 

Ska bolla lite med butiken oxå gällande ozon. 

 

Vet i fasen vad mina fiskar har, det var därför jag till en början startade denna tråden. 

Mina kirurger, speciellt vitbröstad hybrid har haft mycket vita prickar. Båda har haft ”finnar” som den på bilden men aldrig en utan flera. Men tycker dom har sett mycket mindre ut. 

Nu senast hade den gula många och stora över ena sidan som försvann på en dag (kanske 2). 

 

Sen den gula kirurgen började mer eller mindre mysa med clown-honan så har den oxå blivit smittad och sen smittat vidare den lilla clownen, dessa har fått vita prickar, inga finnar. 

 

Ramosusen är loj och bryr sig inte om att komma till noriklämman, 2-3 dagar nu. Däremot reagerar han när jag matar med flingor men har inte simmat runt för att försöka få tag på något. 

 

Ska leta mer på nätet för att försöka kunna ställa diagnos. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall inte överdosera Stefan och IMO så är en oxydator (rätt använd) mer säker än Ozon (Ozon är giftigt för människor om det går ut för mycket i luften dessutom existerar det inget som en heter Ozonsäker skummare). Vet att du överdoserat men använder man en oxydator max 12% och 3 vid ett sjukdomsutbrott och speciellt i ett karantänskar så är det en säker nivå. Jag kör en A modell, 6 - 9 % och två oxydatorer. Gör slut på en behållare på ca 10 - 14 dagar. Använder bara Söchtings egen väteperoxid - köper 12 % från Tyskland (finns få som saluför dessa grejer i Sverige och spär ut med RO vatten. Beroende på vilken typ av UVC du har så blir kombinationen UVC + väteperoxid inte 2 utan bra mycket bättre än det. TMC:s vectronserie är av rätt typ. Jag kör mitt 7/24 - under normala förhållanden 6 % och två katalysatorer - höjer upp koncentrationen till ca 9 - 12 % vid införande av nya fiskar. Jag använder aldrig karantän men mina nya fiskar får gå i mitt refugium 1 till två veckor innan jag introducerar dem i min huvudtank. Jag har iofs inte några kirurger eller fjärilar men  annan fisk (gyltor) som kan vara känsliga för prick. 

 

Ozon tar prick också men dosen bör vara precis på gränsen av lukt. Om du kör ozonet i din skummare - ta en påse aktivt kol och lägg över de små lufthålen på din skummare - då tar du bort det mesta ozonet som kommer ut i rummet.

 

Vad du har i ditt kar - ingen aning - men jag skulle ta bort den sjuke (den som inte äter) - den blir en smitthärd annars. De här finnarna som kommer och går - rör de på sig?

 

Slangklämmor brukar anges som omkrets.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

kan inte se att dom rör på sig. Bara ploppar upp för att sen försvinna igen. 

 

Ska kolla igen när/om det kommer tillbaka. 

 

Ända stället jag kan lägga ramosusen är i korallkarantänen. Ska jag prova det?

Ingen skummare, rw4 och eheimpump som tar vatten från ytan (skims 350). 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver skummare för att blanda in ozonet på ett bra sätt om du skall använda det.  Om du lägger ramosusen i korallkarantänen och det är en parasit - inte bra. Du kan ha den i en stor hink där du byter vatten varje dag - ingen matning. Cirkulation - en liten powerhead eller liknande.

 

Hur allvarligt är de här "bölderna" hur länge är de på fisken. Andas fisken normalt?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Lasse sa:

Du behöver skummare för att blanda in ozonet på ett bra sätt om du skall använda det.  Om du lägger ramosusen i korallkarantänen och det är en parasit - inte bra. Du kan ha den i en stor hink där du byter vatten varje dag - ingen matning. Cirkulation - en liten powerhead eller liknande.

 

Hur allvarligt är de här "bölderna" hur länge är de på fisken. Andas fisken normalt?

 

MVH Lasse

Jag har skummare i fiskkarantänen. 

Men vet inte om jag vill köra ozon, jag var lite inne på att man måste köra rätt hårt och utan redoxmätare vågar jag inte. Detta bekräftade du. 

 

Bölderna har varit av olika storlekar och allt från 1-2 dagar till ca 4-5 dagar. 

Tycker det sett ut som att i varje fall den gula andas häftigare än normalt men har ingen direkt referens, så jäkla längesedan jag hade akvarium. 

Ska slå ett öga på fisken i butiken när jag är där imorgon för att jämföra. 

 

Fan, har redan slängt ner ramosusen i korallkarantänen. Men finns där någon parasit som överlever mer än 2 månader utan fisk? Ska nämligen hämta några koraller till snart sen skall dessa vara i korallkarantänen 2 månader innan dom åker i huvudkaret, dvs utan fisk. 

Ramsosuen var riktigt slö, första fisken jag sett om inte har bråttom att lämna håven. 

Kanske mest humant att avliva den om den inte blir bättre inom några dagar?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha kvar den i korallkarantänen då om du nu skall ha karantän så länge.

 

Vad gäller redoxmätare eller inte - det går bra att köra med näsan. Fförresten köpte inte du ett mega set P4 - där har du ju redoxprobe

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Lasse sa:

Ha kvar den i korallkarantänen då om du nu skall ha karantän så länge.

 

Vad gäller redoxmätare eller inte - det går bra att köra med näsan. Fförresten köpte inte du ett mega set P4 - där har du ju redoxprobe

 

MVH Lasse

Stämmer, till stora akvariet. Behöver den där för att styra tempen så kan inte tillfälligt flytta på den. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...